Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Design till dynamisk webbplats


TRUCK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är sugen på att skapa egen design som skall användas till en dynamisk webbplats.

Idag ligger hemsidan på en joomla plattform, dock trött på alla "gratis" templates som inte faller mig i smaken.

 

Vill alltså designa själv på ett förhoppningsvis smärtfritt sätt. Behöver inte vara till joomla, går bra till annat CMS verktyg.

 

Är det bara börja plugga css eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara börja plugga css eller ?

 

Skulle tro det. Har för mig att de flesta CMS kommer med en barebones-stilmall som du kan ändra efter egen smak. Du bör nog kunna HTML/XHTML också, men det kanske var uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro det. Har för mig att de flesta CMS kommer med en barebones-stilmall som du kan ändra efter egen smak. Du bör nog kunna HTML/XHTML också, men det kanske var uppenbart.

 

 

HTML/XHTML kan jag relativt bra. Men en dynamisk webbplats innehåller ju ca 5% HTML ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Alltid lite osäkert hur mycket folk vet när de använder CMS, vissa är rätt pro, andra kan vara nya och nyfikna. HTML/XHTML är alltid grunden för presentation av data, så även om det mesta av arbetet ligger i CSS är det bra att kunna bådadera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hej,

 

Är sugen på att skapa egen design som skall användas till en dynamisk webbplats.

Idag ligger hemsidan på en joomla plattform, dock trött på alla "gratis" templates som inte faller mig i smaken.

 

Vill alltså designa själv på ett förhoppningsvis smärtfritt sätt. Behöver inte vara till joomla, går bra till annat CMS verktyg.

 

Är det bara börja plugga css eller ?

 

Håller med om att det finns väldigt många totalkassa gratistemplates till Joomla. Men om du är nöjd med systemet i övrigt så kan du ju antingen betala för en kommersiell template (kostar 20-30 EUR, inga stora slantar alltså), som du sen kan skruva på för att få det som du vill (de brukar också innehålla rätt mycket dynamisk funktionalitet) eller också lära dig att själv knåpa ihop en template. Info om detta hittar du t ex här. Joomlas templates är ju dessutom css-baserade, om inte annat.

 

www.rockettheme.com och www.joomlashack.com är två sajter med fräscha (kommersiella) templates. Rockettheme har även några gratismallar som är riktigt prydliga, samt även en jättebra guide till hur man skruvar till dem efter eget tycke och smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...