Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Heter spelkonsoller "en" eller "ett"?


Sternis

En eller ett?  

57 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad bör de kallas?

    • En
      50
    • Ett
      7


Rekommendera Poster

Konstigt det här med ord men, borde du inte säga "spelkonsollet Playstation" i så fall ?

 

Du menar för att jag använder ordet "ett"? Men hur kan ordvalet "ett Playstation" tvinga fram bestämd artikel för 'spelkonsol' som korrekt språk? Men jag påstår ju inte att jag använder språket korrekt heller, så då kan jag ju för övrigt lika gärna fela i det senare, om nu detta är ett fel?

 

Om du istället menar att ersätta "ett" med det ständiga prefixet "spelkonsollet" så är jag bestämt emot. Det riskerar att låta som om man talar till en mindre vetande med ovanligt taskigt närminne. Det går åtminstone inte att upprepa särskilt många ggr i samma samtal innan man riskerar att åka på stryk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett TV-spel, flera TV-spel. De TV-spelen. Busenkelt. Behöver inte blanda in det oerhört bisarra "spelkonsol" med eller utan dubbel-L i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså mjukvaran, clcdcm.

 

Hårdvaran är en xbox, en PS2/3, en DS, en dator, en mac.......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Blir man medlem på ett spelcommunity och kommer dragandes med spelkonsoll så kan man räkna med att man rätt så snabbt kommer bli rättad då det ordet stavas med ett L.

 

Man måste skilja på själva spelmaskinen och mjukvaran i den. En Konsoll(med 2 L) är ett dataterminalfönster, det är ett ord med rötter från DOS-tiden där konsollen visades på konsolen. En Konsoll är presentationen av data genom vilket maskinen kommunicerar med användaren, så om man i spelsammanhang talar om Spelkonsoll så refererar man till det som maskinen presenterar på skärmen genom vilket man spelar ett spel. Konsoll får dock betraktas som ett slags nördslang och finns inte officiellt.

 

Refererar man till maskinen i sig dvs själva arkitekturen/ramverket som gör presentationen av data möjlig så talar man om en Spelkonsol (med ett L). En Konsol är ju annars i tradtionella sammanhang en utstickande del på en vägg eller byggnad som är bärande dvs en nödvändig komponent/ett stöd om man vill bära upp någonting. En spelkonsol fick just namnet för att det var ett nödvändigt bihang eller en bärande arkitektur för att möjliggöra spelande på en TV-apparat.

 

Med denna definition så skulle man ju också kunna tala om VHS apparater och DVD spelare etc som konsoler. Men av någon anledning så bidde det bara spelkonsoler som fick det epitetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså mjukvaran, clcdcm.

 

Hårdvaran är en xbox, en PS2/3, en DS, en dator, en mac.......................

 

... en modem...en tangentbord...:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en joystick...en handkontroll...en mus... vi kan fortsätta tills en språkvetare kommer in ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en joystick...en handkontroll...en mus... vi kan fortsätta tills en språkvetare kommer in ;)

 

Jag tror att du har rätt i vad du ursprungligen skrev om att maskiner föregås av ordet 'en' i alla lägen. Men utan att vara språkvetare: detta verkar kräva att ordet 'maskin' står bokstavligen utskrivet och som ändelse (om inte som ändelse, t ex 'ett maskingevär') - dvs, principen går tydligen inte att applicera på alla typer av hårdvara. Redan skillnaden mellan 'en maskin' och 'ett instrument', tycker jag illustrerar något av problemet. Eller mer direkt: skillnaden mellan 'en flyg-maskin' - och 'ett flygplan'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Jag har glömt för mycket av grammatiken för att kunna analysera varför det är så. :)

 

Ett verktyg, en skiftnyckel. Kanske beror på just att verktyget är obestämt medan skiftnyckeln är bestämd. Konstigt då att maskin är bestämd form helt plötsligt.

Nja... jag får lämna över till bättre vetande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett verktyg - flera verktyg (oförändrad i plural ger oftast "ett"-artikel)

En skiftnyckel - flera skiftnycklar (ändrad i plural ger oftast "en"-artikel)

 

Hur enkelt som helst, men undantag finns.

 

Edit:

En XBox - flera XBoxar

En PS2 - flera PS2:or

En DS - flera DS:ar (vet inte vad DS står för här dock)

En dator - flera datorer

En Mac - flera Macar

 

Ett modem - flera modem

Ett tangentbord - flera tangentbord

 

En joystick - flera joystickar

En handkontroll - flera handkontroller

En mus - flera möss/musar :P

 

En flygmaskin - flera flygmaskiner

Ett flygplan - flera flygplan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Wii är en spelkonsoll med vilken man spelar ett TV-spel, t ex. Super Mario bros.

mao är det fel att säga "ett wii" eller motsvarande..

 

Sen är ju världen full av fel; en dator innehåller data och inte tvärtom asoasf..

 

Naturligtvis heter det ett Nintendo Wii i sin fulla benämning. :lol:

 

Hmmm... ett PlayStation, ett Xbox, ett GameCube, ett Wii ... en spelkonsol? Låter bra mycket bättre (men inte helt logiskt).

 

Brukar du spela ofta på:

a) PlayStationen? (singular)

B) PlayStationet?

 

c) Xboxen?

d) Xboxet?

 

e) GameCubet?

f) GameCuben?

 

g) Wiin?

h) Wiit?

 

Samtliga varianter ovan fungerar, undantaget a) som skär som naglar mot en griffeltavla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skulle hålla med om att "spelkonsol" är dumt ord och använder oss hellre av "TV-spel" så borde det giva:

Ett PlayStation-TV-spel

Ett Xbox-TV-spel

Ett Gamecube-TV-spel

Ett Wii-TV-spel

 

Men som ni säkert anar så förkortar vi detta i alldagligt tal men eftersom det egentligen slutar på "TV-spel" så borde det alltså följdaktligen fortsätta heta:

Ett PlayStation

Ett Xbox

Ett Gamecube

Ett Wii

 

Skulle det kunna va en teori? Hänger förstås på att vi bojkottar spelkonsoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så betyder tillägget -spel att man pratar om mjukvaran. Då heter det ett PS3 spel som sagt. Men inte om man menar burken med elektroniken i.

 

Ett xbox spel

Ett PC spel

Ett fotbolls spel

Ett hockey spel

Ett Fia med knuff spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte klurat ut vad "DS" står för. Nån som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte klurat ut vad "DS" står för. Nån som kan hjälpa mig?

 

Dual Screen hi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dual Screen hi.gif

 

Tyvärr är jag fortfarande fågelholk. Är det nån apparat som heter så, eller är det precis vad det låter som - en bokstavsförkortning för "dubbelskärm"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Nintendo tillverkar dem. De liknar de ur-åldriga Donkey Kong spelen som kom på 80-talet men är miljoner gånger mer avancerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!!! Såna! :D

 

Jag minns dem från den tiden, och jag såg förmodligen den nyare versionen när jag åkte tåg senast - en liten kille på andra sidan gången spelade på en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...