Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pentium 4 3.2GHz VS 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

iMarc

Recommended Posts

Undrar jag

Beror på vad du ska göra? och villket OS? Vista? eller XP Pro?

Har en Celleron 3,47a upptrimmad till 4,4 GHZ å går bra som server..o linux..

Du kan ladda ner "puppy linux" på en usb sticka sen kör från den, så vet du...

Alla PC-Moder-Kort stöder kanse inte denna funktion, men moderna bör göra det..

Det som stör en prossesor PC är oftast brandväggar o dylika program..

Dubbla kärnor, alla gånger :)

Har för mig att en Core 2 Duo @ 2GHz ungefär motsvarar hastigheten man får med lite mer än 2st P4 @ 3,2GHz.

Förbättrad arkitektur som tillåter processorn att utföra mer per clockcykel, helt enkelt. Dessutom förbrukar C2D mindre ström, så de är svalare och fläktar kan köras tystare.

Ska inte gå tillbaka till enkärninga processorer inom en väldigt lång tid, nu när jag fått smaken av dubbla.... :D

Spelar inte någon roll som helst när man kör en Ferrari med moppe motor! så ett bra OS är A-O för bästa kvalitet.

Och vissa duo kort har svårigheter att boota från en USB Sticka så kolla upp först!

Och DDR 3 minnena är dyra ännu..och problem...

Kör OS 9 i en Mac om det går... och snabbt......eller äldre....

Och för tysthet? kör en enkel vatten kylare ser ut som ett "handtag", och hyfsat billig ca 700:- sek.

det finns ett problem med dual core idag, eftersom de har lägre klockfrekvenser än än vissa singel core, så kan det vara så att om man kör ett program som kräver klockfrekvensen 2,8ghz och du använder en dual core processor på 2,2ghz exempel så kommer det inte att funka om inte programmet har stöd för flera kärnor, så på det sätte är faktiskt singelcore processor överlägnas på en punkt, för dual core har inte varit ute så länge på marknaden.

Men allt eftersom dual core får bättre stöd för programvaror så kommer problemet att försvinna

Ska inte gå tillbaka till enkärninga processorer inom en väldigt lång tid, nu när jag fått smaken av dubbla.... :D

ingen risk att du går tillbaka, fler kärnor är framtiden :D

sen har processortillverkarna fått problem att det inte går att ha högreklockfrekvenser på singelcor processorerna, så flera kärnor är framtiden.

så det blir flera kärnor med mindre klockfrekvens, än att ha hög klockfrekvens på en kärna :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...