Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet julstängt?


fufluns

Rekommendera Poster

Andreas Leijon
Vet inte om jag törs säga det här... men "Nu går det som på räls"- är det RRS-flödena som tagit kraft ? :crossfingers:

Tror faktiskt det kan vara så. Vi har nu tagit bort dem från startsidan.

Får se hur det påverkar prestandan under torsdagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar
Tror faktiskt det kan vara så. Vi har nu tagit bort dem från startsidan.

Får se hur det påverkar prestandan under torsdagen...

 

Man vågar knappt skriva något, men efter 16:00 har det rullat på riktigt bra.

Skönt att se att ni engagerat er. Det betyder mycket för oss användare, eller ja, iaf för mig. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en schyst lastbalansering kommer ni nog att få till det här. :yeahbaby:

Ett forum av den här storleken ska inte köras på en enda server, möjligen om vi börjar prata Sun men det tror jag inte att vi gör.

 

Gör precis som jag tror mig förstå att ni håller på med. Lägg databasen på en separat maskin och låt en annan dator ta hand om webbserver/PHP. Om forumet är en viktig kanal för MacWorld att nå sina kunder skulle jag rekommendera att man åtminstone planerar för ytterligare en webbserver för lastbalansering. Då skapar man även lite redundans om en av dem skulle dyka.

 

Jag tror ni kommer att fixa det här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Med en schyst lastbalansering kommer ni nog att få till det här. :yeahbaby:

Ett forum av den här storleken ska inte köras på en enda server, möjligen om vi börjar prata Sun men det tror jag inte att vi gör.

 

Gör precis som jag tror mig förstå att ni håller på med. Lägg databasen på en separat maskin och låt en annan dator ta hand om webbserver/PHP. Om forumet är en viktig kanal för MacWorld att nå sina kunder skulle jag rekommendera att man åtminstone planerar för ytterligare en webbserver för lastbalansering. Då skapar man även lite redundans om en av dem skulle dyka.

 

Jag tror ni kommer att fixa det här. :)

Du verkar veta vad du snackar om, Elin. Vad sägs om att konsulta oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en schyst lastbalansering kommer ni nog att få till det här. :yeahbaby:

Ett forum av den här storleken ska inte köras på en enda server, möjligen om vi börjar prata Sun men det tror jag inte att vi gör.

 

Gör precis som jag tror mig förstå att ni håller på med. Lägg databasen på en separat maskin och låt en annan dator ta hand om webbserver/PHP. Om forumet är en viktig kanal för MacWorld att nå sina kunder skulle jag rekommendera att man åtminstone planerar för ytterligare en webbserver för lastbalansering. Då skapar man även lite redundans om en av dem skulle dyka.

 

Jag tror ni kommer att fixa det här. :)

Ja! En räddande ängel! Fräls oss ifrån avsvimmade servrar och igenbommade trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en schyst lastbalansering kommer ni nog att få till det här. :yeahbaby:

Ett forum av den här storleken ska inte köras på en enda server, möjligen om vi börjar prata Sun men det tror jag inte att vi gör.

 

Gör precis som jag tror mig förstå att ni håller på med. Lägg databasen på en separat maskin och låt en annan dator ta hand om webbserver/PHP. Om forumet är en viktig kanal för MacWorld att nå sina kunder skulle jag rekommendera att man åtminstone planerar för ytterligare en webbserver för lastbalansering. Då skapar man även lite redundans om en av dem skulle dyka.

 

Jag tror ni kommer att fixa det här. :)

Snälla Elin hjälp till nu om du kan. Dom behöver hjälpen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar veta vad du snackar om, Elin. Vad sägs om att konsulta oss?

 

Varför fiska efter folk här? Lyft telefonluren!!! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Vad är det du blir så upprörd över?

 

undrar jag med :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vad är det du blir så upprörd över?

