Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Tiger över Leopard


Olle Ljungman

Rekommendera Poster

Olle Ljungman

Jag har köpt en MacBook Pro som har Leopard installerat från fabrik. Av olika anledningar behöver jag köra Tiger. Apple support kan inte hjälpa mig med det. Finns det någon här som vet hur jag ska gå tillväga?

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levererades den med 10.5 så är det 10.5 som ska köras tyvärr.

Går inte att köra äldre system om man nu inte fixar till det på ngt sätt, hur vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Frågan är om du fick med Tigerskivan vid köpet.

För är Leopard installerad vid leverans, så är det så knasigt att du inte kan installera tidigare version.

Inte på det vanliga sättet, dvs köra en Arkiv/Install, eller Radera/Installera.

Det är möjligt att det finns något "hack" för detta, men är inte att rekommendera på en ny dator.

 

Får man fråga varför du måste backa ner? Är det ett program som inte fungerar som du tänkt installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Frågan är om du fick med Tigerskivan vid köpet.

För är Leopard installerad vid leverans, så är det så knasigt att du inte kan installera tidigare version.

Läs första inlägget i tråden Poca :utskallning::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj, du hann före Jarting..

 

Jo jag läste att Leopard är installerat ;)

Sedan är det ju så att det inte finns någon Tigerskiva i fristående version för IntelMac.

Alla "fria" Tigerskivor är för PPC-datorerna.

 

En tidigare Tigerskiva för MacBook Pro Intel är låst till just den modellen den kom ut med och passar av den anledningen heller inte till en nyare MacBook Intel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Ljungman

Jag jobbar med ljud och musik och Digidesigns Pro Tools måste tyvärr än så länge köras på Tiger. Macoteket sålde på mig en Tiger, men den var ju för PowerPC visade det sig. Nu har jag lånat en installations CD av en kollega som köpte MacBookPro med intel för ett år sedan. Jag får det dock fortfarande inte att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med ljud och musik och Digidesigns Pro Tools måste tyvärr än så länge köras på Tiger. Macoteket sålde på mig en Tiger, men den var ju för PowerPC visade det sig. Nu har jag lånat en installations CD av en kollega som köpte MacBookPro med intel för ett år sedan. Jag får det dock fortfarande inte att funka.

Som vi skrivit innan, det går inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Ljungman

Shit! Så det går alltså inte att köpa en ny MacBook Pro idag och köra Tiger på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr...

Inte kul heller att byta ner sig till en äldre IntelMac...för att du ska kunna jobba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Frågan är om du fick med Tigerskivan vid köpet.

För är Leopard installerad vid leverans, så är det så knasigt att du inte kan installera tidigare version.

Inte på det vanliga sättet, dvs köra en Arkiv/Install, eller Radera/Installera.

Det är möjligt att det finns något "hack" för detta, men är inte att rekommendera på en ny dator.

 

Får man fråga varför du måste backa ner? Är det ett program som inte fungerar som du tänkt installera?

Bland annat Adobe CS2 fungerar ju inte med Leopard. Och Adobe säger dessutom att dom inte tänker släppa någon fix för Leopard utan "rekommenderar sina användare att uppgradera till CS3".

 

Ja, det tror jag säkert att dom rekommenderar. :utskallning: Till Adobe!

 

(Ja, jag har bitter/cynisk tisdag idag. Ska försöka vara sympatisk dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Bland annat Adobe CS2 fungerar ju inte med Leopard. Och Adobe säger dessutom att dom inte tänker släppa någon fix för Leopard utan "rekommenderar sina användare att uppgradera till CS3".

 

Ja, det tror jag säkert att dom rekommenderar. :utskallning: Till Adobe!

 

(Ja, jag har bitter/cynisk tisdag idag. Ska försöka vara sympatisk dock)

 

 

Detär ju egentligen inte så konstigt att dom vill att att folk uppgraderar. Eftersom CS2 fungerar som skit på intel datorer, majoriteten av alla leopard datorer kommer är intel. Alltså vill dom inte att intel användare ska använda ett program som inte fungerar som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detär ju egentligen inte så konstigt att dom vill att att folk uppgraderar. Eftersom CS2 fungerar som skit på intel datorer, majoriteten av alla leopard datorer kommer är intel. Alltså vill dom inte att intel användare ska använda ett program som inte fungerar som det är tänkt.

Jo, det har du helt rätt i. Jag tänkte mer på att det är ganska dyrt att uppgradera till CS3 om man sitter på en tidigare version av sviten.

 

Men jag förstår hur du tänker (eller Adobe tänker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Hur kommer det sig att man inte kan nedgradera då Leopard är förinstallerat på burken man får hem? Jag fick hem min nya MBP, och första Mac för den delen, för ca. 1 månad sedan. Tiger var förinstallerat, men jag fick med Install Disk 1 & 2 (Tiger) samt en Leopard-skiva.

 

Vad jag undrar är i grund och botten om det skiljer sig något mellan hårdvaran om man jämför en Mac som har Leopard förinstallerat gentemot en Mac som kommer med Tiger +Leopard Upgrade Disk?

 

... eller är det helt enkelt avsaknaden av Install Disk 1 & 2 (Tiger) som gör att man, uppenbarligen, inte kan gå tillbaka till Tiger?

