Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorns namn byts när jag är ansluten


Thoht

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har klurat på det här ett tag, men behöver lite hjälp. Har döpt min dator, e.g. "MinMac", i Systeminställningar/Fildelning, men när jag arbetar i terminalen där jag har en customized prompt som visar "username@hostname" syns inte detta namnet, utan "host-xx-xxx-xx-xxx" där x'na representerar min IP-adress, som jag får via DHCP.

 

Vad kan detta bero på, och hur fixar jag det? Har redan provat

 

> sudo hostname MinMac

 

...men detta återställs till default vid reboot.

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till följande efter febrilt testande, tänkande och sökande på Internet. Datorns hostname byts automatiskt ut när jag är ansluten till det som min ISP ger mig, i det här fallet "host" följt av min IP-adress separerat med bindestreck.

 

Frågeställningen nu är om det är möjligt att i efterhand och innan prompten skrivs ut att konvertera "\h" till något efter eget tycke, i.e. det tidigare hostname som angetts. Det måste väl finnas en fil med en variabel som detta skrivs till, logiskt sett?

 

Tips och ledtrådar uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej kom fram till att jag inte behöver ändra hostname efter att ha provat SSH, utan kan helt enkelt ändra "\u" i min .profile till namnet på datorn/servern i fråga eftersom de sparas lokalt. Men jag blir fundersam, och hittar inget riktigt förklarande svar när jag sökt på Google, den server jag fått ett shell-konto på har ett hostname som ägaren själv satt, och som alltså inte tilldelats av hans ISP. Det verkar dock inte vara huvudservern(?) utan en underserver som jag ansluter till. Huvudservern har statisk IP tror jag, den tilldelas iaf inte via DHCP, men vad har då underservern för slags IP, och hur har den fått ett FQDN som jag kan ansluta till? Jag har inte behörighet att köra ifconfig, så jag kan inte få någon information därifrån, men jag gjorde en traceroute från mitt eget shell, men bara IP-adressen säger inte så mycket.

 

Jag kollade lite på det här med DNS, rDNS, och DynDNS (även Loopback m.fl.) men av ovanstående drar jag slutsatsen att han har en server med statisk IP, och under den har han en till server, inte nödvändigtvis statisk, men med ett eget hostname. Om jag försöker att sätta ett eget hostname på min egen dator, så lyckas jag inte få det till ett FQDN och Apache kärvar aningen vid uppstart även om jag hittade en fix genom att ändra lite i en fil i /etc/hosts, men beror detta kärv på att jag inte har en DNS som kopplar till mitt IP? Är hostnames egentligen bara användbara för små, slutna nätverk, som jag anar att killen ovan har? Det som gör mig fundersam är ju att den datorn ändå är ansluten till Internet, om än via en huvudserver eller en router av något slag...

 

Finns det någon bok man kan läsa som förklarar allt det här?! Vad är det jag vill veta egentligen, är det här TCP/IP eller är jag ute efter något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...