 

Nu ska jag inte svara i Axelmans ställe, men jag antar att han syftar på att det finns typ tvåtusen datakonsulter att ringa i Stockholm. Det skulle liksom gå snabbare än att ligga här på forumet och vänta in att "rätt" person dyker upp. Den enda förklaring till ett sånt handlande kan ju vara pengar, dvs att man hoppas att hitta nån gratis- eller lågbudgetkonsult här.

Jag kan hålla med om att det verkar lite oseriöst när det är affärsverksamhet det handlar om. Själv jobbar jag ofta med/åt organisationer och små företag i den "sociala sektorn" - där finns ofta ytterst lite pengar och "hobby-lösningar" är mer rumsrent. MacWorld är ju ren bizzness och borde skämmas åtminstone lite för att fiska lågbudget helt öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara det verkar som om Leijon frågar eftersom hon, i hans tycke, verkar veta vad hon snackar om. En kunnig person, är väl inget fel med det? Nåt annat kan inte jag utläsa av det som står skrivet. Vem kan för övrigt säga att han inte dessutom ringt några samtal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte svara i Axelmans ställe, men jag antar att han syftar på att det finns typ tvåtusen datakonsulter att ringa i Stockholm. Det skulle liksom gå snabbare än att ligga här på forumet och vänta in att "rätt" person dyker upp. Den enda förklaring till ett sånt handlande kan ju vara pengar, dvs att man hoppas att hitta nån gratis- eller lågbudgetkonsult här.

Jag kan hålla med om att det verkar lite oseriöst när det är affärsverksamhet det handlar om. Själv jobbar jag ofta med/åt organisationer och små företag i den "sociala sektorn" - där finns ofta ytterst lite pengar och "hobby-lösningar" är mer rumsrent. MacWorld är ju ren bizzness och borde skämmas åtminstone lite för att fiska lågbudget helt öppet.

Om jag minns rätt så består forumprogramvaran av programvara A och en riktigt gammal version av programvaran B (Har inte rätt namn på produkterna). Programvara B säljs inte längre och det finns nästan ingen som kan den. Programvara A tror jag är mySQL, men jag är inte säker.

Så i stället för att ringa 2000 telefonsamtal så kan man väl höra med forummedlemmarna, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt ändå är det väl i så fall att man inte tydligt vänder sig till medlemmarna. Elin_A:s förslag är ju ett skolboksexempel på vad man kan göra så jag förstår inte varför man inte anlitar en konsult som reder ut det hela om man nu har pengar till ett par extra servrar. Verkar dessutom inte som man har funderat på att verkligen hitta flaskhalsarna och fixa till optimering av sql och indexering osv. Det finns massvis med lösningar t.ex. med HEAP-tabeller, CRON-jobb och effektivare sql.

 

Man kommer knappast att få en helt fungerade lösning genom att implementera ett och annat förslag från medlemmarn - i synnerhet när man inte berättar någonting om systemstrukturen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Om jag minns rätt så består forumprogramvaran av programvara A och en riktigt gammal version av programvaran B (Har inte rätt namn på produkterna). Programvara B säljs inte längre och det finns nästan ingen som kan den. Programvara A tror jag är mySQL, men jag är inte säker.

Så i stället för att ringa 2000 telefonsamtal så kan man väl höra med forummedlemmarna, eller hur?

 

Den php-baserade programvaran som forumet bygger på heter Invision Powerboard. Så vitt jag kan bedöma har forumets problem inget med den att göra. Naturligtvis påverkar programvaran belastningen på servrar, men IPB är känt för att vara relativt effektivt på den fronten. Och visst skulle det teoretiskt kunna vara databasen som av någon anledning är svajig, men det är ju i så fall en smal sak att optimera den, vilket jag förutsätter är gjort för länge sedan.

 

Nej problemen härrör med stor sannolikhet från en underdimensionerad eller felkonfigurerad server. Lösningen är att separera webserver- och databastjänster, samt att säkra upp det hela med ett distribuerat webbserversystem, där förfrågningarna delas upp mellan olika servrar allt efter belastning, så som någon var inne på här tidigare. Det krävs även ett effektivt skydd mot tex DOS-attacker, vilka helt säkert förekommer med jämna mellanrum mot forum av denna typ.

