Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppspelning av DVD-avbilder?


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Jag kopplar min MBP med optisk kabel till min receiver som i sin tur är kopplade till mitt 5.1 surroundsystem.

 

Jag kör Toast Titanium och ToastMount. Men när jag mountar en .iso eller .img DVD-fil så startas den i "DVD-spelare", Mac:s förvalda spelare.

 

Jag får då inte 5.1 till receivern, den visar att den tar emot stereo. Detta trots att filmen är kodad i 5.1. Har ni något/några lösningsförslag till detta problem?

 

Jag vill att min MBP ska skicka ljudsignalerna direkt ut till receivern utan att gå genom någon dekoder. Dekodern sitter i receivern.

 

Detta går utmärkt då jag kör HD-filmer (t.ex. i formatet .mkv) via VLC (går säkert via QT+Perian också). Hur som helst är det .iso och .img det är frågan om nu.

 

Stort tack på förhand för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är precis som med vanliga dvd-spelare att du måste ställa in att den ska skicka den digitala bitströmmen istället för att nedkonvertera till stereoljud. Görs i programmets inställningar där du väljer digitalt ljud istället för systemljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Det är precis som med vanliga dvd-spelare att du måste ställa in att den ska skicka den digitala bitströmmen istället för att nedkonvertera till stereoljud. Görs i programmets inställningar där du väljer digitalt ljud istället för systemljud.

My bad! Hade missat den rutan. Tack så mycket för det snabba tipset.

 

För övrigt, är "DVD-spelare" det som gäller? Eller rekommenderas något annat program? Det är väl ingen skillnad på dom egentligen? Dom ska ju bara tjäna sitt syfte - vilka alla alternativ borde göra ...lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...