Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behålla bootcamppartition vid Tiger-Leoparduppgradering?


Julia45

Rekommendera Poster

Hej alla vänliga macexperter!

 

Nu hoppas jag att jag inte är den femtielfte som ställer dessa kanske redan besvarade frågor. (men jag kanske letar som en kratta - ni får rulla mig i tjära och fjädrar då)

 

Alltså - jag står i begrepp att uppgradera från Tiger till Leopard på min intel iMac - lite frågor

 

Gamla mödosamt fixade bootcamp-partionen

Min gamla bootcamppartion - kan jag behålla den? - jag har ingen lust att ominstallera alla grejer där om jag slipper - jag har ju noga slipat till en Win XP så att den äntligen funkar som jag vill för några spel...

 

Gamla mödosamt installerade program i Tiger

Är det helt åt helsike att göra en uppgradering istället för en clean install? Det vore skönt att slippa installera om alla feta patchar för WoW t ex

 

Time Machine och HD

Om jag vill börja använda Time Machine, skall jag då ha en extern USB-disk, eller måste det vara en nätverksdisk? Om det funkar med USB-disk - går den att ha inpluggad i airport extreme-routern?

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla mödosamt fixade bootcamp-partionen

Min gamla bootcamppartion - kan jag behålla den? - jag har ingen lust att ominstallera alla grejer där om jag slipper - jag har ju noga slipat till en Win XP så att den äntligen funkar som jag vill för några spel...

 

Gamla mödosamt installerade program i Tiger

Är det helt åt helsike att göra en uppgradering istället för en clean install? Det vore skönt att slippa installera om alla feta patchar för WoW t ex

 

Svarar på dessa.

 

Borde inte vara något problem att behålla bootcamp-partitionen då du får välja vilken patition du vill installera leopard på. Ska inte säga för mycket dock, är inte helt säker, så rätta mig någon om jag har fel.

 

Ja, det är helt åt helsike att uppgradera. Borde inte ens finnas som alternativ vid installation. Det är erase-and-install som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att windows-partitionen håller sig precis som den gjorde förut efter uppgrderingen. Man bör uppgradera den också (typ drivrutiner och sånt) med Leopardskivan (bara att köra in skivan så fixar sig resten själv).

 

Vad gäller Time Machine skulle jag tro att det funkar med en vanlig USB-disk. Kör själv på en sådan, men använder Fire Wire, dock borde USB fungera likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Nu tror jag att jag har alla info jag behöver :) annars får jag väl komma hit igen och prata badbollar... :wacko:

 

God Jul

Julia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine fungerar med externa diskar eller nätverksdiskar.

Dock fungerar det inte att koppla den externa disken till en airport extreme och köra via den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine fungerar med externa diskar eller nätverksdiskar.

Dock fungerar det inte att koppla den externa disken till en airport extreme och köra via den...

 

Hmm - skumt att man inte kan köra via airport extremen (via någon av extremens USB-ingångar) det vore skönt att stuva undan alla lösa grejer. Men det får väl bli en nätverksdisk då.

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...