Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Klipp ut"-funktionen i Mac OS X


Jägermeister

"Klipp ut"-funktionen i Mac OS X  

139 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle Du uppskatta om Mac OS X "Klipp ut"-funktion (Äpple+X) även fungerade för objekt, så som filer och mappar?

    • Ja
      117
    • Nej
      22


Rekommendera Poster

Jägermeister

I dagsläget fungerar Mac OS X "Klipp ut"-funktion för text (Äpple+X även känd som "Kringla+X" och "Cmd+X"). Skulle Du uppskatta om Mac OS X "Klipp ut"-funktion (Äpple+X) även fungerade för objekt, så som filer och mappar?

 

Resultatet kan komma att användas vid ev. kontakt med Apple's förslagsavdelning. Tack för din medverkan!

 

Vänligen,

Jonas

 

Ps. Eftersnacket tar vi här .Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar
Resultatet kan komma att användas vid ev. kontakt med Apple's förslagsavdelning. Tack för din medverkan!

Varför "eventuell" kontakt? Jag föreslår direkt kontakt:

http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Seså, iväg med er och påverka direkt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Någon moderator får gärna flytta denna omröstning till den andra tråden som har varit igång och diskuterat just denna fråga ett bra tag nu.

 

Tack på förhand!

 

Vänligen,

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Självklart Ja!

Bra initiativ.

Feedback redan inskickat sedan innan på Telly82's länk.

Ja men visst! :)

Jag tänkte vänta till vi har 50-100 röstningar, sen kontaktar jag Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klipper ut ett program och då råkar det bli elavbrott efter en sekund efteråt vart har filen tagit vägen då?

Den ligger kvar. Inget händer förrän du eventuellt klistrar in.

 

Och vad händer då om strömmen går då? Samma som om du drog programmen mellan två fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Sjukt intressant att det finns folk som röstar nej...

Jo precis.. jag förstår inte riktigt. Men men.. hehe. Ännu värre är ju allt tjat om att filen tas bort när man klipper ut, dvs. om det blir typ elavbrott innan man hinner klistra in så skulle filen vara borta? Struntprat! Jisses.. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt intressant att det finns folk som röstar nej...

 

Kan du utveckla? Det låter som om du insinuerar något men för att inte tolka dig fel så är det bättre att du säger det du menar

 

Tänk på att fråga är om man skulle uppskatta det.

Själv bryr jag mig inte, varken om funktionen finns eller inte, och skulle därför inte kunna rösta för att jag skulle uppskatta den.

 

Hade frågan varit annorlunda ställd - ja då hade den fått ett annat svar eftersom det tycks som om gamla windowsanvändare har svårt att arbeta utan den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är svårt att rösta med de alternativ som finns. Om funktionen ska implementeras så ska den inte heta "klipp ut" eftersom det inte klipps ut någonting. Men om man kallar den "Flytta fil" och ger den ett annat kortkommando än Cmd-X, så är jag med.

Alltså vill jag gärna ha funktionen, men inte Microsoft retarded-pedagogik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är svårt att rösta med de alternativ som finns. Om funktionen ska implementeras så ska den inte heta "klipp ut" eftersom det inte klipps ut någonting. Men om man kallar den "Flytta fil" och ger den ett annat kortkommando än Cmd-X, så är jag med.

Alltså vill jag gärna ha funktionen, men inte Microsoft retarded-pedagogik.

Jo det bör visst heta "klipp ut", eftersom det är det man gör...

...för att sen "klistra in" den på ett annat ställe.

 

Varför rösta nej?! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför rösta nej?! :stjarnsmall:

 

Undrar jag också. Påverkar ju inte nuvarande arbetssätt direkt för någon. Skulle bara öka valfriheten i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det bör visst heta "klipp ut", eftersom det är det man gör...

...för att sen "klistra in" den på ett annat ställe.

 

Nej, det klipps ingenting ut!

Tänk på det hela som en skrivbordsanalogi; textsnuttar och bitar av bilder kan du klippa ut och klistra in på andra platser eller i andra dokument. Men dokument flyttar du från ena mappen/lådan till den andra. Apple är ganska konsekventa med den analogin, medan Microsoft inte tänkt alls i princip, utan bara planlöst döpt saker och företeelser (det som råkar vara smart är ju dessutom knyckt från Apple). Det är väldigt dumt att importera det korkade tänket till Mac OS bara för att några switchers känner sig vilse.

Vad blir annars nästa steg? Byta namn på "Musik" till "Min musik" så att man inte missförstår vems musiken är? :) (Fast vänta, är det din musik eller min musik? Om du refererar till "Min musik" så är det ju din. Eller?) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför rösta nej?! :stjarnsmall:

 

Det kan ju vara av samma skäl som jag tvekar till att rösta ja. Man vill kanske ha funktionen, men inte så som det ser ut och heter i Windows, utan mer mackig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Det kan ju vara av samma skäl som jag tvekar till att rösta ja. Man vill kanske ha funktionen, men inte så som det ser ut och heter i Windows, utan mer mackig.

