Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fler frågor om USB2-kort PCI till Powermac G3


oooskar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag läste igenom tråden https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=52055 om att köpa USB2-controllers för PC och installera i Macar, men hittade inga direkta slutsatser om vad som är bäst. Tänkte om någon har mer koll på hur pass pålitlig bl.a. NECs 720101 chip är om man bara behöver använda en hårddisk och strunta i viloläge?

Jag tänkte nämligen ansluta en extern Lacie USB2-hårddisk till min Powermac G3 (blåvit) som ska stå som server och frigöra en Mac mini.

De kort jag funderar på just nu är följande:

http://www.inet.se/datorkomponenter/kontro...sb-2-0/5400888/ - 86 kr

http://www.inet.se/recensioner/5400319/fir...0-3-portar-pci/ - 121 kr med både FW och USB2. (Behöver alltså inte FW egentligen eftersom det är en blåvit G3a, men tänkte att man kan återanvända kortet i nån PC som saknar FW senare.)

 

Tar gärna också emot kommentarer från folk som vet hur väl USB2 fungerar på G3-macar. Drar det för mycket processor eller ger det bra prestanda? Firewire är inget alternativ till denna dator tyvärr eftersom jag redan har hårddisken i USB2.

OBS! Min G3:a behöver alltså inte kunna gå i viloläge, vilket verkar vara det största problemet för folk som testat.

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Överväg en Firewire-chassi till hårddisken i alla fall. Det blir rätt många hundralappar extra men samtidigt slipper du bekymmer dels med att finna ett usb 2.0-kort som fungerar, dels ett kort som fungerar i det långa loppet. Med Apples inbyggda Firewire får du en driftpålitlighet. Hos ett usb 2.0-kort instoppad i gammal hårdvara är pålitligheten en chansning.

 

Det är en annan sak när man skaffar ett usb 2.0-kort enbart för att flytta lite data då och då jämfört med att köra datorn som filserver. Du gör naturligtvis som du vill men risken finns att du några veckor, många svordomar och förlorade timmar senare ändå ger upp och köper ett FW-chassi. Eller så kanske du får det att fungera precis så bra som du vill. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NECs 720101 eller 720100 ska fungera bra på G3 blåvit i OS 9 o X, men att hitta? för dom täcker över chipsetet numera.

 

Det är den USB Kortet som ej fungerar i Win XP, den är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

Jag har ett Sonnet Allegro USB 2.0 kort i min Power Macintosh G4 (Digital Audio) och det fungerar utan några problem. Jag har kopplat skypetelefon, hårddiskar, möss, tangentbord och scanner utan några problem. Det är verkligen som Sonnet skriver i sin reklam "Simply Fast".

Sonnet Allegro är dyrare än andra USB 2.0 kort men du kommer garanterat att slippa några strul med kortet. Komm ihåg att kortet fungerar som USB 1.1 under MacOS 0.X och USB 2.0 under MacOS X 10.3 - 10.5.

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det är ett NEC chip så fungerar det nästan garanterat.

 

Men hur svårt är det o testa, gå till kjell o company, teknikmagasinet, clas ohlsson, o dylika affärer o alla har öppet köp,

 

ta hem o testa och behåll det som är billigast o fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kullander i Malmö säljer ett fyraportars USB2-kort från www.sunix.com.tw 1074NC med NEC D720101AGM. Antagligen inte billigast, men en riktig Apple-ägare vill att det fungerar rakt av. Spara 50:- och strula, nej tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...