Normalt brukar det vara ett par hundra medlemmar och upp till 1500 gäster inne på forumet samtidigt. Det ställer rejäla krav på utrustningen och framför allt på databasservern, som måste hantera tiotals frågor varje gång någon klickar på nåt i forumet.

Alltså - att hitta rätt maskinvara, optimera databasen och lägga upp ett system med lastbalansering klarar i stort sett varje konsultfirma av. Att det är svårt att hitta någon som kan IPB spelar ingen roll i detta fall. Skulle det dyka upp problem med den programvaran, kan även en rutinerad php-programerare sätta sig in i koden/upplägget ganska snabbt.

Att fråga "grannens grabb" om hjälp må vara hänt när fotbollsklubben behöver en ny hemsida, men att köpa tjänsten av någon bara på meriten att han/hon kan lite terminologi är inte seriöst i affärssammanhang. Visst, konsulthjälp kostar stora kulor, men så är det.

 

(alls inget ont sagt om ElinA:s kunskaper, jag pratar bara om hur Leijon agerar)

 

edit:typo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vist konsulthjälp kostar stora kulor, men så är det.

(alls inget ont sagt om ElinA:s kunskaper, jag pratar bara om hur Leijon agerar)

Och därmed utgår du ifrån att Leijon räknar med att Elin A inte har hjärta att kräva lön för mödan? Var hittar du den informationen i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och därmed utgår du ifrån att Leijon räknar med att Elin A inte har hjärta att kräva lön för mödan? Var hittar du den informationen i så fall?

Det är ganska irrelevant. Problemet är, precis som iMatte säger, att Leijon inte har ringt en av alla konsulter i Sthlm för länge sen. Hans ansvar är att se till att forumet fungerar, inte att ragga hjälp av medlemmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Och därmed utgår du ifrån att Leijon räknar med att Elin A inte har hjärta att kräva lön för mödan? Var hittar du den informationen i så fall?

 

Är man beredd att betala vad det kostar, så finns det massor av etablerade konsulter att anlita. Att sitta och vänta på att rätt person ska dyka upp på forumet kan väl bara ha ekonomiska incitament?

Om du får en läcka i badrummet, frågar du folk på bussen om de vill åta sig jobbet, bara för att du hör nån snacka om rörtänger? Ringer du inte en rörmokare, som du vet har erfarenhet. Och om du frågar killen på bussen, är det inte för att du då hoppas att det ska bli billigare?

 

För övrigt skrev jag inte "gratis", jag skrev "gratis- eller lågbudget", men det blev kanske för lång mening? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Det handlar ju inte om att "sitta och vänta på att grannens grabb ska dyka upp på forumet". Vi betalar givetvis. Planen är och har alltid varit att få ta på en vettig konsult som kan grejerna och som debiterar en vettig penning. När jag såg Elins meddelande skickade jag bara ut en snabb förfrågan. Om hon nu var en konsult på området hade det ju varit en snabb genväg.

 

Er diskussion och det fullkomliga överanalyserande om min spontana fråga tar energi som kunde läggas på bättre och mer konstruktiva saker. Vi är redan medvetna om att problemet måste lösas och det ligger som prio på mitt bord i morgon bitti.

 

Så för att irritera er ännu lite mer: Tema, du verkar också påläst. Om du kan ämnet kanske du skulle vilja komma hit och titta på vår utrustning och eventuellt även lösa problemet? Mot betalning förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Vadan detta attackerande?

 

Jag tycker det är lite sympatiskt att ge en eventuell forummedlem första tji på tjänsten! Nån fördel skall väl ändå medlemskapet föra med sig hehe :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt skrev jag inte "gratis",

:huh: Det gjorde inte jag heller. :blink:

 

Er diskussion och det fullkomliga överanalyserande om min spontana fråga tar energi som kunde läggas på bättre och mer konstruktiva saker.

