Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min underbara billiga Canon G9

iCos

Recommended Posts

Äntligen...har G9 an kommit och mitt första intryck är...GREAT...FANTASTIC...KUL...å speciellt kul att den via Americansales inte kosta skjortan...bara 3500:- allt inkluderat.

LCD´n verkar rätt känslig för yttre påverkan så jag köpte plastfilm å lite eltejp på Clas Ohlsson ....så nu e jag inte lika nervös för att ha den i fickan.

Instruktionsboken är en rysare...känns som jag måste doktorera innan jag kan trycka på Power On....möjligheterna är svindlande många...

Okej...GOD JUL på er alla o jag hoppas ni får lika fina klappar :jultomte:

Haha! jag har en G7 men jag fick den för 3500 begagnad! :o

Tro mig, den är jättelätt att använda! Väldigt logisk!

Haha! jag har en G7 men jag fick den för 3500 begagnad! :o

Tro mig, den är jättelätt att använda! Väldigt logisk!

Det som jag mest klurar på just nu är dom här dubbelfilerna RAW + JPEG...Jag tänkte mig att jag kunde se dom som två bilder på displayen när jag knäppt men kan bara se en...Finns det nån´som kan upplysa mitt förvirrade sinne (för mycket julskinka) angående detta, blir jag glad. :laserbok:

Lycka till och mycket nöje! Känner igen det där smekmånadssyndromet. Har nog inte köpt en kamera utan att uppfatta inlärningströskeln som högre än jag borde ha gjort. Min första Canon var en Dial 35-2 (numera kultkamera), vars instruktionsbok jag läste med andakt. Jag använde den till 2003, tillsammans med en Hasselblad. Min senaste Canon är sedan i april en IXUS 70, enkel och rolig. Jag har nog haft större glädje av kompaktkamerorna än av någon systemkamera - less is more.

A_bite_of_the_apple
Det som jag mest klurar på just nu är dom här dubbelfilerna RAW + JPEG...Jag tänkte mig att jag kunde se dom som två bilder på displayen när jag knäppt men kan bara se en...Finns det nån´som kan upplysa mitt förvirrade sinne (för mycket julskinka) angående detta, blir jag glad. :laserbok:

RAW+JPEG innebär att kameran sparar två bilder av samma bild. En helt orörd RAW och en JPEG som kameran själv ställt in och komprimerat.

RAW ger bäst kvalitet då du i närmast fritt kan ändra i princip allting

RAW+JPEG innebär att kameran sparar två bilder av samma bild. En helt orörd RAW och en JPEG som kameran själv ställt in och komprimerat.

RAW ger bäst kvalitet då du i närmast fritt kan ändra i princip allting

Men hur får jag tillgång till RAW bilden....Ja jag har knappat in funtionen som ON men sen då? Jag tycker jag borde få TVÅ bilder (eller är det feltänk) . Alltså efterlysning: var hittar jag RAW-bilden? :totaltgalen:

Raw-bilden hittar du när du tankar in bilderna sen!

Aha...e de där den ligger...Har ett annat delikat problem nu...nämligen att mitt Extreme 3 minneskort inte visar sig på skrivbordet vilket övriga SanDisk alltså gör. Jag har laddat in den lilla fåniga skivan man får med men det gör ingen skillnad.

Annars är allt frid o fröjd förutom att jag försökte deleta en bild ur Canons eget bildprogram varpå ALLA bilder försvann o nu vägrar programmet att upprepa tankningen med ursäkten att den redan är gjord !!! :irriteradtjej:

joakimromson

Kolla i ev. papperskorg! Varför kör du inte med iPhoto? ;)

Kolla i ev. papperskorg! Varför kör du inte med iPhoto? ;)

Jorå...filerna låg i papperskorgen...ETT TAG...sen radera papperskorgen sig själv !!! Något som aldrig hänt mig förut (kanske det första viruset i Mac-världen...)

Javisst jag använder iPhoto men hur fixar jag RAW-stöd där? Som det är nu hoppas RAW-filerna över.

Jorå...filerna låg i papperskorgen...ETT TAG...sen radera papperskorgen sig själv !!! Något som aldrig hänt mig förut (kanske det första viruset i Mac-världen...)

Javisst jag använder iPhoto men hur fixar jag RAW-stöd där? Som det är nu hoppas RAW-filerna över.

Om det inte funkar så finns det nog inte raw stöd för din kamera i OS X, än?

Det brukar komma med de strörre uppdateringarna, min kamera fick raw stöd i och med 10.4.11 och leopard. Annars finns det endel andra program till exempel adobe camera raw (plug in till photoshop), bibble, lightzone och säkert endel andra program, din kamera är ny så alla har kanske inte stöd för den men adobe camera raw har säkert.

Om det inte funkar så finns det nog inte raw stöd för din kamera i OS X, än?

Det brukar komma med de strörre uppdateringarna, min kamera fick raw stöd i och med 10.4.11 och leopard. Annars finns det endel andra program till exempel adobe camera raw (plug in till photoshop), bibble, lightzone och säkert endel andra program, din kamera är ny så alla har kanske inte stöd för den men adobe camera raw har säkert.

Tack...får väl nöjja mig så länge med Canons eget program ( plus Photoshop Elements 6 i PC´n...)

Vill passa på att åndra adressen som jag gav i mitt första inlägg,,,Jag köpte alltså kameran via Americanshopper...Testa denna utmärkta firma! Många problem löses på ett smidigt sätt... :stjarnsmall:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...