Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa Hemsida


O.larsson

Rekommendera Poster

Skulle behöva hjälp med att skapa en hemsida där jag kan länka till spel, forum m.m. För det första har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga så all basic hjälp är uppskattad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NVU - http://nvudev.com/index.php

 

Undvik iWeb i största möjliga mån.

 

Sedan , ska du ha en site med forum mm och allt intergrerat så är joomla ett mycket bra cms att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NVU - http://nvudev.com/index.php

 

Undvik iWeb i största möjliga mån.

 

Sedan , ska du ha en site med forum mm och allt intergrerat så är joomla ett mycket bra cms att börja med.

 

 

Okej, tack så mycket. Men varför ska jag undvika Iweb? Jag vill helst ha det så lätt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWeb tror jag är krångligt om man vill ha lite egna finesser med egen kod. Det mesta är förinställt med mallar så jag är inte säker på att det är bästa lösningen. Själv använder jag Pagespinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket. Men varför ska jag undvika Iweb? Jag vill helst ha det så lätt som möjligt.
Som det skrevs ovan, vill du kunna forma saker själv såär iWeb uselt milt sagt.

Dessutom har det framkomit i andra trådar att iweb inte är optimalt utifrån olika liggande webbstandard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När jag först blev intresserad av webdesign började jag med iWeb men insåg ganska snabbt dess begränsnigar. Du har de färdiga mallarna och har väldigt begränsad tillgång till hemsidans kod. Om du har tid och ork rekomenderar jag dig att lära dig HTML och sen använda någon editor som smultron eller liknande, på så sätt har du full kontroll över sidan. Dock kräver detta en del kunskaper men du är helt fri att göra vad du vill.

 

Här är en bra sida med guider för att lära sig HTML.

Ninetnet.com

 

Men om du bara vill ha en snygg sida snabbt där du kan länka till sidor och kanske lägga upp bilder så gör ju iWeb det jobbet rätt bra tycker jag. Men som sagt, vill du göra mer än det och göra en hemsida så som just du vill ha den är det att rekomendera att lära sig HTML.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag har studerat alla diskussioner rörande Hemsidor, och det är mist sagt, en Jävla soppa. Det mesta man köpt på sig, är mer eller mindre skräp, och det mesta är värdelöst.

Nu när jag lärt mig det mesta om hur man skall förfara, vill jag att någon styr in mig till den enklaste, vägen till att min "hemsida" sitter på plats. Förutsättningarna är följande:

 

iMac Leopard

iLife 08

Mac-konto 290 dagar kvar karlfaxnas2@mac.com ( ftp eller domän) har ingen aning. Tror inte det.

 

Comhem. Hemsida http://web.comhem.se/kalle68 ( ej ännu använd) FTP:Server ftp.comhem.se.

 

Om jag vill göra en hemsida genom Mac-kontot, men i iWeb går jag då in i Menu > Arkiv > Publicera på Mac. Behövs inget domännamn, eller webbhotell, eller ligger det sådant i iMacen??. Om jag får frågan skall jag då ange Comhems nuffror,eller skall jag köpa upp mig på en domän hos Loopia. När jag ändå betalt 960:- för Mac-kontot, är det väl lika bra att utnyttja detta.

 

Att publicera i Mapp och genom Cyberduck lägga ftp och betala extra för domän, det kostar det också.

Jag betalar gjärna lite extra för att få lite snyggt stuk på hemsidan och utbudet på Mac-konto-sidans hemsida var urtråkigt. iWeb lite bättre.

 

Några förslag innan jag strider till verket. Har jag en domän, eller måste jag köpa en.

 

Tack på förhand.

Kalle :)

 

Någon sa,att iWeb, är bara skräp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt iWeb väldigt lite. Skräp skulle jag inte kalla det men ...

 

ett par saker (problem skulle väl jag och andra säga) är att iWeb

* är stark knutet till .mac och att det blir en del problem när man ska lägga ut den på andra sidor

* är gjord för engelsspråkiga. När en svensk vill kalla sin första sida "Välkommen" - så döps den till välkommen.html och det kan den inte heta om den ska ligga ute på internet. Det går inte bara att döpa om filen eftersom andra sidor på webbplatsen är länkade till det ursprungliga filnamnet

* har väl många "egna lösningar" när det gäller koden

* gör det svårt (eller omöjligt?) att se och redigera i koden

 

Ett problem för de som använder iWeb och behöver hjälp är att flertalet som gjort/gör sidor inte använder programmet så det är inte många som kan ge hjälp.

