Jump to content
Just nu i M3-nätverket

HD DVD - Dator till xbox

CapnViktor

Recommended Posts

Hej.

Nyligen lånade jag Shrek den Tredje på HDDVD av en polare. Men då jag inte har någon HDDVD-spelare så gav han mig en bränd DVD-skiva med filen på.

Hursomhelst, min gamla, slitna, dock ack så pålitliga Mac Mini klarar inte av att släpa upp dem 720pbilderna 24 gånger per sekund. Trist tänkte jag, men wtf. Min xbox 360 har ju sjutton runt 3 Ghz. Den måste ju klara biffen!

Här är där mina problem börjar.

Xboxen klarar bara .wmv-filer. Efter en nylig uppdatering klarar den även DivX, XviD och H.264. Läste online att formatera om den till Mpeg-4 skulle göra saken biff.

Det gjorde det, nu hittade iaf min xbox filen istället för att påpeka att den inte fanns. (Då jag lagt över filen på ett USB-minne och kopplade det till xboxen) Filen startar. Men är helt svart. När jag lämnade den på ett tag så började sakta men säkert ljudet till filmen spelas på låg volym.

Antog att det var att den hittade AC3-ljudet men inte H.264-videon.

Nå, vad ska jag göra här?

Är väldigt taggad på att pröva HDDVD på min relativt nyinköpta 27" Mirai.

Har Quicktime pro där jag gjorde konverteringen till .mp4, om det skulle vara till någon hjälp?

Tack på förhand, Viktor Andersson

Köp en HD-DVD spelare till xboxen och spela den därifrån...1500:-, på nån affär här i Gbg fick man just nu 5 st HD-DVD filmer på köpet om man köper en HD-DVD spelare...

Annars, be din kompis göra en HD WMV från skivan...

Thomas Ytterberg

Håller med. Köp en riktig hd-dvd-spelare istället. Att hålla på och trixa med ytterligare en eller två(!) generationer omkodningar ger bara ett resultat som inte har någonting gemensamt med hd-dvd.

Håller med. Köp en riktig hd-dvd-spelare istället. Att hålla på och trixa med ytterligare en eller två(!) generationer omkodningar ger bara ett resultat som inte har någonting gemensamt med hd-dvd.

Trist. Dessvärre har xboxen HDDVD-spelare fått sjukt kassa betyg, och köpa en rejälare är inte inom min budget. :(

Kan inte någon bara säga om jag gjorde fel någonstans eller hur det kan komma sig att det inte funkar? Som sagt, hittade en tutorial online som sade att du skulle gå och bli bra. Men bevisligen är någonting fel.

Inte lust att hjälpa mig ändå? :innocent:

Thomas Ytterberg

Jag har hd-dvd:n till xbox360 och den är väl knappast optimal, framför allt som den behöver just xbox360. Men bildkvaliteten, även med komponentvideo är så långt vida överlägsen dvd att det inte finns något snack om saken. Sedan är Toshibas egna hd-dvd-spelare bättre men hoppet från xbox360 är inte så stort. Det är mer avgörande vilken teve man använder.

Problemet med alla de där omkodade rippningarna i mkv/h.264-format etc. är att de bara är marginellt bättre än en bra dvd-utgåva. Om divx/xvid gav fildelarna dvd-rippar i bra VHS-kvalitet, så har senaste årets hd/mkv-trend gett fildelarna hd-rippar i bra dvd-kvalitet. :)

Jag har hd-dvd:n till xbox360 och den är väl knappast optimal, framför allt som den behöver just xbox360. Men bildkvaliteten, även med komponentvideo är så långt vida överlägsen dvd att det inte finns något snack om saken. Sedan är Toshibas egna hd-dvd-spelare bättre men hoppet från xbox360 är inte så stort. Det är mer avgörande vilken teve man använder.

Problemet med alla de där omkodade rippningarna i mkv/h.264-format etc. är att de bara är marginellt bättre än en bra dvd-utgåva. Om divx/xvid gav fildelarna dvd-rippar i bra VHS-kvalitet, så har senaste årets hd/mkv-trend gett fildelarna hd-rippar i bra dvd-kvalitet. :)

Du säger alltså att den .mkv-filen jag fick på skivan är i kvalité med en bra dvd-kvalité?

Så ifall jag försöker ändra .mkv till mpeg-4 som är i klass med divx/xvid så får jag inget bättre än om den hade varit på vanlig DVD?

Antagligen att vänta tills Microsoft släpper möjligheten att spela upp t.ex. .mkv. För pengar till en HD-DVD-spelare finns inte. :<

Men min .mkv-fil som motsvarar bra DVD-kvalité lär väl fortfarande vara bättre än alla DVD-ripar jag hittar på internet? Så jag undrar fortfarande om det finns någon väg runt det där.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...