Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändrade namn på "huset " allt försvann


greenclick

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ändrade på "huset" i sidofältet och när jag loggade in nästa gång så hade allt försvunnit. Alla inställningar försvann och min filer hade flyttats till ett konto med det nya namnet på "huset". Jag kan fortfarande komma åt allting då jag är admin på datorn men finns det något sätt att återställa det jag en gång hade innan jag ändrade namnet?

 

Finns det någon form av systemåterställning till en viss tidpunkt så alla inställningar, konton och filer hamnar på den plats de hade innan jag gjorde ett namnbyte och det skapades ett konto istället?

 

Edit:

Jag kan tillägga att "huset" heter fortfarande som det gjorde innan men namnet jag bytte till har nu blivit ett eget användarkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Du kör Mac OS X Tiger eller tidigare förstår jag, och gjort något du absolut inte får göra..

 

Synd du inte hunnit och läsa den tråd jag skrivet.

 

I Leopard kan man inte ändra namn på Huset.

 

 

Se om du är hjälp av vad som står i tråden, för jag hinner inte förklara vad du ska göra..

Återkom, eller så kommer förhoppningsvis andra med hjälp strax...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns många trådar här på forumet som handlar om samma sak...gör en sökning så kanske du får lite hjälp.

 

 

alla dina grejjer finns kvar men datorn kan inte längre hitta sökvägen till filerna eftersom du just ändrat namnet på "huset". alltså skapas ett helt nytt användarkonto för det nya namnet på huset med defaultinställningar.

 

ett trix är att döpa tillbaka huset till exakt vad det hette innan så kommer sökvägarna bli rätt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Leopard kan man inte ändra namn på Huset.

 

Jo, naturligtvis kan man det. Öppna Terminal och skriv "sudo mv gammalt-namn nytt-namn", tryck på retur och ange ditt lösenord, förutsatt att ditt användarkonto finns med i sudoers-filen.

 

Det är väldigt praktiskt att kunna göra så om man t ex vill flytta på sin hemkatalog. Många som gör det missar dock att de även måste ändra i resten av systemet. Annars hittar det ju helt logiskt inte hemkatalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst några trådar nu men det som är mystiskt för mig är att huset i sidofältet heter som det gör innan men det nya namnet har blivit ett eget användarkonto. När jag loggar in så är alla inställningar default och alla filer ligger i i den nya användarmappen.

 

Filerna kan jag flytta tillbaka från den mappen men finns det något sätt att få tillbaka alla inställningar för datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är följande:

1. Du bytte namn på hemkatalogen men missade att du måste byta på fler ställen.

2. Därefter loggade du ut.

3. Du loggar in. Mac OS X kan inte hitta din hemkatalog därför att du bytt namn på den, och skapar därför en helt ny oanvänd hemkatalog med det gamla namnet.

 

Situationen är alltså följande. I mappen /Users (/Användare om du ställt in att lokalisera mappnamnen) finns minst två mappar. Dels en med ditt användarnamn (de så kallade gamla namnet) och ytterligare en med namnet som du ändrade till (det är där alla dina filer och inställningar finns).

 

Gör därför samma sak fast tvärtom:

1. Byt namn på mappen som har ditt gamla namn, alltså den som har husikonen på sig och inte innehåller dina filer), till något temporärt, t ex temp.

2. Byt namn på mappen som du bytte namn på först av allt (mappen där alla dina filer finns) till det gamla namnet.

3. Logga ut.

4. Logga in.

 

Om allt är som det ska kan du plocka bort temp-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det tillbaka till det läge jag hade innan jag ändrade namnet. Tack ska ni ha för er supersnabba hjälp, ett riktigt bra forum och jag är glad att jag blev medlem.

 

För övrigt så kan jag också klämma in med att detta är det enda jag haft problem med sen jag bytte till Mac, inlärningströskeln var förvånansvärt låg. Jag antar att den blir det då de lägger kunden och användaren i fokus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...