 

Jämför man med andra program som Dreamweaver, GoLive, Rapidweaver, NVU etc så har de vissa likheter som gör att man kan få hjälp av folk som använder de andra programmen. Dessutom kan man gå in i koden och ändra. Jo, med hjälp från andra kan man göra det på ett tidigt stadium

 

Visst, att lära sig html är jättebra. Men jag kan erkänna att jag aldrig skulle ha gjort någon sida om jag skulle börjat där - alla dessa rader gjorde mig matt. Som gammal mac-användare var jag ju van vid drag-och-släpp ;)

 

Jag började med PageMill, ett gammalt Adobeprogram, och fick till en webbplats som både jag och organisationen var jättenöjd med 2000. Allt eftersom har jag lärt mig mer och mer om html och jobbar väl idag 30 % i koden. Kunskapen har dock ett pris - sidan är objektivt sett bättre i dag, både vad gäller innehåll och kod, men jag är mindre nöjd efttersom jag nu sett vad man kan göra

 

Så att göra en sida i iWeb innebär idag att det finns färre att fråga.

Risken är även att man möts av kommentarer att ens program är dåligt - något man kanske inte vill höra när man lagt ner massor av tid och sitter fast.

Kanske Apples eget Forum har fler som använder och är nöjda med iWeb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Silver,

 

Tänker du behålla Comhem (låter som om du har bredband där)?

I så fall är mitt råd att du satsar på att göra en sida som du lägger ut där

 

* Skippa egen domän och Lopia (eller annat webbhotell) tills du har gjort en webbplats och vet om du vill satsa tid på en hemsidan.

 

För visst kan du väl leva med att ha en adress till din hemsida som är http://web.comhem.se/kalle68

 

* Bry dig inte heller om utrymmet på mac.com nu.

 

Gör du en sida som fungerar på ditt comhemutrymme kan du senare flytta över den till en egen domän (t ex www.kalle.se om det är ledigt). För nej, du har ingen egen domän - i vart fall har inget framkommit i de inlägg du skrivit som tyder på det.

 

MITT RÅD

Börja om från början i iWeb - Skapa en helt ny webbplats

Ja, jag inser att det blir merarbete men jag tror att det blir bättre

Du kan ju alltid öppna dina gamla sidor i webbläsaren och kopiera texterna

 

Tänk på att inte döpa någon sida till något som innehåller åäö

När du är klar så välj Arkiv > Publicera till mapp

 

Starta cyberduck - och skriv in dina uppgifter från Comhem

Ta ALLT innehåll i webbmappen (inte själva mappen)

och lägg (drag oh släpp) i cyberducks fönster

 

Gör du så borde du kunna se sidan på web.comhem.se/kalle68

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Macwitty, tack igen, Du har hjälpt mig förut och man blir alltid nöjd. Proffsigt. Det är nu synd att utelämna de få procent som fortfarande är tveksamt.

Du nämner ( Ta allt innehåll i Mappen). Någon i en tidigare tråd tipsade mig att gå in i Systeminstallationer och klicka på Webbmappen och där dra ner någonting med html till Cyberduck, är det den mappen du menar, eller finns det på samma ställe en mapp över sidan jag gjort.

Sista frågan, gäller någonting som åsamkat mig massor av strul, när jag försökte göra min första Hemsida för några månader sedan, men gav upp eftersom jag inte kom vidare. Min URL ( webnamn ) var väldigt långt. Det verkade som 2 länkar var sammanflätade, med ytterligare konstiga bokstäver. För att slippa detta strul denna gång vill jag nämna att när jag klickar fram en ny sida på ikonen i docken, så dyker en tom sida upp på skrivbordet. Tittar man på ramen i nerkant så ser man en liten grön lampa och det står karlfaxnas2@mac.com. Försöker Mac-s URL knuffa undan andra URL. En konstig värld.

Tack för svar B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag besökte en Sajt som jag har använt flitigt och lyckades hitta den långa URL som inte borde funka, men det gör den trots att den är borttagen och jag har även bett Comhem att ta bort den och byta ut den.http://web.mac.com/karlfaxnas2/http%3A__web.comhem.se_kalle67/Blogg_1/Blogg_1.html

 

God Helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag besökte en Sajt som jag har använt flitigt och lyckades hitta den långa URL som inte borde funka, men det gör den trots att den är borttagen och jag har även bett Comhem att ta bort den och byta ut den.http://web.mac.com/karlfaxnas2/http%3A__web.comhem.se_kalle67/Blogg_1/Blogg_1.html

 

God Helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara rekomendera Rapidweaver ett kanon prog, med en massa gratis o köpes pluggar, o en hel massa gratis teman som gör att justera efter smak o tycke, finns även köpes av dom oxå.

