Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med import till iMovie '08


Mckalm

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag tänkte redigera mina gamla Vhs-c kasetter på iMovie. Jag har redan för ett par år sedan fört över filmerna till DVD-skivor via en videospelare till en DVD-spelare med HD och sedan bränt en DVD av detta. Formatet är tydligen .vob men jag får en felkod gällande Quicktime när jag försöker importera. Dock är det inga problem att spela upp skivorna på min Mac Pro. Finns det något fungerande format jag kan föra över .vob-filerna till för att kunna redigera dem på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta omvägen via DVD har kostat dig kvalitet. Filmen blir hårt komprimerad på DVDn och en brusig VHS-film lämpar sig inte för komprimering. Om du ska redigera den så måste den omvandlas till ett format som lämpar sig för redigering, DV är bäst. Sedan måste den komprimeras igen om du vill ha en DVD som slutresultat.

 

Bäst vore om du importerade VHS-banden igen, via en DV-kamera eller en DV-konverterare.

From VHS to DVD

Give New Life to Old Movies

http://www.macworld.com/2004/05/features/fromvhstodvd/

 

Om du nu måste bita i det sura äpplet och importera de DVDer du har så krävs det MPEG Streamclip (gratis) och Apples QuckTime MPEG-2 playback (SEK 185 på Apple Store). Med denna programvara omvandlar du till DV-PAL, som enkelt kan redigeras i iMovie. Och ska du redigera så lämpar sig iMovie 6 bättre:

http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

 

iMovie 7 (del av iLife '08) är mer ett biblioteksprogram a la iTunes eller iPhoto och inte ett redigeringsprogram.

 

En vanlig missuppfattning är att "VHS är ändå så dåligt att det inte gör något om det komprimeras en extra gång." Då säger jag: "Tvärtom, om du har excellent kvalitet i ursprungsmaterialet kan du kosta på dig en extra komprimering, men om du har VHS-kvalitet ska du vara rädd om vartenda uns kvalitet som finns i ursprungsmaterialet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ett väldigt bra svar med en kanonlänk till Macworldsidan. Nu måste vi fundera på om det är alt 1 eller 2 som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag hoppar in här istället för dra en ny tråd.

 

har samma problem som Mckalm men jag förde över mina filmerna via handbrake och sedan hade jag tänkt att importera dom i iMovie 08 men det gick inte att importera något till programmet. Det verkade som man måste ta allt via en kamera. Det måste väl gå att föra över på annat sätt än via kameran? Det är ju en gamal hi8 kamera, så den har ju inte firewire direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppar in här istället för dra en ny tråd.

 

har samma problem som Mckalm men jag förde över mina filmerna via handbrake och sedan hade jag tänkt att importera dom i iMovie 08 men det gick inte att importera något till programmet. Det verkade som man måste ta allt via en kamera. Det måste väl gå att föra över på annat sätt än via kameran? Det är ju en gamal hi8 kamera, så den har ju inte firewire direkt!

iMovie '08 är betydligt mindre kinkig på vilka filer den importerar än tidigare versioner, där filerna måste omvandlas till DV för att editeras.

 

Varför gick det inte att importera? Vad hände? Felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter tyvärr inte framför den datorn nu men som jag kom ihåg det, så gick jag in under arkiv menyn men det var inget alternativ som gick att trycka på. Det fanns bara ett alternativ att välja och det var att importera från kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte egentligen en iMac för att redigera material som nu finns på VHS och på band från en gammal Sony 8. Trodde också att det skulle gå att jobba med gamla smalfilmer som jag låtit överföra till DVD. Till att börja med har jag kopierat en sådan DVD och försökt importera till iMovie, men får upp ett meddelande att det inte är en filmfil. Den kallas VIDEO_RM.DAT och är en Unix-körbar fil.

 

Telly82 som verkar vara haj på sådant här kanske kan tipsa hur man bär sig åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter tyvärr inte framför den datorn nu men som jag kom ihåg det, så gick jag in under arkiv menyn men det var inget alternativ som gick att trycka på. Det fanns bara ett alternativ att välja och det var att importera från kameran.

Har du testat dra-och-släpp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte egentligen en iMac för att redigera material som nu finns på VHS och på band från en gammal Sony 8. Trodde också att det skulle gå att jobba med gamla smalfilmer som jag låtit överföra till DVD. Till att börja med har jag kopierat en sådan DVD och försökt importera till iMovie, men får upp ett meddelande att det inte är en filmfil. Den kallas VIDEO_RM.DAT och är en Unix-körbar fil.

 

Telly82 som verkar vara haj på sådant här kanske kan tipsa hur man bär sig åt.

Att ta omvägen via en DVD har kostat dig kvalitet. Du borde fått konverterat filmerna till DV, vilket lämpar sig för editering.

 

Hur man konverterar en DVD för import:

http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/SVCD_on_a_...it_convert_MPEG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tell82 för snabbt svar!

 

Gjort är gjort beträffande konverteringen av de gamla smalfilmerna från 1962.

 

Jag installerade MPEG Streamclip 1.9 och drog och släppte DVD-skivan dit. Till min förvåning laddades DVDn ner på Streamcip, men sedan tog det stopp. Det gick varken att importera till iMovie eller exportera från Streamclip. Kan det hjälpa att köpa MPEG-2 Playback Component?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det hjälpa att köpa MPEG-2 Playback Component?

Ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...