Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Volymen i iPod Classic samt hörlurar?


makenosense

Rekommendera Poster

Som jag tror att de flesta vet så är volymen väldigt låg på den nya iPod classic pga av EU regler. Jag har redan provat iPod Volume Booster (märkte ingen skillnad, kanske inte fungerade?), och goPod funkar inte på Classic 80/160gb.

 

Min fråga är då, tror ni att volymen kan bli högre och bättre med ett par andra hörlurar?

Och har ni lite tips på några nya så skulle det vara perfekt också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett av skälen till jag inte tänker köpa en Ipod... Jag är hemskt sugen på en ipod classic 160 gb, men det är ju synd det där med volymen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att volymen är klart tillräcklig. Ser ingen anledning till att vilja ha högre. Har aldrig någonsin så högt en med hörlurar via datorn där det verkligen går att kräma i.

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att volymen är klart tillräcklig. Ser ingen anledning till att vilja ha högre. Har aldrig någonsin så högt en med hörlurar via datorn där det verkligen går att kräma i.

 

/J

 

Grejen är den att det är lugnt att lyssna på den hemma. Men så fort man går ut så överröstas den av all trafik och människor runt omkring.

 

Därför man vill ha högre volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo jag förstår vad du menar. Det är dock inte så bra för de stackars öronen att höja volymen när det är stökigt runtomkring. Köp istället ett par bra lurar som blockar ljud utifrån.

Tydligen ska det bli än tystare i iPodarna framöver.

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa såna där hörlurar som har mikrofoner på utsidan som fasar ut en massa oljud, Sennheiser och Sony gör såna vad jag vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå och köp dej ett par in-ear lurar på hifi klubben, dom har bra prisvärda från ca 4-500.

in-ear lurar är perfekta när du vill blokera ut ljudet, men tyvär så är dom också dom värsta lurarna du kan ha om du är rädd om ditt öra, örat skall egentligen ha lite tid att "för arbeta ljudet" men om man nu lyckas blokera ut (nästan) allt ljud så kan man ju nöja sej med lite lägre volym.

 

själv skall jag köpa mej dom här imorgon http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbe...erlur_svart.htm

 

dom kan jag rekomendera om du gillar att lyssna på tex distade gitarer ;)

om inte skulle jag nog rekomendera

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbe...erlur_svart.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att det är bra att det finns en gräns, ni kommer tacka dem att den finns när ni är 50 och fortfarande hör nogoluna...

 

MEN! Man ska kunna sätta på och stänga av gränsen själv, vill man förstöra sina öron så ska man få det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men skall de inte finnas någon liknande som jailbreak för att ta bort gränsen?

hadde ett sådant program till den första nanon, men tror inte att de funkar till nuvarande ipods

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man ska behöva laborera med vissa lurar och inte kunna använda kvalitetslurar p.g.a. den enormt låga volymen och taskiga ljudkvaliten i ipod är skandal.

Jag funderar på att köpa en ipod touch men har ingen lust då man inte kan spela med normal volym. Jag hade kunnat betala ytterligare en tusenlapp eller två bara den där förbannade volymspärren försvann. Som det är nu är ipod i princip oanvändbar som musik spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker gamla goda koss the plug är underbara, kostar ca. 170kr på de flesta ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en uppsjö av bra lurar men problemet ligger inte i impedans eller känslighet hos lurarna utan i den enbarmligt dåliga uteffekten i iPod. Att angripa vissa lurar och försöka lösa volymproblemet med lågimpedanslurar etc. är helt fel väg att gå. Det är spelaren (iPod) som är kass!! (Jämför med t.ex. Iriver eller Creative).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar inte att j.jays är bra, dock kvarstår ju problemet med den låga volymen.

Jag har jämfört iPod, Iriver och Creative med samma lurar och musik, och det står helt klart att Apples spelare har den i särklass sämsta volymen. En fråga som jag ställer mig är att om Apple följer EUs "100dB-regel" så måste både Iriver och Creative bryta mot bestämmelsen. Någon som har någon förklaring eller tanke om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
köp dessa lurarna: http://www.jays.se/products.aspx?sub=jjays

 

jag har sånna och jag hör väldigt bra utan att ha högsta volym när jag springer omkring i stan.

Jag håller inte med! j.jays är rätt låg kvalitet på ljudet.

Lägg då hellre ett par hundralappar till så kan du köpa "D-Jays" från samma tillverkare, jag gillar verkligen ljudet där och dom är väldigt lättdrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att det är lugnt att lyssna på den hemma. Men så fort man går ut så överröstas den av all trafik och människor runt omkring.

 

Därför man vill ha högre volym.

att skruva upp volymen för att överrösta är ingen bra idé, det kommer garanterat leda till hörselskador om du håller på med det under längre tid, tinitus är inget kul

 

försök tex istället fixa riktigt isolerande hörkåpor om du verkligen har mkt ljud som stör i bakgrunden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...