Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virtual PC 7


Gorda

Rekommendera Poster

Hejsan! Jo det är så att på min brors iMac G5 så vill vi installera en modellflygsimulator som tyvärr endast finns tillgänglig för PC.

 

I vilket fall som helst så kom ja fram till att vi skulle göra ett försök med Virtual PC 7. Själva programmet är installerat men jag lyckas inte installera XP då det står: OS not Found, install an OS on this harddrive.

 

Jag har provat med 2 olika orginal xp skivor och det verkar som att VPC inte vill boota från någon av skivorna?!

 

Hjälp mej :D

 

Tack på förhand// Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med 2 olika orginal xp skivor och det verkar som att VPC inte vill boota från någon av skivorna?!

 

Hjälp mej :D

 

Tack på förhand// Micke

 

Det är lite svårt att hjälpa dig när du inte besriver vad problemet är... Börja med att starta VPC, gå till menyn Hjälp/VirtualPC Hjälp. Klicka dig fram via "Skapa en ny virtuell dator" och sen "Installera ett operativsystem som inte medföljer Virtual PC 7". Om du följer instruktionerna där, var hakar det sig?

 

Sen håller jag med föregående talare om att mer krävande spel fungerar dåligt med VPC - kanske inte alls om kraven på grafikkort är höga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! ursäkta för min oklara frågeställning :D

 

Problemet är att när jag har gjort en ny virtuell dator så ska jag installera Win XP på den virtuella datorn men programmet vägrar att boota från cd-skivan så att ja får möjlighet till att installera. Det enda som händer är att ja får upp "DOS-rutan" där det står: OS not Found, install an OS on this harddrive. Vilket inte verkar funka.

 

Enligt hjälpmenyn så står det att ja ska klicka på återställ i pc-menyn och trycka på en tangent så fort det kommer upp en text där det står något som "Press any key to boot from cd-rom" eller liknande. Denna text kommer dessvärre inte upp utan antingen så dyker OS not Found, install an OS on this harddrive. upp eller någonting i stil med "insert a bootable media" upp.

 

Spelet kan vara krävande vid högsta inställningar men jag är rätt så säker på att med låga grafikinställningar så ska det gå bra via VPC då vi har provat på betydligt slöare PC:s!

 

//Micke, ska tillägga att datorn körs med Leopard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt hjälpmenyn så står det att ja ska klicka på återställ i pc-menyn och trycka på en tangent så fort det kommer upp en text där det står något som "Press any key to boot from cd-rom" eller liknande. Denna text kommer dessvärre inte upp utan antingen så dyker OS not Found, install an OS on this harddrive. upp eller någonting i stil med "insert a bootable media" upp.

 

Jag tror inte att det fungerar att installera från cd under Leopard. Microsoft har dessutom annonserat att de inte tänker jobba på nån lösning heller. I princip har ju MS lagt ned VirtualPC för Mac, eftersom de heller inte tänker släppa nån ny version med stöd för Intel-baserad Mac.

Dock borde det gå att lösa genom att skapa en imagefil av XP-cd:n med hjälp av Skivverktyg. Gör den i formatet cd/dvd-master, ändra filändelse från .cdr till .iso. Starta VPC och i nederkanten på datorfönstret ska det finnas en liten ikon som ser ut som en cd-skiva. Under den finns en meny i stil med "Koppla skivavbild". Peka på XP-avbilden och sen bör det fungera att installera från den.

Dessvärre får du göra samma procedur med allt du vill ha in i VPC från cd/dvd-skiva.

 

Berätta gärna om det fungerar, bra för mig och andra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut.! Tack så mkt för infon! ska testa så fort ja får tillgång till brorsans dator igen!

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! dels så får ja felmeddelande från skivverktyg om att det var in/ ut matningsfel och sedan att jag inte kunde ändra filändelsen till .iso? någon idé?

 

allt detta hände när ja försökte skapa en skivavbild av XP-skivan!

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå.... fungerar inte under Leopard.....

 

då inte bootcamp med mm fungerar med PPC macar

så är det ju det enda alternativ som står till buds....

 

hoppas att iMattes råd hjälper.... sist jag körde VPC var på G4/733

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå.... fungerar inte under Leopard.....

Jo då det funkar på Leo, hade själv inne XP på min men slängde ut skiten då det tog en halv timme bara att starta IE :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt lyckats installera Vista :D och de va otroligt segt.. och jag skulle nog ha följt ditt råd från början jarting om att man inte ska spela något via VPC för ja kunde inte tänka mej att det skulle vara så pass segt :D

 

Ska tillägga att Vista gick att installera från DVD-skivan men att man var tvungen att gå in i något som liknade en BIOS meny och ändra någon inställning om ACPI on istället för off :D

 

//Micke, tackar och bockar för all hjälp. Nu har man fått mer erfarenhet om VPC i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt lyckats installera Vista :D och de va otroligt segt.. och jag skulle nog ha följt ditt råd från början jarting om att man inte ska spela något via VPC för ja kunde inte tänka mej att det skulle vara så pass segt :D

 

Ska tillägga att Vista gick att installera från DVD-skivan men att man var tvungen att gå in i något som liknade en BIOS meny och ändra någon inställning om ACPI on istället för off :D

 

//Micke, tackar och bockar för all hjälp. Nu har man fått mer erfarenhet om VPC i alla fall!

Ja nu vet du ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå.... fungerar inte under Leopard.....

 

Jo, VPC fungerar att köra under Leopard på PPC-Macar, dock inte på Intel-baserad Mac. Problemet är bara att läsa cd-skivor, som tex vid installationen. Dock bör det gå att lösa genom installation via skivavbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thomas magnusson

To install an operating system

1 On the Install Your Operating System screen, click Start PC.

A black screen displays the following message “OS not found. Install an OS on this hard drive.”

2 With Virtual PC in the foreground, insert the CD that contains the operating system into the CD drive of your Macintosh.

The CD is now captured for use by Virtual PC 7. If the CD is not automatically captured, in Virtual PC 7, on the Drives menu, click Capture Disc.

If you have an operating system that requires installing from a floppy disk, you need either a floppy disk drive on your Macintosh computer or a floppy disk image that contains the installation information. For more information about using floppy disk images, see Virtual PC 7 Help.

3 In Virtual PC 7, on the PC menu, click Reset.

4 To confirm that you want to restart the virtual machine, click Reset again.

Create a virtual machine 31

Step 2 Create a virtual machine

5 When the text “Press any key to boot from CD.” appears on the screen, immediately press any key on your keyboard.

Tip You must press a key on your keyboard quickly, without pausing. Otherwise, the black screen with the message “OS not found. Install an OS on this hard drive.” appears again, and you will need to click Reset on the PC menu in Virtual PC 7.

If you are installing an unsupported operating system, refer to the instructions that came with your software.

If you are installing Windows, wait while the Windows setup program installs the necessary files. This process may take some time.

After the files are installed, the Welcome to Setup screen appears for Windows. Use your keyboard instead of your mouse device to complete each task in the Windows installation that follows.

To continue the installation of Windows

1 When you see the Welcome to Setup screen, press RETURN. To cancel the installation, press F3.

2 To accept the terms of the End-User License Agreement (EULA), press F8. To cancel the installation, press ESC.

3 Select a partition for the virtual hard disk image and then press

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...