Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Datorn betydligt segare

cederlallen

Recommended Posts

Tjenare!

Har en, några veckor gammal, macbook, för övrigt maxad med 2.2GHz samt 4Gb ram upplever det dock som om den blivit betydligt segare i framförallt uppstarten det senaste. Har varit återhållsam med vad jag installerat och kan inte riktigt se vad som gör den tröttare.

Relativt ny på mac så jag har inte koll på hur man optimerar sitt system, vart finner jag t.ex. listan över program som går igång i uppstarten, motsvarande "msconfig"?

Behöver man "defragmentera" disken eller funkar det som i linux att det sköter sig självt?

När datorn snurrat igång är det 55 processer aktiva är detta mycket eller fullt normalt?

/Ceder

Thomas Ytterberg
Tjenare!

Har en, några veckor gammal, macbook, för övrigt maxad med 2.2GHz samt 4Gb ram upplever det dock som om den blivit betydligt segare i framförallt uppstarten det senaste. Har varit återhållsam med vad jag installerat och kan inte riktigt se vad som gör den tröttare.

Relativt ny på mac så jag har inte koll på hur man optimerar sitt system, vart finner jag t.ex. listan över program som går igång i uppstarten, motsvarande "msconfig"?

Behöver man "defragmentera" disken eller funkar det som i linux att det sköter sig självt?

När datorn snurrat igång är det 55 processer aktiva är detta mycket eller fullt normalt?

/Ceder

Lite snabb och hastig feedback här, finns säkert fler som löst situationerna bättre än vad jag föreslår. :)

Kör du med Filevault? Det slöar ned.

55 processer låter som en normal mängd processer. Startobjekt hittar du under systeminställningar->konton samt i biblioteksmappen direkt på hårddisken. Men vänta dig inte att finna så mycket här.

Defragmentering sköter sig självt, Apples kortfattade info, men de som har specialbehov och arbetar med realtidsdata som ljud- och videoredigering brukar vilja optimera ändå med separata köpprogram.

Det som kan slöa ned starter är överdriven cachning. Pröva att göra en säker omstart, håll ned skift under start, det tar flera minuter, men då kontrolleras hårddisk och cachning av systemfunktioner som typsnitt, kerneltillägg etc. kommer att återskapas. Säker start brukar hjälpa med det mycket. :)

Kör du Leopard så är det lite väl buggigt än så länge. Det lär bli bättre med tiden då även tidigare OS X-versioner varit rätt underliga de två, tre första uppdateringarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...