Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är jag på väg att bli blåst?


Pandaholic

Rekommendera Poster

hej. Hittade en iMac 2.4 Ghz helt ny ouppackad med 2 Gig Ram och Apple Care 3 år för 12000 kr.

 

 

 

Säljaren verkade seriös och annonsen sa att han ville sälja den pga. de istället ville ha en 24".

 

 

 

Vi kom överrens om dealen och han tog snabbt bort annonsen. Han stoltserar med sitt namn i varje mail.

 

 

Jag frågade om kvitto fanns. Ja, iform av en faktura till företaget. Bra tyckte jag.

 

 

 

Så var allt frid och fröjd i en vecka. Tills jag igår mailade detta:

 

 

Har nu såldt min Mac Mini.

 

 

Men är lite orolig, 12 000 kr är mycket pengar. Hur vet jag att datorn är orginal osv. Förseglingen är ju uppenbarligen bruten iom. att du hade kollat så det var Leopard med. Sedan när det gäller fakturan, är den betald. Jag menar så att det inte blir ngt så att när jag registrerar mitt Mac Aid Care så är inte datorn giltlig. Har du tagit upp datorn? Är skyddsplast osv. på. Jag gissar på att du köpte den exkl. moms via företaget. Vad heter ditt företag? Om jag ska köpa den kmr jag när vi träffas att öppna locket och se så att datorn är där med skyddsplast osv.

 

Skulle du kunna skicka foto på förpackningen där själva "etiketten" med datorns nummer osv. är med. Kanske om du öppnat den även ett foto på själva datorn i förpackningen.

 

 

Om nu Mac Support Aid (bla bla)kitet är ej bundet till en dator varför reggar du inte den på den nya 24"?

 

 

Sedan svarade han inte. Så jag skickade och fråga om han kunde svara. Då fick jag svaret att det blev för omständigt och att han säljer den till en annan ikväll. Då skrev jag tbx att jag visst ville köpa den och det imorgon. Så svarade han att vi hade en deal igen. Men han gav inga förklaringar till mina frågor.

 

 

 

Känns jv skumt på ngt sätt. På vilket sätt kan han lura mig? BTW är jag övertygad om att datorn är intakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du träffa honom?

 

För jag hittade en fejkdator. Han var på som fan sen frågade jag ifall jag kunde komma och se på den och då svarade han inte längre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, vad omsändigt.

 

OM jag var du skulle jag skita i det. Tänk om företaget som sålt den till honom kommer och sger till Dig. "Hej, vi vill ha betalt för datorn som du övertagit från xxx"

 

Jag tycker att du ska skita i det och köpa en på det vanliga sättet istället.

 

Sure, det kan ju vara seriöst men varför chansa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landman: Jag såg en riktig pinsam fejk imac på blocket häromdagen.

 

 

En helt ny 2.4 24" för 7500 kr på östermalm med en vanlig opersonlig bild på en imac.

 

 

 

 

 

Denna imacen fanns poå blocket tsm med den ouppackade datorn på bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landman: Jag såg en riktig pinsam fejk imac på blocket häromdagen.

En helt ny 2.4 24" för 7500 kr på östermalm med en vanlig opersonlig bild på en imac.

Denna imacen fanns poå blocket tsm med den ouppackade datorn på bild.

 

Menade du landberg?

 

Ja det roliga är att den datorn jag såg är åsså från östermalm/djurgården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16.940

- 12.000

_________

4.940:-

 

Annonsen sa att han ville sälja den pga. de istället ville ha en 24".

Och kastar bort 4.940:- bara så där?

 

Visst, det låter ju logiskt.

Om man har obegränsat med pengar,

men då köper man en 24" och behåller 20":aren.

 

Skit i det där du.

AppleCare har jag aldrig tyckt är idé att ha

och jag skulle hellre lägga till pengar, så jag vet att allt är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvitto i form av faktura till företaget

 

Ska du köpa den från företaget eller från honom personligen?

Om du får kvitto, som ska innehålla moms, från företaget som fakturan är ställd till så verkar det väl OK. Med det kvittot borde du vara skyddad om det skulle vara så att datorn inte är betald och säljaren vill ha tillbaka den (tror jag i vart fall!)

