Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inte helt nöjd med PC City


Emret

Rekommendera Poster

Det är inte min uppfattning, punkt slut.

Nehej????

Men vilken är din uppfattning då? Måste man ha 1GB, 2GB eller mer? Och om du tycker att man ska ha mer än 1 eller 2GB, varför ska man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilken är din uppfattning då? Måste man ha 1GB, 2GB eller mer? Och om du tycker att man ska ha mer än 1 eller 2GB, varför ska man det?
för att det går och "alla andra" har det ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så funkar 1 GB till surf mail och annat enklare användande. 512 MB är definitivt under min smärtgräns iaf. Men med 1 GB kan man inte har för många program igång samtidigt, och vissa program kan man inte ha igång under en längre tid. En omstart av datorn kan krävas då och då för att frigöra minne, något man inte behöver göra med mer minne.

 

Jag uppgraderade min MB från 1 GB till 2,5 GB, och även om jag klarade mig med den mindre mängden så är det skönt att slippa stänga ner program och/eller starta om burken då och då. Kostnaden för att uppgradera är dessutom så låg just nu att det kändes dumt att låta bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, 2GB bör man nog ha för enklare arbete vid datorn och några program aktiva samtidigt.

 

Jag klämde in 4 GB i min MB men upptäcker att jag alltid har mer än 2 GB ledigt.. så 2 borde räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har jag läst och hört av kompisar och massor av andra människor, de köper mer prestanda än vad de behöver. surfar man bara och sånna enkla saker ja då behöver man inte mer än 512mb ram och en singel core på 2ghz

Precis, men jag skulle gå längre än så.

Till surfning, e-post och författande av text räcker det med en gammal G3:a och 256 MB med tanke på de behov, inte krav, en äldre version av Mac OS X har. Om man kan nöja sig med Mac OS 9 så behövs knappt ens denna blygsamma maskin.

 

Mac OS X har snarare behövt mer av grafikkort än processor eller minne, den nyttjar bara helt enkelt det som finns och använder sedan fiffiga metoder när så behövs som t.ex. virtuellt minne.

 

Sedan att Apple valt att lägga högre krav på processor och RAM i nyare versioner av Mac OS X är naturligtvis p.g.a. allt lull-lull som inte är nödvändiga för de där grundläggande behoven de flesta användare har.

 

Blott en bråkdel här använder tunga program som iMovie, FC eller Photoshop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blott en bråkdel här använder tunga program som iMovie, FC eller Photoshop.

 

Och det baserar du på ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det baserar du på ?

Människokännedom.

Programmen är antingen för dyra eller för krångliga, eller något som i de flesta fall inget den typiske datoranvändaren intresserar sig för. Att surfa är mycket enklare och roligare.

 

Vi kunde skapa en poll om detta. Du bör inte slå vad om du har ont om pengar... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att Apple valt att lägga högre krav på processor och RAM i nyare versioner av Mac OS X är naturligtvis p.g.a. allt lull-lull som inte är nödvändiga för de där grundläggande behoven de flesta användare har.
Går allt detta lull-lull att stänga av?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4Gig till min ALU iMac och det mesta tiden visar iFreeMem runt 2Gig ledigt men ibland vissa programm som stuffit slukar ledigt minne som bara den och det fina gröna lediga delen förvandlas till blå (inactive) enligt iFreeMem.

Det är enkelt att frigöra minnet igen så inget man behöver oroasig över.

Jag tycker att det är bättre att ha lite för mycket minne nu än att ha för lite när det kommer program i framtiden som kommer att kräva mera minne kanske då står man inte framför en onödig utgift till.

Sen är minnen nu billiga, mina kostade 2100kr för 4Gig, och då är det klokt att investera i dem.

Minns när jag betala för 128MB 1500kr för runt 5-6 år sen och då var det ganska dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går allt detta lull-lull att stänga av?

Prova med TinkerTool.

Jag tvivlar på att den kan stänga av allt lull-lull men är användbar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag skulle älska att få peta i lite mera RAM än dom 2gb som är max i min första versionens MacBook PRO...

Det är en plåga att jobba med stora illustrator filer på den med 2gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med TinkerTool.

Jag tvivlar på att den kan stänga av allt lull-lull men är användbar ändå.

tack.. tänkte mest att man kan stänga av det där "onödiga" som man kan genom lite hack i win. Om man nu skulle sitta på t.ex XP.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så funkar 1 GB till surf mail och annat enklare användande. 512 MB är definitivt under min smärtgräns iaf. Men med 1 GB kan man inte har för många program igång samtidigt, och vissa program kan man inte ha igång under en längre tid. En omstart av datorn kan krävas då och då för att frigöra minne, något man inte behöver göra med mer minne.

 

Jag uppgraderade min MB från 1 GB till 2,5 GB, och även om jag klarade mig med den mindre mängden så är det skönt att slippa stänga ner program och/eller starta om burken då och då. Kostnaden för att uppgradera är dessutom så låg just nu att det kändes dumt att låta bli...

 

 

Va blev det för minne och vad kostade det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack.. tänkte mest att man kan stänga av det där "onödiga" som man kan genom lite hack i win. Om man nu skulle sitta på t.ex XP.

Går nog att fixa i terminalen, det är oftast det dom små programmen fixar åt dig så slipper du själv in i terminalen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...