Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problemen med forumet


Anna Muller

Rekommendera Poster

Hej alla medlemmar!

 

Först vill jag säga: tack för att ni finns! Ni är oerhört viktiga för oss, även om ni inte alltid känner att så är fallet. :(

Men ni ÄR viktiga!

Mycket av den kritik som framförts efter julhelgens offlineperiod, som nog var lite droppen som fick bägaren att rinna över, är berättigad.

 

När helgerna är över och vi alla är samlade på redaktionen igen, ska jag ta upp diskussionen kring bättre hård- och mjukvara. För jag håller med er- det här går ju inte! Jag förstår era upprörda känslor till fullo! :deppig::sorry:

 

Tills dess- keep up the good work och fortsätt känna er välkomna här, för det är ni! Och vi vill behålla er här på Sveriges bästa Macforum! :storkram:

 

Jag lovar att återkomma med information om hur vi ska förbättra forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 281
  • Created
  • Senaste svar

Det finns en och Anna'n som är viktiga för Red. också! ;)

 

Vi väntar med spänning på att få veta hur många sekiner

du lyckas plocka ur tassen på Mr Mjau.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Tack Anna, här har vi en som vågar stå upp och be om ursäkt, samt ta tag i sakerna. Starkt jobbat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har just visat att du är viktig för oss också!

 

Hoppas julen var bra och gott nytt år!

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We love you too :wub: :wub:

Ha ett gott slut på året Anna, och rita ett stort kryss med breda tuschpennan på Andreas skalle om han inte fixar till forumet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We love you too :wub: :wub:

Ha ett gott slut på året Anna, och rita ett stort kryss med breda tuschpennan på Andreas skalle om han inte fixar till forumet ;)

 

Ha! Ja det går ju faktiskt nu när han är korthårig. Förut hade det varit ett fysiskt mission impossible. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna : varför inte raka in ett kryss med trimmern om det går? ;) Då blir det bestående och han blir påmind varje gång han kollar i spegeln..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anna, vi är ett förlåtande släkte och det var bara synd att IDG ringde ett par timmar innan ditt inägg och missade två prenumerationer... Keep up the good work!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, har vi inte hört det där förut....ta upp diskussionen kring bättre hård- och mjukvara ? Enligt vad Andreass agt så skulle det ju vara klart, så det låter bara konstigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anna för ett svar. Om denna tråden hade funnits klockan 09.00 i stället för 21.00 så hade mycket varit förlåtet. Nu känns det som om någon råkade komma på att det fanns ett forum som kanske skulle ha en hälsning. Jag har ingen kunskap hur det ser ut bakom kulisserna och det kanske var en prestation och uppoffring du gjorde, vad vet jag. Men från vårt håll ser det BEDRÖVLIGT ut. Ni får säga vad ni vill för det biter inte längre. Ni visar med ett sätt att ni skiter i oss och vi är dumma nog som finner oss i det. Just nu finns det inget annat forum att gå till, men vem vet vad som kommer..........? Och jag tänker inte vara på två stycken samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anna för ett svar. Om denna tråden hade funnits klockan 09.00 i stället för 21.00 så hade mycket varit förlåtet. Nu känns det som om någon råkade komma på att det fanns ett forum som kanske skulle ha en hälsning. Jag har ingen kunskap hur det ser ut bakom kulisserna och det kanske var en prestation och uppoffring du gjorde, vad vet jag. Men från vårt håll ser det BEDRÖVLIGT ut. Ni får säga vad ni vill för det biter inte längre. Ni visar med ett sätt att ni skiter i oss och vi är dumma nog som finner oss i det. Just nu finns det inget annat forum att gå till, men vem vet vad som kommer..........? Och jag tänker inte vara på två stycken samtidigt.

 

Men sluta böla och skaffa lite perspektiv på tillvaron!

 

Ett gratis datorforum är avstängt ett par dagar kring JULHELGEN (!) och folk beter sig som om det vore jordens undergång!

 

"Vi har inte fått nån information!" - Nähä, men var det svårt att själv fatta att servern var nere och att det fanns EN VISS RISK att administrationen var obemannad dessa dagar?! Eller behövdes det sägas uttryckligen på hemsidan...........?

 

Fira jul, stäng av datorn, gå ut i solen, skaffa ett liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gratis datorforum är avstängt ett par dagar kring JULHELGEN (!) och folk beter sig som om det vore jordens undergång!

Om jag inte missuppfattat det, är forumet mer än bara ett gratisforum. Det är ett tillbehör till tidningen (som macworld pushar ganska starkt på i det de trycker), alltså något som prenumeranterna betalar för att få tillgång till. Dessutom säljs det reklamplatser på forumet, till företag som vill synas. Just runt jul när de flesta har mycket ledig tid, och är villiga att spendera pengar är nog extra intressant att synas.

Det här ser jag inte enbart som nonchalant till alla som köper tidningen, och förväntar sig att få hjälp med diverse problem här (visst tog dom bort problemlösardelen pga att forumet finns?), utan även mot annonsörer här, vilka är viktiga för att forumet ska överleva, om inte MW har lust att betala hela kalaset själva (ökat pris för köpare av tidningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta böla och skaffa lite perspektiv på tillvaron!

