Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-ramminne till mac


misterkeyboard

Rekommendera Poster

misterkeyboard

Till Windows vista har det kommit något som heter readyboost vilket gör att man kan använda ett usb-minne som extra ramminne. Är det någon som vet om detta funkar till mac också? Eller när det kommer att komma? Vore ju guld då jag bara kan ha 2 gig i ram till min mac och behöver 3-4 gig känner jag till logicstudio 8 med alla mjukvarumaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Readyboost fungerar så att det snabbar upp filhanterandet genom att cache-föra delar av filer som spridits ut på hårddisken så att läshuvudet på hårddisken slipper åka så mycket fram och tillbaka vid läsning av dessa filer. Det är alltså i första hand hårddiskintensiva program som snabbas på, och Logic bör inte påverkas så mycket eftersom man ofta läser filerna i rätt ordning ändå (om hårddisken har tillräckligt med tomt utrymme så att filer slipper splittas upp i mindre bitar).

USB-minnen är mycket snabba i medelsöktid (mindre än 1 ms) jämfört med hårddiskar (8-10 ms idealt), men de kan tyvärr aldrig ersätta RAM-minnen som kan ha medelsöktider i nanosekundnivå. RAM-minnen är dessutom mycket snabbare i överföringshastighet (flera hundra MiBps jämfört med snabba USB-minnen som har ca 10-20 MiBps).

Är det din G4 1.42 som det gäller?

 

I dagsläget vet jag inte om det finns stöd för motsvarande teknik i MacOS X, men troligt är att liknande tekniker kommer byggas ut mycket i samband med att Apple förhoppningsvis snart lanserar en dator med flash-minne istället för hårddisk.

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

misterkeyboard

Ok! Nyttig information, tack ska du ha! Jag ska faktiskt byta ut min hårddisk nästa vecka också till en nyare och snabbare. Japp det är min dual 1.42 som det gäller med max 2 gig i ram som den numer har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...