 

Annars ger det min två mindre trevliga syner

1. Skattefiffel. Man har köpt in det till företaget, drar av momsen och lägger det andra som avdragsgill kostnad. Säljer den sedan privat och hela den summa blir "skattefri". För att få 12 000 rent i handen måste man annars ta ut mer än det dubbla från företaget (sociala avgifter + inkomstskatt)

 

2. Han har inte rätt att sälja företagets egendom men gör det ändå. Här kommer de nya reglerna om att köpa saker i god tro in och de kan jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16.940

- 12.000

_________

4.940:-

 

Annonsen sa att han ville sälja den pga. de istället ville ha en 24".

Och kastar bort 4.940:- bara så där?

 

Visst, det låter ju logiskt.

Om man har obegränsat med pengar,

men då köper man en 24" och behåller 20":aren.

 

Skit i det där du.

AppleCare har jag aldrig tyckt är idé att ha

och jag skulle hellre lägga till pengar, så jag vet att allt är OK.

 

Priser är väl inte helt fel, skulle jag köpa det begagnat skulle väl den marginalen vara ungefär rätt. Med högre pris köper jag nog hellre direkt från Åf.

Killen kan ju också fått datorn som betalning, och även om det nu inte är lagligt skattemässigt så lär det väl inte vara olagligt att köpa den med de villkoren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som senaste posten säger på de 2 mindre trevliga grejerna. Är ngt sånt isf. Jag frågade vad hans företag hette osv men han ville inte svara.

 

 

 

Han verkar blivit lite paranoid för nu vill han ens inte säga om det är han Axxxxs Hxxxxxg som bor där och där. Så det är def. ngt fel.

 

 

1. Han är dum i huvudet, säljer en helt okej och clean dator. Inget skumt men han orkar inte med det jag begär.

 

2. Han har på ngt sätt fifflat med moms,företaget osv. Vill dra sig ur när jag börjat få nos på det.

 

 

3. Han är en proffessionell lurare. Som antagligen säljer samma dator till 10 x denna månad.

 

 

 

 

 

 

(sitter på en gammal sketen iBook G3 med efterhäng,då jag såldt min riktiga dator,blir till att köpa iMacen med 1Gig Ram i affären i mellandagarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som senaste posten säger på de 2 mindre trevliga grejerna. Är ngt sånt isf. Jag frågade vad hans företag hette osv men han ville inte svara.

Han verkar blivit lite paranoid för nu vill han ens inte säga om det är han Axxxxs Hxxxxxg som bor där och där. Så det är def. ngt fel.

1. Han är dum i huvudet, säljer en helt okej och clean dator. Inget skumt men han orkar inte med det jag begär.

 

2. Han har på ngt sätt fifflat med moms,företaget osv. Vill dra sig ur när jag börjat få nos på det.

3. Han är en proffessionell lurare. Som antagligen säljer samma dator till 10 x denna månad.

(sitter på en gammal sketen iBook G3 med efterhäng,då jag såldt min riktiga dator,blir till att köpa iMacen med 1Gig Ram i affären i mellandagarna)

 

Tror som sagt mest på nr 2, men det kan väl aldrig falla tillbaka på dig som köpare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett företag/en företagare som gjort ett felköp och snabbt vill köpa en ny, men inte har pengar till båda, så svarar man på frågor.

 

Att skicka foto etc kanske jag inte skulle ta mig tid att göra men om inte jag minns fel så finns datorn nummer på fakturan.

 

Ok att han inte vill svara på om det är han som bor där och där (det gör inte jag heller!) men då lämnar man företagets namn och adress.

 

Har företaget egen domän eller kör han med hotm, gmail etc.? Egna domäner kan man ju kolla vem som innehar.

 

Jag är kanske feg men jag skulle inte vågat göra affär med de uppgifter du fått

 

Redigering - du hann få in ditt svar om e-psoten innan jag var klar med mitt inlägg. Ja, det kanske inge gör det mer seriöst. Eller är jag för pryd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag tänker inte göra affär med den där killen, är dessutom skapligt sur på honom.