 

Ett gratis datorforum är avstängt ett par dagar kring JULHELGEN (!) och folk beter sig som om det vore jordens undergång!

 

"Vi har inte fått nån information!" - Nähä, men var det svårt att själv fatta att servern var nere och att det fanns EN VISS RISK att administrationen var obemannad dessa dagar?! Eller behövdes det sägas uttryckligen på hemsidan...........?

 

Fira jul, stäng av datorn, gå ut i solen, skaffa ett liv.

 

Detta kan vara en sida av sanningen eller att detta forum har blivit en viktig del av medlemmarnas tidsfördrift för att umgås med varandra, utbyta idéer och erfarenheter 

och för att hitta information.

Jag besöker många andra forum också men har aldrig erfarit sådana frekventa

störningar som vi har här och inte just när man också har lite tid övers för att skriva ett och annat inlägg

om saker man tycker skulle bidra till forumet.

 

Om Macworld tycker och också skriver i sin tidning att vi ska besöka och leta information på detta forum så får dem väl se till att detta forum fungerar som den ska

och visa att dem bryr sig om medlemmarnas åsikter att vi vill ha ett fungerande forum !!!

 

P.S. angående din sista mening om att "gå ut i solen" kan 

jag bara säga att vi här på västkusten har fan inte haft nån sol alls över julhelgen så det

kunde inte jag uppleva i alla fall :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även uppdateringen på http://macworld.idg.se/ är fortfarande ur funktion.

Troligtvis lär forumet går ner sig över Nyår med, om inte redax gör något drastiskt som typ extra sammanträde och indirektamente åtgärder på forumets teknik och uppdatering.

 

Startsidan har ni bannemej uppdaterat konstant men frångått forumet. ^^

 

Dags att byta ut den gamla ABC maskinen mot något mer kraftfullt?

Nåväl. Tänkte säga God fortsättning på julen men den är redan över. Gott Nytt år iaf, om forumet lägger av i förtid över nyåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyheter skrivs av våra frilansare. De har inte fysisk tillgång till vår server. Vilket inte någon av oss haft under julledigheten.

 

Nu är RSS-flödena tillbaka på första sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyheter skrivs av våra frilansare. De har inte fysisk tillgång till vår server. Vilket inte någon av oss haft under julledigheten.

 

Nej, det är svårt att sparka igång servern från Kungsbacka.

 

Förresten. är det någon som vet vad Lars Danielsson gjorde under julhelgen?

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men igen, är det någon som hört talas om remote boot ? ligger problemet i internetuppkopplingen så är ju någon typ av modem en lösning som inte kan kosta mer än 500:-, max, så det känns ihåligt att skylla på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, har vi inte hört det där förut....ta upp diskussionen kring bättre hård- och mjukvara ? Enligt vad Andreass agt så skulle det ju vara klart, så det låter bara konstigt tycker jag.

 

Vad skulle vara klart - det nya forumet nästa år eller den nya extraservern?

 

I tråden Mår inte forumet bra? Det går tidvis väldigt segt och...., ...nyss dog servern igen står det efter att servern legat nere helgen när Leopard lanserades och Andreas varit på möte om "tillståndet":

 

Yes! Vi får en extra server leverad i morgon!

Nu ska vi bara hitta någon passande konsult som kan flytta och optimera. Någon som är sugen på uppdraget?

 

Sedan kommer att par svar från honom på frågor om hur det gått. När jag läste det första gången så fattade jag det som om extraservern kommit men att det var problem med mjukvaran. Men när jag läser om det så är jag inte så säker på att det kom någon

 

Vi har inte fått nya hårdvaran på plats ännu, därav det fortsatta strulet. Problemet är just nu att vårt forum kör en så gammal version av webbservern Apache som inte kan ansluta till senaste versionen av MySQL. Men vi jobbar på att lösa det. :yeahbaby:

 

Som sagt, vi har en kille som jobbar stenhårt med detta för att lösa problemet.

Får vi bara upp den nya databasservern kommer allt allt lösa sig.

 

Vi har mig veterligen inte löst problemet ännu, men att det funkar extra bra nu kan ha att göra med att det är lördag kväll och trafiken inte är lika hög som under vardagarna.

 

2007-12-12 undrar jag lite sarkastiskt i samma tråd "Hur var det - blev det någon ny server?" eftersom det var felmeddelande hela tiden men får finns inget svar.

 

Så nu är det bara att hoppas att Annas utfästelse i början av tråden inte blir en tumme utan att det händer något.

 

Psst gummianka - de använder bara botar för att skriva inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta böla och skaffa lite perspektiv på tillvaron!
Fira jul, stäng av datorn, gå ut i solen, skaffa ett liv.

 

Men det är inte din sak att avgöra hur Axelman prioriterar,

dessutom är han väl en av dem som bidragit mest till forumet

och bör isf få slippa sånt där...taskigt inlägg !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29/12/07 - 18:13 - Forumet på väg ner igen? Tar dryga 3 minuter att komma in i forumet. MW´s startsida tar knappt en sekund. Hinner precis laga middag emellan laddningarna. Antingen e det uppkopplingen mot nätet eller överbelastning.

 

Samt att forumet finns inte på MW´s startsida, IGEN! A.M fixade det där igår för en dag i alla fall.

Gör ett påpekande om bristerna som uppstår igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...