Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra ID3-taggar


sunshine

Rekommendera Poster

Jag behöver uppdatera taggarna på min musik. Snälla, kan någon tipsa mig om ett bra program. Jag har testat AutoTagX men det kraschar hela tiden. Jag har även blivit osams med iTunes i mina försök att använda detta. Finns det något annat, bra program som löser mina problem? Det börjar bli väldigt jobbigt att inte ha ordning på all musik. Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vad problemen med iTunes är kanske vi kan hjälpa dig den vägen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade ändrat mina ID3-taggar i iTunes och sparat dem så förde jag över dem till min mp3-spelare och där fick jag fortfarande de gamla taggarna. Jag trodde att det blivit någon miss så att jag glömt spara först, men när jag raderade dem från iTunesbiblioteket och la in dem igen så fick jag de nya (dvs uppdaterade) taggarna igen. Alltså har jag bara lyckats ändra så att iTunes accepterar den nya informationen men inte min mp3-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde att konvertera till version 2.4. Måste man uppdatera till alla olika versioner för att vara säker på att mp3-spelaren kan läsa det, eller????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat Musorg, vilket fungerade alldeles utmärkt på allt utom 2 saker.

 

Det första är att jag inte kan lägga till albumart (vilket i sig inte är något stort bekymmer) och det andra att mina egna varianter på genre inte godtogs. Det sista är ett stort problem för mig eftersom det är så jag skapar spellistor (jag kan inte föra över en spellista jag skapat på min dator eftersom min mp3-spelare inte låter en Mac göra det).

 

Det här med genre har aldrig strulat förut. Den musik jag hade med mig från den tiden jag hade pc har id3-taggar där allting funkar: genre, titel, artist, albumart osv. Är det någon som känner igen det här problemet? Kan det vara så att min mp3-spelare funkar bäst med en viss version av taggarna och att jag inte lyckats spara i just den versionen igen, eller? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att iTunes är super för att redigera ID3 taggar, ska jag använda musiken någon annanstans så brukar jag först ändra dom till version 1.1 (eller vad som är den lägsta) för att på så sätt få bort "onödig" information (om det är musik man laddat hem) och sedan ändra igen till version 2.3 eller 2.4 för att få en så "up-to-date" version av taggarna som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt min okunnighet, men om man sparar taggarna i version 1.0 och sedan i version 2.4, har man då båda versionerna sparade i musikfilen eller bara den senast sparade varianten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu KAN jag ha fel, men jag kan förklara varför jag gör det (och vad resultatet blir).

Dom senare versionern 2.x av ID3 taggar har ju stöd för att behålla även 1.x taggar (som jag förstått det) men om man har ett fält i ver. 2.x av ID3 taggarna, som heter "kommentar", och informationen i den är "www.idg.se", och den taggen inte finns i version 1.x, så försvinner den informationen när man ändrar versionen till 1.x, och kvar är relevanta fält som låttitel och artist, information som iTunes har som INTE får plats i ID3 tag. version 1.x, finns ju fortfarande kvar i iTunes biblioteksfil, och när man sen ändrar upp till version 2.x igen så får man med "all" den informationen.....hoppas jag gör mig förstådd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett litet test i iTunes och testade olika kombinationer av taggar (v1 och v2) och det visade sig att min mp3-spelare inte tar 2.4-versionen men alla andra. Däremot lyckas jag nu inte få med något album cover i någon av versionerna, men eftersom allt annat funkar så nöjer jag mig med det. Tack gummianka och alla ni andra som hjälpt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju lite olika sätt att lägga till cover art i iTunes, har du prövat dig fram ? Man kan ju antingen dra en bild till iTunesfönstret under uppspelning och du kan högerklicka på en eller flera låtar och där dra in en bild.

Om man har en låt, och lägger till en bild till den som cover, så kommer det ju gälla för alla låtar på det albumet, och också se ut som att alla låtar har en cover art, vilket ju inte är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har markerat alla låtar i samma album, öppnat inforutan och klistrat in en bild. Men som sagt, det är ingen stor sak för mig, att det inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som kommer in och läser tråden... Man ändrar version på ID3-taggarna i iTunes genom att markera en eller flera låtar, gå in under menyn avancerat och välja "konvertera ID3-taggar".

 

Man bör ha version 2 av något slag, tror album art kom med version 2.2, men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid prova programmet iEatBrainz som är gratis. Det har hjälp mig att få i ordning på min musik.

I det programmet så får upp all din musik som du har importerat i iTunes och så letar det upp nya taggar till dig. I vissa fall hittar det olika taggar så du själv får välja vilken du vill ha.

Sen klickar du bara på update så ändras taggarna i iTunes!

 

Hoppas det löser sig för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...