Nåväl, man skulle ju kunna byta namn på kommandot/funktionen och/eller ändra tangent-kombination något om man så tycker att det skulle vara mer filosofiskt korrekt. Personligen ser jag det som att en kopia av filen/mappen klipps ut/flyttas till minnet för att sedan vara tillgänglig för att klistras in om motsvarande kommando brukas, då i samband med att originalet raderas...

 

...och det är väl just vad som faktiskt sker, om man tänker i programmeringstermer.

 

För mig är det lika självklart som att 1 + 1 = 2. Hur som helst, du iMatte brukar komma med bra poänger så du har vunnit en hel del respektpoäng från min sida ;) - men den där liknelsen med att döpa om "Musik" till "Min Musik" är väl ändå lite tagen från luften? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
en till grej som ska bugga :)

Hehe, ja det är väl kanske lika bra att företagen slutar komma med optimeringar - så att dom inte börjar bugga menar jag? :P

 

En sådan funktion/kod skulle för övrigt inte vara många rader lång att koda, något i stil med:

 

if input == cmd+x

save copy to memory;

end

 

if input == cmd+v

{

if active area == folder

move copy to active area;

delete original source;

else

display("Action not allowed. Active area must be a folder.");

end

}

end

 

... typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte tänket här...

 

 

Filen flyttar väl inte fysiskt på hårddisken när man "klipper ut" eller drar mellan olika fönster. Bara sökvägen till filen förändras? Alltså ingen fil som behöver laddas upp i RAM, och som kan försvinna?

 

Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och det är väl just vad som faktiskt sker, om man tänker i programmeringstermer.

 

Jo, men poängen med ett bra GUI är ju att gränssnittet är anpassat till den otekniske användaren. Ungefär som när du vrider på ratten i bilen - vad som händer med oljetryck och annat i styrservon brukar man ju skita i - huvudsaken är ju att bilen svänger åt det håll ratten vrids.

Alltså: grafiskt GUI ska vara intuitivt och självklart för alla användare, inte bara de som "lärt sig rätt sätt att tänka"... Gränssnittet ska vara som folk tänker, inte tvärtom.

Själv är jag absolut en "högteknisk" användare och kan därför redan flytta filer med tangentbordet i Mac OS. Öppna Terminalen, skriv:

 

mv sökväg_till_fil_som_ska_flyttas sökvägg_till_ny_mapp

 

och kör Enter

 

Detta finns alltså redan implementerat i Mac OS X, det är bara det grafiska gränssnittet som saknas. Och som sagt välkomnar jag att funktionen läggs till, bara man inte kopierar dumheterna från Windows. Det är överhuvud taget mycket viktigt nu att Apple inte ger efter för trycket från alla switchers som vill känna sig hemma, att inte slänga in för mycket dumheter från Windows. Det som är bra i Windows får man gärna kopiera, men absolut inte det som gör Windows dåligt.

Och tro mig, jag vet hur mycket missar det finns Windows, jag administrerar runt 50 arbetsstationer och tre-fyra servrar, med NT4, Win2000 och XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte tänket här...

Filen flyttar väl inte fysiskt på hårddisken när man "klipper ut" eller drar mellan olika fönster. Bara sökvägen till filen förändras? Alltså ingen fil som behöver laddas upp i RAM, och som kan försvinna?

 

Nån som vet?

 

Du har rätt. Det är bara filkatalogen som ändras. Datan ligger kvar där den låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Det är bara filkatalogen som ändras. Datan ligger kvar där den låg.

...Under förutsättning att bara EN volym är inblandad.

Annars kopieras mapparna/filerna först och sedan tas bort ur "från"-mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men den där liknelsen med att döpa om "Musik" till "Min Musik" är väl ändå lite tagen från luften? :P

 

Nej, inte helt gripen ur luften. Jag stöter ofta på switchers som klagar på att "saker är så konstiga". För inte så länge sedan ville en av dem döpa om mapparna i hemmamappen till windows-stuket. Nu går ju det utmärkt att göra i MacOS, men det är tecken på sjukdom att någon frivilligt väljer att ha namnet "min musik" på en mapp där man har sina låtar.

Tänk dig samma princip hemma... "Mina makaroner" och "Min mjölk" istället för "Makaroner" och "Mjölk" på paketen... Vid gästhandduken i badrummet en skylt med "Mina gäster"och på lådan med cd-skivor "Mina cd-skivor". Helst på stora färgglada lappar, som nåt jäkla behandlingshem för förståndshandikappade... Retarded på Microsoft-vis... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Under förutsättning att bara EN volym är inblandad.

Annars kopieras mapparna/filerna först och sedan tas bort ur "från"-mappen

 

Så sant, jag var lite för snabb där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...