 

 

 

Var bara det att han lät jv seriös på telefonen. Trevlig allting. Snackade rätt mkt om Apple Care hur bra det var osv. Att han inte ville ha något prutande. Var dessutom han som tog kontakt med mig. Aja, han ville ha en affär utan några jobbiga frågor. Något som man inte borde förvänta sig när priset var ganska standard mässigt och när det gällde 12.000 kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priser är väl inte helt fel, skulle jag köpa det begagnat skulle väl den marginalen vara ungefär rätt. Med högre pris köper jag nog hellre direkt från Åf.

Killen kan ju också fått datorn som betalning, och även om det nu inte är lagligt skattemässigt så lär det väl inte vara olagligt att köpa den med de villkoren?

 

Jag menar att det är mycket pengar att kasta bort

bara för att man vill ha en 24":are.

 

Sen om man har ett företag brukar man ju planera lite inför köp.

 

Luktar skumt, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag tänker inte göra affär med den där killen, är dessutom skapligt sur på honom.

Var bara det att han lät jv seriös på telefonen. Trevlig allting. Snackade rätt mkt om Apple Care hur bra det var osv. Att han inte ville ha något prutande. Var dessutom han som tog kontakt med mig. Aja, han ville ha en affär utan några jobbiga frågor. Något som man inte borde förvänta sig när priset var ganska standard mässigt och när det gällde 12.000 kr!

Nu ska vi inte måla fan på väggen - han kanske är seriös

 

Men ett kännetecken på effektiva bedragare är just att de är förtroendeingivande - annars skulle de inte kunna bedra så många. Nu är det inte så att alla som är förtroendeingivande är bedragare ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte måla fan på väggen - han kanske är seriös

 

Men ett kännetecken på effektiva bedragare är just att de är förtroendeingivande - annars skulle de inte kunna bedra så många. Nu är det inte så att alla som är förtroendeingivande är bedragare ...

 

Jag skulle då kolla läget och sen mellan fyra ögon kolla papper och identitet.

Det är ju trots allt ett bra pris och ett släng av paranoja ska väl inte få hindra en bra affär.

Det är ju bara att dra sig ur om det inte passar.

Viktigt är bara att man får rätt dokumentation.

Kolla också att hans namteckning på kvittot är läsbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa, vi ska ju inte måla fan på väggen. Först och främst, att lägga moraliska aspekter på det hela, som vad han och hans fru gör, känns ju som att ta det för långt, så länge du faktiskt bara ska köpa en dator av han.

 

När det gäller priset så tycker jag det lät ganska rimligt, frågan är ju inte vad man som säljare är villig att förlora (om man nu absolut vill ha, som i det här fallet, en bättre maskin) utan vad "marknaden" är villig att betala, och precis som med nya bilar är det ju faktiskt så att priset sjunker ganska kraftigt bara i och med att du kör ut från bilhandlaren. Är det sen så att man vet att man har ett bra pris på det man säljer, och har rent mjöl i påsen och levererar det man säger, så kan man ju välja att inte sälja till någon om man tycker det blir för omständigt, vill man ha en snabb enkel affär så lägger man priset lite lägre.

Sen skulle jag personligen ALDRIG köpa något över 200:- av någon som jag inte träffar som kan leverera varan i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inte alls paranoid och har gjort många affärer där jag betalat i förskott eller skickat grejorna och fått pengar i efterhand. Min proncip är att hellre åka på nån blåsning då och då än att bli smittad av misstänksamhets-sjukan. Men en sak har jag lärt mig: Om säljaren/köparen blir irriterad och tycker att man tjafsar när man ställer helt rimliga frågor, då drar jag öronen åt mig. Om säljaren i detta fall inte förstår att du vill ha svar på självklara frågor datorn och om honom, då är det antingen något fel på honom själv eller på hans intentioner.

 

Jag skulle backa ur affären omedelbums. Begagnade datorer från seriösa säljare finns det gott om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16.940

- 12.000

_________

4.940:-

 

Annonsen sa att han ville sälja den pga. de istället ville ha en 24".

Och kastar bort 4.940:- bara så där?

Priset är helt rimligt.

Om du som privatperson köper en ny dator från en återförsäljare så har du ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Köper du av en privatperson har du inga som helst garantier.

 

Vad då "kastar bort"?

Han kanske fått datorn som bonus på jobbet. Då får han ju i stället 12000kr i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...