Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Klipp ut"-funktionen i Mac OS X


Jägermeister

"Klipp ut"-funktionen i Mac OS X  

139 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle Du uppskatta om Mac OS X "Klipp ut"-funktion (Äpple+X) även fungerade för objekt, så som filer och mappar?

    • Ja
      117
    • Nej
      22


Rekommendera Poster

Enormt irriterande varenda gång man ska flytta en fil. Först kopiera sen måste man gå tillbaka och ta bort filen. Visst man kan köra mv i en terminal men det hade varit nice att ha det som snabbknapp istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar
Enormt irriterande varenda gång man ska flytta en fil.

Inte hört talas om Dra-Och-Släpp? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hört talas om Dra-Och-Släpp? ;)

 

 

folk verkar tydligen vilja göra det utan att använda musen....

 

 

finns det inte funktion för talkommandon i osx?! då slipper man använda händerna överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vänjer sig bort med den funktonen. Nu känns det inte så jobbigt längre.

Det jag har ännu inte kommit på något sätt hur man flyttar en fil med drag & släpp om man skall flytta en fill upp ett steg i mapphierarkin.

Jag vet att man kan öppna ett nytt fönster, det känns så onödigt när destinationen är bara en mapp ifrån.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i finder välj i menyraden "innehåll -> visa sökvägsfält" så kommer hela sökvägen komma upp i nederkant och man kan dra en fil till en mapp längre bak i sökvägen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sak med Windows är att man tydligt ser vad som är "Min musik" så man slipper blanda ihop den med "Stulen musik"...

 

Den va kul! :hihihi:

 

Tjaa... intressant att detta rör upp så mycket... Det är naturligtvis en vanesak hur man arbetar och har man varit i Windows länge så saknar man det nog, i alla fall gjorde jag det, mer i början efter återgången till Mac än nu. Installerade FileCutter men har märkt att jag använder det mycket sällan numer.

 

Rent generellt så tycker jag nog att alternativa sätt att göra saker är en bra idé. Vi är alla olika... Vad man sedan kallar funktionerna är ju också viktigt, ur pedagogisk synvinkel. Klipp ut är faktiskt ett riktigt dumt uttryck tycker jag, flytta är bättre... jobbar som datalärare och nybörjare har ofta svårt att förstå varför man ska "klippa ut" filer eller mappar. Eller varför en mapp i Windows kallas "Filmapp", svårt när man ska lära sig skillnaden mellan just filer och mappar. Men sådant kan ju också bero på dåliga översättningar.

 

Så, in med funktionen, gör den valfri via inställning och kalla den för Flytta!

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Så, in med funktionen, gör den valfri via inställning och kalla den för Flytta!

Instämmer! Bästa möjliga lösning enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...