 

Finnas att ladda ner o betala direkt på nätet, får ett lösenord ganska omgående om du betalar med visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macwitty, tack igen, Du har hjälpt mig förut och man blir alltid nöjd. Proffsigt. Det är nu synd att utelämna de få procent som fortfarande är tveksamt.

Kalle att jag rekommenderar dig att börja om på nytt - med rent bord och endast satsa på ett ställe att publicera sidan beror på att du (troligtvis pg a frustration) hoppat mellan olika saker så de har inte gått att följa vad du gjort, vad ditt problem är och vad som kan vara lösningen på nästa steg. En sak har jag lärt mig när det gäller webbmakande och det är att vara noga och ha tålamod.

 

Du nämner ( Ta allt innehåll i Mappen). Någon i en tidigare tråd tipsade mig att gå in i Systeminstallationer och klicka på Webbmappen och där dra ner någonting med html till Cyberduck, är det den mappen du menar, eller finns det på samma ställe en mapp över sidan jag gjort.

Jag rekommenderade dig att i iWeb välja Arkiv > Publicera till mapp

och sedan ta innehållet i mappen som troligen hette webbmapp eller webbplats och dra till fönstret i Cyberduck

(Det var efter att du gjort tvärtom, dragit det som fanns i Cyberduckfönstret till din hårddisk)

 

Sista frågan, gäller någonting som åsamkat mig massor av strul, när jag försökte göra min första Hemsida för några månader sedan, men gav upp eftersom jag inte kom vidare. Min URL ( webnamn ) var väldigt långt. Det verkade som 2 länkar var sammanflätade, med ytterligare konstiga bokstäver. För att slippa detta strul denna gång vill jag nämna att när jag klickar fram en ny sida på ikonen i docken, så dyker en tom sida upp på skrivbordet. Tittar man på ramen i nerkant så ser man en liten grön lampa och det står karlfaxnas2@mac.com. Försöker Mac-s URL knuffa undan andra URL. En konstig värld.

Tack för svar B)

 

Jag besökte en Sajt som jag har använt flitigt och lyckades hitta den långa URL som inte borde funka, men det gör den trots att den är borttagen och jag har även bett Comhem att ta bort den och byta ut den. http://web.mac.com/karlfaxnas2/http%3A__we..._1/Blogg_1.html

 

God Helg

Ja, här ser man vad som händer när man gör två saker och sedan "inte riktigt vet"

Den sida du ger adressen till ligger på mac.com

Det kan du se genom att den har de först i adressen efter http:// Där ligger den på ditt utrymme web.mac.com/karlfaxnas2/

Resten av adressen är troligen den adress som du angivit i iWeb för att kunna skicka den till ditt utrymme på Comhem

 

Sedan har du valt att skicka upp den inne i iWeb och där känner bara programmet till mac.com adresser så då tar den din adress där och lägger det andra efteråt

 

Det du istället skulle ha gjort var att i iWeb välja Arkiv > Publicera till mapp och skicka upp innehållet i den mapp du får enligt enligt vad jag skrivit ovan

 

Eftersom den ligger på mac.com kan inte Comhem göra något åt det.

 

Min rekommendation till dig från mitt förra inlägg kvarstår.

Håll dig till iWeb

Börja om och gå steg för steg.

När det blir problem så stoppa och fråga

 

När du väl har en webbplats på plats kan du börja fundera på om du ska ha den under annan adress, byta program etc men gör det inte nu

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har just laddat hem Rapidweaver. Det verkar påminna mycket om iWeb men med möjligheten att lägga in egen kod samt redigera mallarna. (Kanske nån redan skrivit, har inte läst igenom alla inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iWeb är det enklaste och smidigaste sättet att få upp en hemsida på.

Mallarna går att justera något, men visst är det så att om man vill ha mer flexibilitet så finns det andra mjukvaror för det - och då förutsätts det nästan att man kan något om HTML, vilket inte är så lätt för en nybörjare. HTML tar tid och kan vara komplicerat.

iWeb fungerar bra tycker jag. För mer avancerade grejjer kör jag Freeway Express.

Vill jag koda HTML (vilket jag helst undviker, men jag kan om jag måste) så är Nvu ett bra alternativ.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...