Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk till macbook


matte_84

Rekommendera Poster

Hej! Jag hade tänkt köpa en större/bättre hårddisk till min macbook och hittade den här länken: http://www.macdata.se/?view=details&prodnr=1366876

Är det någon som är lite mer hajj än mig som kan ge svar på vad som skiljer sig med diskarna på de tre olika priserna man kan välja mellan? Jag menar. Man vill ju inte betala det dyraste ifall de billigare alternativen är samma vara!?

 

// Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det verkar bara vara olika serienummer av samma modell. Förmodligen inte så stor skillnad med andra ord. Däremot var det väldigt dyrt och ingen av dessa tre är speciellt prisvärd.

Det du kan göra är att gå in i vilken PC-affär som helst och be om en 2.5-tums SATA-hårddisk. De passar och behöver inte vara speciellt "Mac-kompatibla". Macbook och Macbook Pro använder båda vilka 2.5-tums SATA-hårddiskar som helst. Du måste ju ändå formatera dem när du installerar OS på dem.

En snabb sökning på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=406 visar att du kan få en 250GB hårddisk för 1109 kr inklusive frakt från datorbutiken.com. Betydligt mer prisvärt.

Annars kan du ju alltid kolla med din lokala handlare om det känns bekvämare.

Instruktioner för hur man monterar disken finns på http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_1...rdDrive_DIY.pdf

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inte bara upp pris och storlek. Hårddiskarna har också olika effektuttag och ljudvärden (och buffertminnesstorlek).

 

Hitachi har diskar som är bland de tystaste, och de har det lägsta effektuttaget som jag kan hitta.

 

Det sistnämnda gör att batteriet räcker längre, och du har ju en bärbar ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren båda två. Men jag vill ju ha en som är bättre än den som redan sitter i. Då menar jag inte bara större utan i allmänhet. Är det inte snabbhet å sånt där man bör kolla på och hut tyst den är? Till fufluns: Vad anser du om de hårddiskarna jag länkade till då? Alltså i helhet om man inte bara ser till storleken?

 

En sak till: Påverkar valet av hårddisk hur min försäkring på datorn ryker eller ej? Jag tänkte ifall de blir extra sura när man inte håller sig till rekommenderade märken eller hur man nu ska säga!

Och hur är det med kvalitén? Får man inte vad man betalar för i detta fall? Även om de kostar lite mer så kanske man får igen det vad det gäller stryktålighet och hållbarhet. Jag har väl inte världens största koll sådär, men lite gissningar bara som ni kanske kan svara på?

 

// Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du länkade till, Seagate Momentus 7200.2, är lika tyst som Hitachis likvärdiga modell Travelstar 7K200. Båda har 16 MB i buffertminne. Hitachis har något snabbare genomsnittlig söktid, 10 ms mot 11 ms. Viktigare är dock att den genomsnittliga överföringsmängden per sekund är mycket högre för Hitachi (båda SATA 1 och 2), 87,6 MB/s mot 69,5 MB/s för Seagate. Detta gäller hårddiskarna på 200 GB.

 

Strömförbrukningen är likvärdig, om än något till Hitachis fördel (obetydlig skillnad). Hitachis hårddisk tål stötar bättre än Seagate, 1000 G i vila mot 900 G, och 350 G mot 300 G i drift vid 2 ms.

 

Seagates hårddisk klarar dock något mer värme, 70 grader mot 65 grader.

 

Vad gäller priserna dem emellan får man söka sig fram.

 

Vilket av ovanstående som till sist väger över får var och en avgöra efter eget huvud. Lycka till i jakten på rätt hårddisk!

 

Edit: När det gäller garanti och försäkring brukar de vara utformade så att hårddisken inte omfattas, utan där får man vända sig till återförsäljaren, som i sin tur är återförsäkrad mot tillverkaren/generalagenten. När det gäller datorn brukar praxis vara att om man man skadar datorn vid installation så gäller inte garantin/försäkringen de delarna (till exempel sprucken plast, kapade kablar et cetera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar! Seagate verkar ändå helt okej så nu har jag beställt efter den. Kollade lite efter hitachis också men det fick bli seagate. Mest för att jag inte orkar leta runt och den ändå verkar vara tillräckligt bra. Inte alltför stor skillnad mot varandra ifall man läser din jämförelse iaf.

 

Angående försäkringen kanske det trots allt kan vara bra att ha kvar nuvarande hårddisk och orginal minnena som följde med så man kan byta tillbaka vid eventuella problem. Har 2GB minne men funderar på att testa stoppa in lite till. Lite jobbigt om det inte fungerar dock men va faen. Om man inte testar får man ju heller inte veta:P

 

Aja, tack för informationen iaf. .. Nu e man liite klokare åtminstone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar!

Var så god.

Angående försäkringen kanske det trots allt kan vara bra att ha kvar nuvarande hårddisk och orginal minnena som följde med så man kan byta tillbaka vid eventuella problem.

God idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej! Jag har nu satt in den nya hårddisken vilket var förvånansvärt lätt. Vem som helst skulle ju klara det. De där instruktionsfilmerna kände man sig nästan dum att ens ha sett innan. De gjorde nästan att det kändes svårare än vad det faktiskt var.

 

Nu har jag den där seagate 200 GB med Mac OSX Leopard installerat och det fungerar hur bra som helst.

 

Angående minnet så är jag fortfarande kvar på 2GB. Jag funderar lite på om jag ska testa att sätta in mer eller inte. Det är nämligen som så att jag ringde och pratade med macdata just angående att sätta in mer minne i min macbook med 2GHz intel core 2 duo processor. Han sa att han testat att sätta in 4GB tidigare på en sådan macbook men att den då inte läste av mer än 2!

 

Sedan efter att ha läst i både macworld och i vissa foruminlägg att man ska kunna proppa in 4 men att den då bara läser 3 så skrev jag ett mail angående det till MacData igen.

Såhär blev svaret:

 

"Hej! Jag har provat

med 2x2GB minne men inte fått den adressera mer än 2GB men det kanske

funkar på din maskin även om jag inte tror det.

Jag ska prova det igen nästa gång jag får in en MacBook för

minnesexpansion."

 

Nu blir jag naturligtvis väldigt osäker på om det är värt att slänga ut pengar bara för att försöka. Någon annan som testat detta kanske?

 

Mvh: Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat och vill inte ge något svar då jag läst och hört olika.. Dock känner jag själv att det räcker med 2Gb för min del. Har kört min MacBook på 1Gb (10.4 tiger) i ett år nu utan att irritera mig på den, möjligen hade VMWare känts rappare om man kunnat allokera ut lite mera minne till XP utan att Mac-programmen "dör"

Jag tänker i alla fall stoppa 2x1Gb så jag får samma kapacitet i bägge slots.

Måhända lite analt men jag hade nog stört mig mera på att ha 2Gb latent än att "Bara" ha 2 Gb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...