Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

extern hårddisk, VM were fusion


paxbonum

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick min imac igår och har börjat jobba lite med den. Första gången jag satte i en extern hårddisk kom den genast upp på skrivbordet som en ikon jag bara kunnde klicka på. men andra gången funkade det inte alls och det kom inte upp någon ikon.

Men när jag hållt på och mickla med kontakten ett tag fanns de plötsligt kom en ikon att datorn arbetade med nåt och sen var de där igen. Det var lika dant med ett usbminne!

 

När jag har arbetat i xp kunde jag ju se det som var anslutet i "den här datorn" finns det något liknande i mac? Ska hårddisken kanske vara avstängd när jag sätter i kontakten eller måste jag starta om datorn för att de ska synas?

 

Har installerat vm were fusion och det funkar bra. Det finns en mapp med delade filer någonstans eller? Kan jag nå min externa hårddisk i xp programmet? Hur? Nu har jag kopierat / dragit över från ikonen med hårddisken i leopard!!!

 

mvh R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se mitt inlägg.

Var då?????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har arbetat i xp kunde jag ju se det som var anslutet i "den här datorn" finns det något liknande i mac? Ska hårddisken kanske vara avstängd när jag sätter i kontakten eller måste jag starta om datorn för att de ska synas?

 

allt som är anslutet och mer därtill kan du se om du väljer "om den här datorn" som finns i äpple menyn längst upp till vänster.

klicka på knappen mer info.

 

du ska inte behöva starta om datorn för att den ska synas. men har du matat ut den med ejektknappen så får du dra ut usb kabeln vänta 5 sek för säkerhets skull och sätta tillbaka den.

 

det finns alternativ för att visa disken på skrivbordet och i sidofönstret i finder. så det kan man välja själv. så det kan hända att den inte syns där utan bara i finder under datorns namn. mappen högst upp i hierarkin där man ser alla diskar och enheter.

 

du kan kontrollera disken med skivverktyg som finns i verktygsmappen.

 

pröva även att byta USB-kabeln. och att sätta den dirket till datorn utan hubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!!

 

Jag kanske blev lite klokare där fanns ju endel info. Dock har jag i alla fall inte hittat de externa hårddiskar som inte syns på skrivbordet. Får kolla vidare... Lyckas också ofta med att ikonen på skrivbordet som visar cd skivan försvinner... måste jag starta om då för att få ut den eller?

 

Det är lite segt att sluta med de invanda dubbelklicken för att öppna en mapp!!! går det att anv. något extra program för att kunna göra det???

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att mata ut CD/DVD det ska finnas en ejekt knapp på tangenbordet som följde med imac längst upp till höger hittar du den knappen i alla fall på dom gamla. är osäker på hur det ser ut på platta trådlösa tangentborden dock. men ejekt symbolen ser ut som en trekant med ett sträck under. samma som på sterioaparater och dvd spelare.

 

om du inte självmant valt att inte visa enheten på skrivbordet med att du tycker att dom dyker upp och försvinner av sig själv så kan det vara något som är fel någonstans.

 

i diskverktyg så finns det en knapp där du kan välja att lägga disken på skrivbordet

du måste först markera diskens namn för att det ska funka.

 

även om inte disken visas på skrivbordet så ska den visas i finders din dator mapp "namnet du döpt datorn till" dator typ kalles dator den mappen ligger överst i hierarkin.

snabb kommandot för att gå upp en mapp i erarkin är appletangenten som numera heter cmd medan du har den nertryckt klickar du uppåtpil (alltså piltangenten INTE den som gör stor bokstav) efter några tryck är du där.

 

om dina diskar eller skivor inte visas där eller i diskverktyg då är det något som är galet. återkom i så fall så hjälper vi dig.

 

diskarna och skivorna brukar visa sig i vänsterspalterna finder fönstren. man kan ställa in det någonstan som jag inte kommer ihåg men det lättaste är att bara dra dom dit från den översta mappen jag tjatar om. dom kommer inte flyttas utan du gör bara en genväg som det heter på windowska.

 

du vänjer dig ganska snabbt med att bara klicka en gång. men det finns nog program för allt nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att mata ut CD/DVD det ska finnas en ejekt knapp på tangenbordet som följde med imac längst upp till höger hittar du den knappen i alla fall på dom gamla. är osäker på hur det ser ut på platta nya tangentborden dock. men ejekt symbolen ser ut som en trekant med ett sträck under. samma som på sterioaparater och dvd spelare.

 

om du inte självmant valt att inte visa enheten på skrivbordet med att du tycker att dom dyker upp och försvinner av sig själv så kan det vara något som är fel någonstans.

 

i diskverktyg så finns det en knapp där du kan välja att lägga disken på skrivbordet

du måste först markera diskens namn för att det ska funka.

 

även om inte disken visas på skrivbordet så ska den visas i finders din dator mapp "namnet du döpt datorn till" dator typ kalles dator den mappen ligger överst i hierarkin.

snabb kommandot för att gå upp en mapp i erarkin är appletangenten som numera heter cmd medan du har den nertryckt klickar du uppåtpil (alltså piltangenten INTE den som gör stor bokstav) efter några tryck är du där.

 

om dina diskar eller skivor inte visas där eller i diskverktyg då är det något som är galet. återkom i så fall så hjälper vi dig.

 

diskarna och skivorna brukar visa sig i vänsterspalterna finder fönstren. man kan ställa in det någonstan som jag inte kommer ihåg men det lättaste är att bara dra dom dit från den översta mappen jag tjatar om. dom kommer inte flyttas utan du gör bara en genväg som det heter på windowska.

 

du vänjer dig ganska snabbt med att bara klicka en gång. men det finns nog program för allt nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för hjälpen... eject knappen var perfekt! Nu får jag ut alla skivor!

 

Hittade inte diskverktyg men hittade skivverktyg. Verkade vara samma sak!! :D

 

 

 

Mvh R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...