 

För jag menar, inte för att det är aktuellt men, jag skulle väl kunna installera Tiger om jag så skulle vilja? Ser dock ingen anledning att göra det så frågan är ganska irrelevant - men det kan vara intressant att veta dock.

 

Tack på förhand för svar på mina frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Ljungman

Någon som vet om jag skulle kunna nedgradera om jag hade skivorna som Jägerback har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min MacBook Pro den 1:a November och då fick jag med BÅDE Leopard och Tiger v.10.4.10. och det var Tiger som var installerat.

 

Det enklaste om man vill installera om är att mata i skivan, stänga av datorn och starta den igen medan man håller ned C tangenten och då startar datorn från skivan och du kan göra en helt ren ominstallation.

 

Då kan man dessutom passa på at partitionera Hårddisken så att nr man nästa gång vill rensa OS:et så försviner inte ala dokument, bilder musik osv. Plus att man kan ta anpassad installation och ta bort några hundra Mb skräp typ stöd för 3000 skrivare och alla språk i hela världen...

 

allt detta kanske var old news men hoppas att det fanns något av nytta.

 

hälsn. Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppsan, har visst inte vant mig vid tangentbordet än... missar lite bokstäver ibland... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver oxå avinstallera (!!) Leopard....köpte ny macbook för ca två veckor sedan. Allt var frid och fröjd i ca 1,5 vecka. Sedan la min internet av, när jag kontaktade leverantören sa de att det inte gick att koppla upp till Leopard, då de inte hade dessa drivrutiner....

Sitter nu utan internet och väntar på drivrutiner.....ngn som kan hjälpa mig??

 

Naffi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om jag skulle kunna nedgradera om jag hade skivorna som Jägerback har?

Nej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver oxå avinstallera (!!) Leopard....köpte ny macbook för ca två veckor sedan. Allt var frid och fröjd i ca 1,5 vecka. Sedan la min internet av, när jag kontaktade leverantören sa de att det inte gick att koppla upp till Leopard, då de inte hade dessa drivrutiner....

Sitter nu utan internet och väntar på drivrutiner.....ngn som kan hjälpa mig??

 

Naffi

Då köper du en router så är det problemet löst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Nej!

 

 

AppleCare på Irland sa att det skulle gå. Jag sa:

 

"Finns allting jag behöver på Leopard-skivan? Kan jag slänga Install Disk 1 & 2?"

Svar: Nej, iLife och Mac OS X Tiger finns på Install Disk 1 & 2. Det kan alltid vara bra att ha kvar dom om du skulle behöva gå tillbaka till Tiger för att lösa dina problem.

 

... det var då jag hade problem med behörigheter (se min signatur). Men som sagt, radera och installera med Leopard-skivan löste alla problem.

 

Hur som helst, det verkar ju som om jag kan gå tillbaka till Tiger med tanke på Apple-killens svar. Jag blev kopplade till Irland för att AppleCare Sverige inte lyckades lösa mina problem. Dom har något HQ där, typ AppleCare's AppleCare. Dit dom ringer då dom har problem/inte lyckas hjälpa kunder.

 

Hmm.. hur som helst, jag kommer aldrig behöva fundera på att gå tillbaka till Tiger tror jag. Leopard fungerar fenomenalt bra efter min radera och installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleCare på Irland sa att det skulle gå. Jag sa:

 

"Finns allting jag behöver på Leopard-skivan? Kan jag slänga Install Disk 1 & 2?"

Svar: Nej, iLife och Mac OS X Tiger finns på Install Disk 1 & 2. Det kan alltid vara bra att ha kvar dom om du skulle behöva gå tillbaka till Tiger för att lösa dina problem.

 

... det var då jag hade problem med behörigheter (se min signatur). Men som sagt, radera och installera med Leopard-skivan löste alla problem.

 

Hur som helst, det verkar ju som om jag kan gå tillbaka till Tiger med tanke på Apple-killens svar. Jag blev kopplade till Irland för att AppleCare Sverige inte lyckades lösa mina problem. Dom har något HQ där, typ AppleCare's AppleCare. Dit dom ringer då dom har problem/inte lyckas hjälpa kunder.

 

Hmm.. hur som helst, jag kommer aldrig behöva fundera på att gå tillbaka till Tiger tror jag. Leopard fungerar fenomenalt bra efter min radera och installera.

Men nu är det skillnad mellan din dator och Olle Ljungman dator, din kom med 10.4 och hanns kom med 10.5 installerat. 10.5 finns inte att köpa för intel Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det skillnad mellan din dator och Olle Ljungman dator, din kom med 10.4 och hanns kom med 10.5 installerat. 10.5 finns inte att köpa för intel Macar.

Du menar 10.4 väl i den av mig feta texten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar 10.4 väl i den av mig feta texten?

Självklart menar jag ju det :) skulle du kunna ändra det så är du snäll :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Men nu är det skillnad mellan din dator och Olle Ljungman dator, din kom med 10.4 och hanns kom med 10.5 installerat. 10.5 finns inte att köpa för intel Macar.

Ah, my bad! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då köper du en router så är det problemet löst :)

 

 

 

Hej

Du verkar ju ha koll på läget....skrev i den andra forumet att du hade använt tele2 mobilt bredband med Leopard....skulle du kunna hjälpa mig? :irriteradtjej:

 

Naffi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...