Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

20 år gammal Mac slår super-pc i prestandatest


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

1331282752.jpg

Utvecklingen går framåt sägs det. Allt blir snabbare och bättre. Effektivare. Hur kunde de egentligen få någonting gjort på åttiotalet med de långsamma datorer de hade då? Vad händer om man jämför en Mac Plus från 1986 med en super-PC av senaste årgången? Resultatet är häpnadsväckande!Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med läsningen av källan? Det är faktiskt 17 test och Macen vinner 9 medan PCn vinner 8.

 

"Check out the results! For the functions that people use most often, the 1986 vintage Mac Plus beats the 2007 AMD Athlon 64 X2 4800+: 9 tests to 8! Out of the 17 tests, the antique Mac won 53% of the time!"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl det jag misstänkte.... Performan.. förlåt mig för att jag pensionerade dig.. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte alls oväntat. Programvaror har ju bara blivit sämre och sämre. Man lägger så stor vikt vid snygg yta att programmerandet kommer i andra hand.

 

Tänkte på det i förra veckan när jag väckte min powerbook G3 ur sin vila eftersom jag helt oväntat behövde använda dess diskettstation(!) för att läsa en diskett jag fått. Uj vad snabbt och smidigt allt går i OS 9... uppstart, bam there it is (som Jobs brukar säga).

 

Spelet 3d-tic-tac-toe får plats på 3k, mindre än en tom .txt-fil :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland har jag tyckt att allt detta bling-bling inte är Mac. Många gånger längtar jag till ett litet enkelt system som går som ett skållat troll på dagens burkar.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland har jag tyckt att allt detta bling-bling inte är Mac. Många gånger längtar jag till ett litet enkelt system som går som ett skållat troll på dagens burkar.......

 

Håller verkligen med om att det vore skönt med ett system som är optimerat för ens egna behov bara. Det får bli till att försöka sätta ihop en egen GNU/Linux-distribution med bara det som behövs. En sådan borde kunna gå att få snabb.

 

Dock tycker jag ändå Mac OS X är ganska snabbt och trevligt jämfört med andra alternatvi. Det är snabbt både i uppstart och vid användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de hade haft Vista istället för XP hade skillnaden blivit ännu större. Jag upplever inte min splitter nya arbetsstation som ett dug snabbare än min 3år gamla med XP. Just nu har jag 66MB ledigt av 6GB ram på min Vistadator på jobbet. Min MacBook hemma känns snabbare även om den kanske inte är det för tunga uppgifter. Går inte Linux t.ex. Ubantu betydligt fortare än både Windows och OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Känns inte alls oväntat. Programvaror har ju bara blivit sämre och sämre. Man lägger så stor vikt vid snygg yta att programmerandet kommer i andra hand.

 

Varför sitter då inte alla med äldre "mycket bättre" program i så fall? Orsaken är självfallet att dom inte alls är bättre, dom är i nästan alla fall betydligt sämre på i stort sett alla områden. Det går kanske fort när det går men det är inte så mycket som går heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på att man skriver slarvigare kod och inte bryr sig lika mycket om kodoptimering nuförtiden för att man tänker att de allt snabbare datorerna kommer att kompensera för dålig programmering. Förr behövde man krama ur varje tiondels MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sitter då inte alla med äldre "mycket bättre" program i så fall?

 

Marknadsföring, kapitalism, vinstkrav etc, mm.

Jag skulle gladeligen gå tillbaka till word 5.4 t ex, har alla fuktioner jag behöver, tyvärr måste jag ha en senare version för att vara kompatibel med de jag arbetar med. Men visst, en hel del funktioner som verkligen underlättar arbetet har ju kommit över åran, så mitt uttalande är lite för generaliserat. Men egentligen pratade jag inte om funktionerna per se utan att för lite vikt läggs vid att få programmen effektivt skrivna ur en ren programmeringssynpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sitter då inte alla med äldre "mycket bättre" program i så fall?

 

Its just business............. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de hade haft Vista istället för XP hade skillnaden blivit ännu större. Jag upplever inte min splitter nya arbetsstation som ett dug snabbare än min 3år gamla med XP. Just nu har jag 66MB ledigt av 6GB ram på min Vistadator på jobbet.

...

 

Men det är precis så det ska vara. Även OS X och XP gör så. Datorn har minneshierarkier med små snabba (och dyra) minnen närmast processorn, därefter några MB cache och numera ett par GB i primärminne, följt av hårddisken som rymmer jättemycket, men som är långsammast. Teorin är att ju mer data man kan lagra så nära processorn desto snabbare går maskinen. Därför lägger Vista så mycket som möjligt i primärminnet.

 

Många tror av någon konstig anledning att det vore bättre om den datan istället lades på hårddisken som är långsam medan primärminnet som är betydligt snabbare skulle hållas så tomt som möjligt. Det finns ingen logik i det. Din dator hade antagligen varit långsammare om den haft nära 6 GB ledigt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ordbehandling har det bara blivit sämre sedan Word 5 och ClarisWorks tid.

 

Kanske dags att dra igång min gamla Powerbook 150 igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...