Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus genom bootcamp?


grodkungen

Rekommendera Poster

Jag har lärt mig attb antalet virus som finns till mac är mkt få:) så undrar därför om man Bootcampar å kör typ Windows xp, finns det då risk att man kan ta emot virus som slår ut datorn?

 

Tycker att det är svår att formulera det jag vill säga så det låter bra :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan viruset då även drabba "mac-delen" av datorn? eller kan det bara bråka med windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

virus kan bara förstöra Windowsfiler, om du inte råkar dra ned ett virus som slår ut hela hårddisken eller pajar nån annan härlig grej i datorn (mkt ovanligt idag, vanligare förr)

 

kör du MacDrive så kan du teoretiskt drabbas av Windowsvirus även i OS X. Kör inte MacDrive. (dock är det fortfarande tvetydigt om det går att få virus på det sättet, men hellre safe than sorry)

 

Använd ett antivirusprogram till Windows. AVG Free är helt ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att bli väldigt svårt att utveckla virus för Mac OS X - men förr eller senare lyckas någon ond människa med det också.

 

Kan vara gött att köra antivirus för Macen också - bara för säkerhetsskull. Jag kör Integos VirusBarrier för stunden och upplever det som effektivt och säkert - kan vara värt 739 kr. Annars finns ju ClamXav som är freeware - har hört att det är bra, men jag upplever det själv som klumpigt och långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...men om man laddar ner (av misstag) en virus smittad fil när man arbetar från ox plattformen finns det risk då att den hittar bootcamp å tarsig in å slår ut windows delen? eller är mac så bra så att virus inte ens försöker ta sig in ? någon som hajjar vad jag försöker säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...