Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digital tv på macen?


mora_nisse

Rekommendera Poster

hej!

 

jag tänkte önska mig något så jag kan se vanlig tv på macen typ kanaler som svt, tv4, viasat3, kanal 5 och dom vanliga kanalerna i svenska hem. så nu till frågan..

vad ska man köpa för att kunna se tv på en macbook och finns det något alternativ som inte har någon månadsavgift typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du skulle kunna köpa någon form av tv sticka, typ någon av elgatos tv stickor eller equinux tubestick. Då betalar du en engångs summa när du köper tv stickan. Du får dock bara in svt 1, 2 och tv 4 bland annat, ej tv3 och kanal 5. om du har ett abonemang med dom kanalerna på din vanliga tv kan du med en antennsladd få in alla kanaler du har på din tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det något alternativ som inte har någon månadsavgift typ?

Du måste alltid betala TV-avgiften till Radiotjänst. :policeman:

Sedan är det ju frivilligt att köpa abonnemang på betalkanaler.

 

Off topic: Jag har svårt att förstå varför reklamfinansierade kanaler som TV3 och Kanal5 är betalkanaler i det digitala marknätet. Man slipper ju inte reklamavbrotten fast man betalar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på kabel-tv-leverantören i fråga (Tele2, Comhem, Gothnet, Kommunicera, Canal Digital, etc), så finns det antingen ett digitalt DVB-C-grundutbud tillgängligt utan extra kostnad eller så kräver det ett månadsabonnemang. Det är alltså upp till kabel-tv-leverantören att bestämma detta. Den största leverantören i Sverige i fråga om kunder är förstås ComHem.

 

För Mac

---------

 

Två saker behövs:

- Elgato EyeTV 610 (DVB-C) Digital Video Recorder

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=623494

+ Elgato Conax CA-modul till EyeTv 610,310

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=852481

 

Har man en kabel-tv-leverantör som erbjuder kostnadsfritt/okodat digitalt DVB-C-grundutbud så är det bara att köra på direkt med länk 1, länk 2 är överflödig. Har man en kabel-tv-leverantör som enbart kör digitalt utbud med betal-tv (t.ex. ComHem) så krävs abonnemang + programkortet, inkl. CA-modulen på länk nr 2 ovan.

Av denna anledning tycker jag personligen att digital-tv på Mac är billigast om ens kabel-tv-leverantör kör med ett okodat DVB-C-grundutbud. För de som inte har det, är det bättre att köra med fullskalig digitalbox till en TV, istället. Alternativt en ny LCD- eller plasma-tv som har inbyggd digital kabel-tv-mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...