Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behörighetsproblem efter nyinstallation


mpower

Rekommendera Poster

Hade problem med mitt system efter att jag kört Leopard ett tag. Jag formaterade om den (skrev över med 0:or 7 ggr) för att sedan installera om allt på nytt.

Efter installationen av Leopard valde jag att rätta till/reparera behörigheterna med Skivverktyget. Fick följande felmeddelanden:

 

[size=1]Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.[/size]

 

Ja, ja...tänkte jag och körde vidare med att uppdatera till 10.5.1. Efter att installationen bootade om fick jag kernal panic.

Någon som förstår sig på vad felmeddelandena ovan kan betyda/innebära. Själv misstänker jag att jag har en kass hårddisk.

 

TILLÄGG

Kontrollerade/reparerade även hårddisken nu med Skivverktyget och fick följande felmeddelande:

[size=1]
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Felaktigt antal Extended Attributes
(det ska vara 2766 istället för 2767)
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten mDrive behöver repareras.

Fel:  Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.
[/size]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag antar att du valde att uppgradera från Tiger till Leopard. Detta är orsaken till dina fel. Läs min signatur för mer info samt lösning! Lycka till!

 

Ps. Hör av dig om hur det går/gick .Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan väl inte uppgradera om han raderat disken?

(En åtgärd som jag inte begriper varför det var nödvändigt)

En enkel Arkiv/Install brukar vanligtvis lösa problem trilskande System.

 

Listan med alla felen i Skivverktyg har vi alla, känd bugg i Leopard som inte ännu åtgärdats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du valde att uppgradera från Tiger till Leopard. Detta är orsaken till dina fel. Läs min signatur för mer info samt lösning! Lycka till!

 

Nja, man får nog söka andra orsaker, alla fel på Leopard kan inte skyllas på uppgraderingsmetod.

Själv får jag:

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

 

Jag har gjort Radera/Installera men får ändå liknande meddelande.

Ringde AppleCare, men fick som svar att det finns så många olika felmeddelanden att de inte kan hålla koll på allt. Iofs tror jag inte han hade så mycket koll överhuvudtaget.

 

Så är det nån som vet hur man skall hantera en fil som markeras: Varning: SUID-fil?

 

SUID = Självmordsbenägen eller vad? Åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Han kan väl inte uppgradera om han raderat disken?

(En åtgärd som jag inte begriper varför det var nödvändigt)

En enkel Arkiv/Install brukar vanligtvis lösa problem trilskande System.

 

Listan med alla felen i Skivverktyg har vi alla, känd bugg i Leopard som inte ännu åtgärdats

Naturligtvis, jag läste alltför snabbt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis, jag läste alltför snabbt :P

 

Det är så lätt hänt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...