Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Meddelande om virus?


amandae

Rekommendera Poster

Okej, jag vet att man inte kan få virus till mac, men jag fick ett fönster om att man skulle ladda ner virusprogram osv, vilket såklart är ett virus i sig? har inte råkat ut för detta sedan jag skaffat mac, men innebär det här att jag har fått något sorts virus nu? tryckte ner fönstret och tog bort de filerna jag kunde se typ i applications, men hur vet man att allt har försvunnit och att det inte var något skadligt?

Jag är inte helt hundra på sådant här, så det är kanske en del korkade frågor. ;P

 

 

(Edit: tydligare rubrik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag vet att man inte kan få virus till mac, men jag fick ett fönster om att man skulle ladda ner virusprogram osv, vilket såklart är ett virus i sig? har inte råkat ut för detta sedan jag skaffat mac, men innebär det här att jag har fått något sorts virus nu? tryckte ner fönstret och tog bort de filerna jag kunde se typ i applications, men hur vet man att allt har försvunnit och att det inte var något skadligt?

Jag är inte helt hundra på sådant här, så det är kanske en del korkade frågor. ;P

 

Du skulle nog inte ha tagit bort någonting förutom just det mailet. Du skall helt enkelt ignorera dylika fönster, det är bar båg och lurendrejeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det var inget mejl, utan fönstret var ett popup fönster.. :/

 

Spelar ingen roll, det är bara båg. Stäng fönstret, och aktivera blockering av popups.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Många av de bluffsajter som lägger in popupper om "Du har virus! Datorn är oskyddad! Klicka här!" är i själva verket sidor som försöker lägga in virus eller få dig att tanka ned program som spionerar på din användning och skickar mer ännu mer popup-reklam.

 

Lyckligtvis är det inget av de här sattygen som fungerar på Macen. Men popupperna är lika störande för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite OT

 

TV4 ekonominyheter varnar just nu för fejkade julkort, och en expert demonstrerar...julkort.exe..på en Mac...

 

 

ser trovärdigt ut... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp: Säkerhetsfirman (sentor) anser säkert att dom själva skall ha den tryggaste tekniken hos sig? :skondans:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Många av de bluffsajter som lägger in popupper om "Du har virus! Datorn är oskyddad! Klicka här!" är i själva verket sidor som försöker lägga in virus eller få dig att tanka ned program som spionerar på din användning och skickar mer ännu mer popup-reklam.

 

Lyckligtvis är det inget av de här sattygen som fungerar på Macen. Men popupperna är lika störande för det.

 

 

jo precis det var en sådan här grej, men det laddades ner ett sånt där program och la sig på datorn, eller i alla fall filer. Jag stängde av nedladdningen så fort jag kunde. jag är väldigt skraj för virus, då alla andra datorer jag har haft typ 50 st hela tiden. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...