Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme osv


iJonathan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har lite funderingar angående nätverk. Kopplade precis in min Airport Extreme och vill ha hjälp med framför allt två saker.

 

1) Hur lösenordsskyddar jag mitt nätverk? Detta känns ju som en grundförutsättning att göra.

2) Jag har en så kallad Airtune, som gör att jag kan streama musik via ett separat nätverk till musikanläggning i mitt vardagsrum. Detta gör mig dock internetlös eftersom jag inte är ansluten till mitt internetnätverk. Nu har jag hört att om jag byter ut min D-Link mot en Airport extreme, vilket jag gjort, så ska internet och denna streamfunktion fungera tillsammans.

Nu efter att ha kopplat in den fungerar allt som innan, streamfunktionen fungerar, men inte tillsammans med internet.

 

Någon som har några ideér hur jag går till väga? Är det så att jag kanske inte kan streama musik samtidigt som jag surfar trådlöst över huvud taget?

 

3) (en liten extra fråga jag kom att tänka på)

Jag spelar även en del spel på min nya macbook och detta fungerar ju utmärkt. Men något som jag inte riktigt lyckats komma på än är hur man "tabbar ur", som det så snyggt kallas i windows.

Ordinarie knappar för spaces, och visa skrivbord funkar inte i helskärmsprogram, utan jag måste spela i windowmode vilket begränsar mina musrörelser något enormt ifall exposé reagerar varje gång jag drar ut musen i något utav hörnerna.

Idéer? Tips?

 

Det var allt för ikväll :D

 

cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

1) För att ställa in lösenord och kryptering öppnar du programmet AirPort-verktyg (som ligger i Verktygsprogram-mappen, eller sök med Spotlight). Markera din basstation till vänster och tryck på "Manuell inställning" till höger. Då får du upp ett antal flikar där du kan ställa in vad du vill. Kan vara fördel att vara ansluten med kabel medan du gör detta för att inte plötsligt tappa den trådlösa anslutningen när du sparar inställningarna. WPA2 rekommenderas för övrigt, eftersom det är mycket säkrare än WEP.

 

2) Vad jag vet behöver man inte vara ansluten till en basstation (alltså så att det står i Airport-menyn) för att kunna streama iTunes-musik till den. Jag har för mig att iTunes hittar alla basstationer med AirTunes i iTunes ändå. Jag kan streama till min Airport express när jag är ansluten till internet via kabel i alla fall.

 

3) Ofta har spelen egna inställningar för att bryta sitt fullskärmsläge. I många spel jag har kört har det funkat med kommando-tab precis som vanligt. Har du några exempel på spel det gäller?

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Jag har en så kallad Airtune, som gör att jag kan streama musik via ett separat nätverk till musikanläggning i mitt vardagsrum. Detta gör mig dock internetlös eftersom jag inte är ansluten till mitt internetnätverk. Nu har jag hört att om jag byter ut min D-Link mot en Airport extreme, vilket jag gjort, så ska internet och denna streamfunktion fungera tillsammans.

Nu efter att ha kopplat in den fungerar allt som innan, streamfunktionen fungerar, men inte tillsammans med internet.

 

Någon som har några ideér hur jag går till väga? Är det så att jag kanske inte kan streama musik samtidigt som jag surfar trådlöst över huvud taget?

 

Du får ställa in expressen på att förlänga nätverket från extremen, så att de blir samma nätverk.

Då kan du använda båda samtidigt :)

 

Dett görs i airport-vektyg, välj manuell inställning på airport express, trådlöst och slutligen väljer du "Utöka trådlöst nätverk". Se på bilden om det blev rörigt nu :borstatanderna:

post-10749-1198009100.png

Sen skriver du in lösenordet för extremens nätverk helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla igen :borstatanderna:

 

@ Tatari:

Jag gjorde som du sa igår kväll och hoppades på det bästa. Jag gjorde dock tabben och var inne på min Airport Extreme, och inte Airport Express, vilket gjorde det hela väldigt dumt. Alternativet "Utöka nätverk" gjorde att jag helt förlorade kontakten med min Basestation och återfick den inte först förens nu, efter ett antal aggressionsutbrott:D

 

Hursomhelst gjorde jag samma sak idag på min Express och nu funkar det fint! Jag streamar musik samtidigt som jag skriver det här. Gogo Apple! :D

Vet inte om det är Leopard/Tiger issues, men "Utöka nätverk" fanns inte som alternativ utan istället fick jag välja "Ingå i nätverk" vilket gjorde att Expressen hakade på internetanslutningen.

Tack för hjälpen:) uppskattat:D

 

@Oooskar, för det mesta är det World of Warcraft jag vill använda funktionen i. Alternativet "window mode" gör det hela svårt eftersom jag har expsé aktiverat. Några idéer hur man bindar en key till att tabba ur/visa alla fönster?

 

tack igen:) cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Angående Express och xtreme.

Jag har båda routrarna. Eftersom jag vill använda N-standarden på Extremen (vilket både är säkrare och snabbare) så kan jag inte koppla ihop routrarna trådlöst (eftersom expressen inte stödjer N-standard). Det jag gjorde var istället att stänga av det trådlösa på expressen och köra en lina mellan routrarna. Fungerar klockrent... Vill man sen så kan man köra det trådlösa på expressen också och låta besökande vänner använda den istället för extremen :)

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Nebuch

 

Så det är snabbare, och säkrare, att köra lina mellan dom istället för trådlöst? Ungefär hur mycket snabbare och hur mkt säkrare?

Ska göra i ordning ett lite mediarum med alla möjliga saker i och kanske är värt att koppla ihop då och skapa sig en liten basstation. Just nu har jag expressen och xtremen i olika rum.

tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...