Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort - iMac

Jonasboy

Recommended Posts

Till den standard iMacen jag har tänkt att köpa så ingår grafikkortet: "ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB" .

Hur ligger det till när det står t.ex. att vissa spel som jag kollat som finns också till mac kräver t.ex för Tiger Woods: <LI>Video card: ATI X1600 series or later; NVIDIA GeForce 7300 or later

Är det grafikkortet jag har i datorn bra då? Eller kommer det inte alls att fungera?

Är nämligen helt grön inom detta område o även inom macvärdlen! Tacksam för svar!

MVH Jonas

• 2 weeks later...

så då menar du att jag i princip måste ha de vassare grafikkortet för mina behov? De grafikkortet med 256 MB. O som är tot. ca 1400 kr dyrare totalt på den imacen... De är så du menar eller?

så då menar du att jag i princip måste ha de vassare grafikkortet för mina behov? De grafikkortet med 256 MB. O som är tot. ca 1400 kr dyrare totalt på den imacen... De är så du menar eller?

Spelupplevelse är ju alltid subjektiv. Jag vet inte riktigt vilka behov, krav och förväntningar du har. Vilka andra spel har du tänkt dig att spela? Beroende på spelkrav kan man säga att 2400 XT är okej eller kasst. Du kan säkert spela många spel även med lite högre kvalitet, som du kanske såg i Barefeats test. Även Tiger Woods 08 kommer du säkert kunna spela men man får tänka på vad man får för de extra 2200 kr (inte 1400:-) och om det är värt. 2600 Pro är nästan dubbelt så snabbt i spel som du kan se i testet. Så vill du spela med hög kvalitet i fullskärm är det 2600 Pro som gäller. Att spela i fullskärm på en 20" kräver också mer än på 17". Det finns ju tyvärr ingen iMac 17" längre. Sen skulle jag okcså tänka lite längre framåt. Det går ju inte att byta iMacs grafikkort. Om du tänker behålla datorn i några år och spela några nyare spel kommer du utan tvekan att ha nytta av 2600.

Själv tänkte jag så här när jag köpte min iMac 17" C2D med Radeon 1600. Jag spelar alltid äldre spel med ny dator. Dels för att jag inte hinner att spela mycket och dels för att jag då kan spela med maxkvalitet. Det var några titlar jag ville spela med min nya dator. Det var Red Faction, Star Trek Elite Force 1-2, Star Wars Jedi Outcast och Jedi Academy, Return to Castle Wolfenstien, Halo och Call of Duty Deluxe, 9 spel. Alla de titlarna kan jag spela med mycket hög kvalitet i fullskärm. Sen hinner jag spela bara ett spel om året, ibland två. Så med den takten kommer datorn att räcka för mina spelbehov i ca 5-6 år. Jag kan spela även nyare spel som Prey i 1024x768 med hög kvalitet om jag vill. Så om du frågar mig skulle jag valt 2600 Pro för att kunna spela i fullskärm med hög kvalitet. Jag tycker inte om att spela med lägre upplösning och sämre skärpa.

Här hittar du min tråd med nästan alla recensioner på iMac Alu som finns där du kan hitta flera speltester. Recensioner av Tiger Woods 08 hittar du här och här. Som du kan läsa är spelet lite buggigt på de nya iMacarna. Tänk också på att alltid kolla på rekommenderade krav om du vill kuna spela med bra kvalitet. De krav du skrev är minimikrav men jag hittar inga rekommenderade krav. Tiger Woods 08 använder också Cider som är en sorts emulator/översättare (som Rosetta i OS X). Såna spel kräver lite mer av datorn än riktigt portade spel.

Ojojoj... tack så jätte mycket för detta svaret! Förstod inte riktigt allting precis i slutet men det jag fattade var att vill man kunna spela spel o kolla film o redigera osv på "bra nivå" så ska man ha de dyrare paketet av iMac. För att med det grafikkortet så tror jag att jag kommer att klara mig bra! Spel jag spelar är ju som sagt Tiger. 08, AOE, o lite andra fotbollsmanager spel. Så jag tror att detta skall fungera bra! Sedan får man ju se det hela på en lite längre period! Även om det blir ganska mycket pengar nu direkt så blir det inte så mycket om man kollar inom en 3-5 års period.

Tycker inte du att detta låter vettigt!?

Ojojoj... tack så jätte mycket för detta svaret! Förstod inte riktigt allting precis i slutet men det jag fattade var att vill man kunna spela spel o kolla film o redigera osv på "bra nivå" så ska man ha de dyrare paketet av iMac. För att med det grafikkortet så tror jag att jag kommer att klara mig bra! Spel jag spelar är ju som sagt Tiger. 08, AOE, o lite andra fotbollsmanager spel. Så jag tror att detta skall fungera bra! Sedan får man ju se det hela på en lite längre period! Även om det blir ganska mycket pengar nu direkt så blir det inte så mycket om man kollar inom en 3-5 års period.

Tycker inte du att detta låter vettigt!?

För att se på film och redigera video klarar du dig långt med den billigaste modellen. Dataspel är däremot något av det tyngsta man kan utsätta datorn och grafikkortet för. Ett annat alternativ är att köpa den billigaste, använda den i ett par år och sälja den medan värdet inte sjunkit alltför mycket för att köpa ny men jag tror du förlorar mer på det än att betala 2200 kr extra och behålla datorn längre. Å andra sidan håller inte iMacens kort mer än ett par år om man ska spela nya spel med hög kvalitet hela tiden.

Om du inte har så bråttom kan du vänta och se vad som händer på våren. Intel ska lansera nya mobila processorer kallade Penryn i januari och med stor sannolikhet kommer iMac uppdateras ett par mån efter. Men som vanligt ska man köpa dator när man behöver och inte vänta i onödan för då kan det dra ut på tiden.

Du kan läsa mer om Cider här, här, här och här.

vad du än gör köp inte 2400xt, det skulle inte förvåna mig om mitt ati radeon x600 är bättre än det och det är 3 år gammalt

Finns de någon jämförelse mellan ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB och ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB som man kan ta del av? För att se hur mycket det skiljer i prestanda osv...?

Finns de någon jämförelse mellan ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB och ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB som man kan ta del av? För att se hur mycket det skiljer i prestanda osv...?

Har du tittat på länken ovan? I andra länken har du ju just en iMac 2GHz med 2400 XT och en 2,4 GHz med 2600 Pro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...