Jag håller med. :detvarintejag: Men när jag hör konstiga antaganden utan grund blir jag lite sne. ^_^

 

Så för att irritera er ännu lite mer: Tema, du verkar också påläst. Om du kan ämnet kanske du skulle vilja komma hit och titta på vår utrustning och eventuellt även lösa problemet? Mot betalning förstås.

Yeah! Go for it! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du blir så upprörd över?

 

Jag tycker det är aldeles lysande om man kan hitta en kompetent person till att lösa forumproblemet på forumet. Men: Sedan ganska länge har man utlovat förbättring och bedyrat hur viktiga vi är och att man jobbar professionellt. Då skulle för det första inte den situationen vi är i uppstå, och för det andra skulle man kontakta proffs för en snabb och bra lösning. Eftersom Lejon utlovat funktion eller nåt den sista januari så borde den processen vara långt framskriden idag. I stället läser man om värvningsförsök vilket visar att man har inte kommit någonstans..... Det är inte fel på Elin eller att ragga krafter här, utan ANLEDNINGEN bakom alltihopa... Min känsla är att man blundar och hoppas att det löser sig och att folk har överseende.

...

Då är det bättre att man går ut och deklarerar att vi har ett hobbyforum som drivs med kaffepengar och där kommer vi att vara under överskådlig tid. På den nivån förstår man att forumet ligger nere en helg, att servern blir överbelastad och att det tar tre minuter att byta sida och fem för att få igenom ett inlägg ibland. Vill ni ha ett årligt bidrag för att kunna köra fortare så ge oss ett kontonummer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju inte om att "sitta och vänta på att grannens grabb ska dyka upp på forumet". Vi betalar givetvis. Planen är och har alltid varit att få ta på en vettig konsult som kan grejerna och som debiterar en vettig penning. När jag såg Elins meddelande skickade jag bara ut en snabb förfrågan. Om hon nu var en konsult på området hade det ju varit en snabb genväg.

 

Er diskussion och det fullkomliga överanalyserande om min spontana fråga tar energi som kunde läggas på bättre och mer konstruktiva saker. Vi är redan medvetna om att problemet måste lösas och det ligger som prio på mitt bord i morgon bitti.

 

Så för att irritera er ännu lite mer: Tema, du verkar också påläst. Om du kan ämnet kanske du skulle vilja komma hit och titta på vår utrustning och eventuellt även lösa problemet? Mot betalning förstås.

 

Som jag skrev är det ju lysande om man kan hitta rätt person här. Men jag trodde i min enfald att ni redan hade tagit tag i problemet......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Som jag skrev är det ju lysande om man kan hitta rätt person här. Men jag trodde i min enfald att ni redan hade tagit tag i problemet......

Jag har ju redan förklarat att vi kom en bra bit på vägen men stötte på problem. Sedan kom andra saker emellan följt av jul och nyår. Och här är vi i dag. Jag sitter inte och rullar tummarna om dagarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter inte och rullar tummarna om dagarna...

 

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående haveriet i jul.

 

Bortsett från alla tekniska funderingar och lösningar... Jag har alltid sett oss Mac-användare som kreativa, företagsamma och idérika människor. Vi borde ju vara de första att förstå att saker kan inträffa som vi inte räknar med och utnyttja den tiden till att utveckla oss själva. Om Forumet hänger sig några dagar så kanske vi kan hitta andra lösningar på en meningsfull tillvaro. Hitta ett nytt manér att förmedla våra budskap, ta alla bilderna vi inte hunnit, sanera hårddiskarna, hälsa på släkten eller vad som helst. Jag tycker det är en storm i ett vattenglas och vi gör inget gott intryck på "trollen" i vår forum när vi kräver att redaktionen ska ha någon sorts "åretruntjour". Jag hoppas att de också haft en God Jul och Ett Gott Nytt År. Forumet är och kommer att vara min största tillgång i mitt Macanvändande! Självklart kommer Forumet att utvecklas men vi är väl det tålmodigaste folket som finns! Ett Gott Nytt 2008 förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...