Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med iChat ljud/video


richard@ownit.nu

Rekommendera Poster

richard@ownit.nu

Postar detta här eftersom jag tror det är ett nätverksprolem.

 

Jag har en iMac 2.4 GHz 20" alu 1,5 GB RAM, Leopard 10.5.1

Bredbandsuppkoppling 100 Mbit/s (plugg-i-väggen) från Ownit med fast IP-adress i Malmö.

 

Flickvännen har en MacBook 2,2 GHz, 4 GB RAM, Leopard 10.5.1

Kommer ej ihåg vilken ISP hon har i Sandviken. Men hon är uppkopplad mot internet via AirPort.

 

Nu till problemet... Vi ville testa iChat video- och ljudchatt. Först provade jag med min gamla iBook när jag var uppkopplad via AirPort hos mina föräldrar. Allt fungerade perfekt med ljudchatten. Men eftersom iBooken inte har inbyggd iSight kunde vi inte prova videofunktionen. När jag kom hem till min lägenhet gjorde vi ett nytt försök men med min iMac kopplad direkt till Ethernet. Textchatt fungerade utan problem, men där slutade medgångarna. Vi kan acceptera varandras inbjudningar till ljud/video-chatt men sen får vi "Communication Error" (jag har glömt vilken felkod det var [tror det var -8])

 

Min iBook och min iMac är identiskt konfigurerade. Varför fungerar det inte när jag sitter hemma? OBS! Det finns inga modem eller routers mellan internet och datorn. Nu har jag läst oändliga mängder forumposter men det verkar som om detta problem mest drabbat de som sitter bakom en fysisk brandvägg, modem eller router. Om det är så att min ISP (Ownit) har blockerat berörda portar, vad kan jag då vidta för åtgärder?

 

Jag vet att det kan verka vara ett banalt problem, men ett distansförhållande mellan Sandviken och Malmö hänger på detta... Skojade bara... men ni fattar vinken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...