Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Heter spelkonsoller "en" eller "ett"?


Sternis

En eller ett?  

57 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad bör de kallas?

    • En
      50
    • Ett
      7


Rekommendera Poster

Jag är ibland lite av en språknazist, vad gäller vissa saker, och en av dom sakerna är vilken artikel som spelkonsoller bör ha. Om det heter t.ex. en eller ett Playstation, en eller ett Gamecube, en eller ett Wii osv.

 

Jag anser ju då självklart att det bör vara ett, trots att en må vara grammatiskt mer rätt, men jag tycker att det låter så fel med en Playstation.

 

Vad tycker ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Spelkonsoller" bör heta "flera"... ;):P

 

Men i singular är det självklart att det heter "en spelkonsoll".

 

Sen avskyr jag ordet. Kommer alltid att säga "TV-spel" om det du kallar "spelkonsoll". Konsoller använder jag för att hålla upp hyllplan med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag svarade på den felstavade frågan. Det heter en spelkonsol (ett l på slutet). Inte ett spelkonsol.

 

Men om man nu ska svara på den riktiga frågan så kan det inte spela någon större roll eftersom de flesta konsolerna har engelska namn. Svårt att applicera svensk grammatik på andra språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Jag säger som ClCdCm, det bör heta "flera" :borstatanderna: I singularis säger jag dock en åt alla olika konsoller :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spelkonsoll, ett playstationspel, ett tv-spel.

Beror väl på vad man syftar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelkonsoll heter spelkonsollen i bestämd form (Neutrum), då blir det en. :)

 

Ett ord som i bestämd form slutar på t, ex: trädet (Reale), då blir det ett.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är så det stavas troligen ;) Dock är pluralformen med två l"L" :o

 

Nej, det heter en konsoll, två konsoller. Det var därför jag frågade macwitty varför han tycker att det bara ska vara ett L.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, varför hon tycker det ska vara med ett L beror på att den typen av konsol man använder till att sätta upp hyllor etc stavas med ett L och vad jag förstår är det samma ord man utgått från när det gäller detta.

 

"Endast ett L" fick jag lära mig den "hårda vägen" när jag jobbade en sommar på ett byggföretags kontor. Det var på den tiden man hade skrivmaskin och innan "suddknappen" var uppfunnen. Det blev en hel del borttagande med metallmall och kniv.

 

Ser att katalogen från Clas Ohlson som ligger här stavar sina konsoler med ett L och testade även Wikipedia som hade det så för både konsol och spelkonsol

 

Varför? Tja, jag är inte så kreativ i min stavning utan följer standard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig heter det:

 

Ett Nintendo (även Supernintendo, Nintendo 64)

En Playstation (relaterar till det svenska ordet "station")

Ett Wii (fast man borde verkligen kalla det för Nintendo Revolution istället för det låter så mycket bättre)

Ett Atari

En Sega Megadrive

En Dreamcast

En Gameboy (börjar vänja mig vid att folk säger "ett Gameboy" så det låter inte så konstigt längre)

En spelkonsol

Ett TV-spel

 

Väger alltså över något mot "en" verkar det som. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelkonsoll heter spelkonsollen i bestämd form (Neutrum), då blir det en. :)

 

Ett ord som i bestämd form slutar på t, ex: trädet (Reale), då blir det ett.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Nja!

Tvärt om är det väl. Altså de grammatiska termerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte kan stava .. :chockadskeptisk: ska jag inte uttala mig ... men det var väl flera som såg TV- serien "Spraket". Där kom det upp liknande diskussioner. Om jag minns rätt så hade språkforskarna där en ganska avslappnad attityd till rätt & fel. Språket förändras och de böjningsformer som majoriteten börjar använda är det som blir rätt. (Vem skulle annars bestämma när vi inlänkar låneord i svenskan?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får gärna tycka vad ni vill, men här är en auktoritet (Nationalencyklopedin och dess ordbok):

 

post-26464-1198234582_thumb.jpg

 

post-26464-1198234626_thumb.jpg

 

Således heter den en spelkonsoll, och flera spelkonsoler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte kan stava .. :chockadskeptisk: ska jag inte uttala mig ... men det var väl flera som såg TV- serien "Spraket". Där kom det upp liknande diskussioner. Om jag minns rätt så hade språkforskarna där en ganska avslappnad attityd till rätt & fel. Språket förändras och de böjningsformer som majoriteten börjar använda är det som blir rätt. (Vem skulle annars bestämma när vi inlänkar låneord i svenskan?)

Jo, språket är levande. Ett exempel: pronomenet ni är från början ett hörfel! På 1800-talet hette det: Ären I inte riktigt kloka? Med tiden drogs n:et ihop med I, och blev ni, eller Ni.

 

Men självklart finns det en språklig norm. Svenska Akademiens ordlista, Svenska Akademiens ordbok, Svenska språknämndens Svenska skrivregler och Språkriktighetsboken, Nationalencyklopedins ordbok, är alla auktoriteter på hur det bör heta, och skrivas.

 

Problemet är att det finns en mängd självutnämnda språkpoliser som alltför ofta har fel. Trots sina uttalade syften bidrar de till att minska respekten för de språkliga normerna. Det är för övrigt en trend inom all nutida debatt; tyckanden är lika viktiga som fakta, och sagesmännen vill respekteras lika mycket för vad de tycker, som för vad de kan. Vilket jag tycker (sic!) är mycket egendomligt, och inte alls respekterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Nej, det heter en konsoll, två konsoller. Det var därför jag frågade macwitty varför han tycker att det bara ska vara ett L.

Tror jag icke på :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Wii är en spelkonsoll med vilken man spelar ett TV-spel, t ex. Super Mario bros.

mao är det fel att säga "ett wii" eller motsvarande..

 

Sen är ju världen full av fel; en dator innehåller data och inte tvärtom asoasf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja!

Tvärt om är det väl. Altså de grammatiska termerna.

 

Det har Du nog rätt i, brukar blanda ihop neutrum och reale. :blushing:

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Playstation som exempel tycker jag är lite knepigt.

 

Jag vet inte om det finns något som heter 'spelstation', men säger jag "en Playstation" får jag känslan av att göra en allmän referens istället för en specifik - dvs, jag misstänker att åhöraren kan tolka Playstation att betyda "spelkonsol" (i min ålderstigna generation tror jag den typen av uppfattning är möjlig) Jag säger därför hellre "ett Playstation" för att markera att det är spelkonsollen Playstation jag syftar på och inte en spelkonsol vilken som helst. Även om det möjligen är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Xbox 360

Ett PS2

Ett Nintendo

 

osv.

 

En spelkonsol dock :P

 

Instämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…) Jag säger därför hellre "ett Playstation" för att markera att det är spelkonsollen Playstation jag syftar på …

 

Konstigt det här med ord men, borde du inte säga "spelkonsollet Playstation" i så fall ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...