Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Blir snart knäpp kan någon hjälpa mig? =)

IrinaDenFina

Recommended Posts

jag har försökt att packa upp zipade filer å det verkar funka sådär. Allt som händer är att jag får en setup.exe fil liggandes som jag inte kan öppna för det finns inget program att göra detta med?

Kan någon förklara för mig hur jag ska göra från start?

Använder mig av både det inbygda zipprogramet å har även testat stuffit.

/Irina

(edit: bättre beskrivning)

.exe är Windowsfiler och det kan du inte köra i Mac OS X

Papperskorgen gillar den däremot. ;)

Aha men varför blir det så då? Å hur hittar jag filer som inte e exe?

Sorry jag vet att jag e dum :oP

Aha men varför blir det så då? Å hur hittar jag filer som inte e exe?

Sorry jag vet att jag e dum :oP

Beror ju på vad för fil det är du vill ha.

Jo om jag tex vill packa upp en film eller musikalbum som jag lånat från internet.. Hur gör jag då? =) Står ju inte om det e windows eller vad det e när man lånar dom liksom hehe

Är det en film eller musik så är det ingen skillnad, det ska inte vara i .exe, kan vara i .rar och då använder du dig av unrarx exempelvis.

ok.. fast efter att jag packat upp dom med tes stuffit så får jag en fil som heter setup.exe. Kan jag anväda det progget ändå?

ok.. fast efter att jag packat upp dom med tes stuffit så får jag en fil som heter setup.exe. Kan jag anväda det progget ändå?

Då är det kanske ett virus du har laddat ner, inte för Mac då :)

Här flödar det över av ickepedagogik!

I enkla termer motsvarar Windows .exe Apples .app. Dvs ett Winprogram har .exe som filändelse och är icke körbar på Mac. Ett Macprogram har .app som filändelse och är inte körbart på PC.

Beroende på hur du ställt in Finder så kan filändelserna eventuellt inte synas, men det är i alla fall så det funkar.

Om du tankar hem julmusik med ändelsen .exe så tyder det på att det inte är några musikfiler.

Musikfiler har också filändelser, det vanligaste är väl .mp3

setup.exe är normalt ett installationsprogram, och hade det då varit på en PC hade detta installerat några av de övriga filerna som du fick vid uppackningen. Nu har du ju en Mac, och tur är väl det, om man inte säkert vet vilket program som den där setupfilen velat iinstallera.

Jag håller med de flesta andra: det händer ibland att man försöker ladda ner någon fil med bilder eller musik och får istället en .exe-fil. Antingen är det då ett litet specialprogram för Windows men kanske troligare att det är någon form av virus eller trojaner som vi Macanvändare lyckligtvis inte har någon användning för.

Gjorde istället en en Google-sökning på "Download Christmas music" och hittade bland annat den här sidan. laddade ner ett par filer .wav-filer som Macen ville öppna i iTunes. Det går förstås bra, men jag har istället ställt in att de ska öppnas i RealPlayer.

God Jul alla!

edit: stavfel. Blame it on the glögg!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...