Jump to content
Just nu i M3-nätverket

EndNote eller RefWorks?

matber

Recommended Posts

Nu skulle jag verkligen behöva ett bra referenshanteringsprogram för min avhandling i historia. Är det någon som har erfarenheter av EndNote eller RefWorks. Jag har som hastigast testat båda men får bara en massa problem.

- EndNote kändes väldigt bakvänt och jag lyckades formatera noter och litteraturlista så som jag själv ville. Det borde väl funka, eller är det bara de färdiga mallarna som gäller? Jag är ju humanist och har ett litet annat system än alla naturvetenskapliga och juridiska tidskrifter som har lagt upp mallar.

- Refworks har ett insticksprogram som heter Write-N-Cite. Förutom det jättelöjliga namnet så hänger det sig ideligen när jag testar det. Enormt irriterande! Så kan jag inte ha det.

Jag använder PB G4, och MS Word 2004.

Tips, idéer, reflektioner, mm tas tacksamt emot!

Frågade kollegan i rummet bredvid vilket referensprogram han använt för sin avhandling i litt.vet och svaret går inte att citera ...

Fick dock ur honom att det finns en blogg om EndNote som han haft nytta av

http://endnotehelp.wordpress.com

Tack för länken, ska fördjupa mig...

"Går inte att citera...". Varför då? Är kollegan lika irriterad som jag är just nu på att allt bara knasar???

:irriteradtjej:

Helt rätt.

Trots att det nu gått flera månader sedan han fick sin hatt och de flesta missöden under avhandlingstiden nu går att skämta om är referenshantering något han får en konstig blick i ögonen när man nämner och börjar använda ord som inte barn ska höra.

När jag frågar om han inte kan ge något råd eller tips så säger han bara man får stå ut. Han är normalt sett en generös och hjälpsam människa men här har han tyvärr inget mer konkret att komma med.

Usch...

och jag som tänkte fixa noterna i mellandagarna, typ... Det lär alltså inte bli nån vidare trevlig jul för mig då... :cry:

Testa Bookend om du inte redan har gjort det. Ett helt suveränt program. Bookend klarar att både att exportera till och importera från Endnote. RefWorks har jag aldrig hört talas om.

Testa även Mellel istället för Word och se om Mellel kanske passar dig bättre än Word. Snart kommer den i en uppdaterad version av Mellel med korsreferenser m m. Kombinationen Bookend/Mellel har fungerat mycket bra i mina studier (historia, statsvetenskap m m).

Det finns en bra studenterbjudande på kombinationen Mellel/Bookend som endast kostar $89, dvs ungefär 600:-, vilket är ca 40% rabatt på det ursprungliga priset var för sig.

Det är min erfarenhet att Mellel slår Word i nästan alla situationer. Hur det förhåller sig mellan Endnote och Bookend vet jag däremot inte, då jag inte använt mig av Endnote annat än som demoprogram.

Ok, jag ska ta och kolla på Bookend också - måste pilla vidare med REfWorks ett tag först bara.

RefWorks rekommenderas av universitetsbibliotekets personal. Och det är det enda som är gratis här på SU, och tydligen ska det ingå support också... :propellerbaver:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...