Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini - fläktljud


msv

Rekommendera Poster

Varför låter min MacMini som ett reaplan? Den startar alltid i princip ljudlöst, och använder man den till "enklare" saker så fortsätter den att vara tyst. Skulle jag däremot anstränga den så att fläkten går upp i varv, så tystnar den aldrig! (jo, givetvis efter omstart).

 

Någon som vet om det är något fel, eller har något tips...

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Standardsvaret i sådana här fall är att du ska köra igång Aktivitetskontroll, lista alla processer och se ifall du har något som är igång och drar processorkraft vilket får fläkten att rusa. Det underlättar om du har ett processorfönster framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Var hittar jag Akivitetskontroll ??

Jag borde kanske veta, men det är så skönt med mac, för man brukar inte behöva bry sig om sånt här...

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Var hittar jag Akivitetskontroll ??

Jag borde kanske veta, men det är så skönt med mac, för man brukar inte behöva bry sig om sånt här...

 

/Micke

 

I mappen Verktygsprogram i din Programmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Annars finns det ett förstoringsglas längst upp till höger i menyraden som är rätt effektivt för att hitta saker på hårddisken, inklusive program. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, provade det där med förstoringsglaset, men hittade inget allafall :)

 

Men hur som helst, har nu tittat på aktivitetshanteraren i fem minuter, och under tiden så har fläkten lyckats att öka utan att jag rört datorn. Det som tar mest processorkraft är..... Aktivitetshanteraren (!), 5-10%. Medan jag skriver detta inlägget så har fläkten ökat och faktiskt minskat ett par gånger.

 

Hjälp, vad kan det vara ???

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vissa fläktproblem har det funnits lösningar i form av uppdateringar av Firmware, dock inte säker på om det gäller även Mac mini. Det enklaste sättet är att se om det finns några uppdateringar att installera överhuvudtaget genom att kolla "Program-uppdatering" i systeminställningarna.

 

Om inte det hjälper kan man eventuellt pröva att återställa SMC (System Management Controller). För att göra det på en Intel Mac mini gör du så här: (enligt http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303446 )

 

1. Stäng av datorn.

2. Koppla ur ALLA sladdar ur datorn på utsidan (alltså ström, nätverk, tangentbord och mus och alla tillbehör)

3. Vänta minst 15 sekunder

4. Koppla in strömsladden igen och sedan tangentbord och mus

5. Starta datorn

 

Det är däremot inte säkert att detta hjälper, men det kan vara värt ett försök.

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har provat och trodde för en stund att det hjälpte, men nu är problemet här igen. Har inte rört datorn på 22 timmar, och när jag kommer in på kontoret låter den som ett reaplan igen!

 

Den har inte varit så här från början, vad kan det vara??

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Jag hade den öppen för c:a ett halvår sedan för att uppgradera minnet, tänkte inte direkt på något damm då. Finns det kanaler i den som kan täppas igen??

 

Är det någon som vet något sätt att kolla temperaturen från temp-sensorn som styr fläkten?

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperature Monitor funkar bra, kan laddas ned här.

 

Edit: Det är något fel på datorn, fläkten ska inte bete sig så. Förmodligen har någon sensor ballat ur, men det ser du i Temp Mon. Värdena där ska inte bli högre än cirka 60 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Jag hade den öppen för c:a ett halvår sedan för att uppgradera minnet, tänkte inte direkt på något damm då. Finns det kanaler i den som kan täppas igen??

 

Är det någon som vet något sätt att kolla temperaturen från temp-sensorn som styr fläkten?

 

/Micke

 

Tror det är ett ganska vanligt problem som man inte uppmärksammar. Har en gammal PB Ti som uppvisar de symptomen. Börjar rusa konstant med fläktarna efter ett halvår till ett år. Då är det bara att ta fram burken och blåsa rent för att den ska återgå till att vara tyst. Det lägger sig ett tunnt skikt med damm överallt som fungera som isolering. Kolla så kablarna sitter fast överallt, eftersom du tagit isär den tidigare. Lätt hänt att något lossnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Temperature Monitor i ett par dagar, och när jag inte använder den så ligger processor tempen runt 40 grader, det verkar ju inte onormalt, men fläkten väsnas... Så något fel på sensorerna verkar det ju inte vara. Skulle den vara full med damm så borde ju sensorerna visat högre temperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Temperature Monitor i ett par dagar, och när jag inte använder den så ligger processor tempen runt 40 grader, det verkar ju inte onormalt, men fläkten väsnas... Så något fel på sensorerna verkar det ju inte vara. Skulle den vara full med damm så borde ju sensorerna visat högre temperatur.

Du har inte fler värden än processorn? På min mini finns det fler (hårddisk, nordbrygga, heat sink, et c). Om de inte visas, kan de ju vara fel på deras sensorer. Eller så är de täckta av damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, alla dom finns, t.om. en för Core1 och en för Core2.

Men ingen av dom överstiger 40 grader i vila. Igår renderade jag ett dvd-projekt i iDVD, då gick processortemperaturerna upp mot c:a 100 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, alla dom finns, t.om. en för Core1 och en för Core2.

Men ingen av dom överstiger 40 grader i vila. Igår renderade jag ett dvd-projekt i iDVD, då gick processortemperaturerna upp mot c:a 100 grader.

Tja, då är det väl damm. Eller så är det fel på fläkten. Är inte säker på hur Mac mini-fläkten är konstruerad, men andra Macfläktar har en blå plupp (termiskt motstånd) som via utluftens temperatur reglerar fläktens varvtal. Kanske det är glapp i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det kan också vara fläkten isig själv som är trasig/skadad och därför låter illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100° är på tok för varmt, kolla det där med dammet...

 

Men vid 40° borde den vara tyst, så det förstår jag inte riktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska bräcka upp den och blåsa rent så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...