Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig med iMac G5 skillnader

Tompas10

Recommended Posts

Hej!

Behöver experthjälp i en fråga..

Hur stor och betydelsefull är skillnaden mellan en iMac G5 20" 1.8, dvs första versionen och en iMac G5 20" 2.1, alltså iSight versionen..

Vad jag vet är grafikkortet kraftigare, vanligtvis 128mb i den senare, gigantisk skillnad eller?

Märker man någon skillnad på skärmen, bildkvalitet m.m med det snabbare, "bättre" grafikkortet?

300MHz, kan inte göra någon märkbar ökning?

Större HDD samt, givetvis iSight, vet jag oxå att den senare har..

Jag har svårt att tro att någon på forumet testat båda varianterna. Du får nog leta i tidningen efter testerna. När den nya iMacen kom fanns säkert jämförelse med den gamla.

Test finns i äldre MacWorld. Den första generationens iMac G5 gick ganska segt jämfört med iSight-generationen. Thomas Ytterberg konstaterade stor skillnad utan att egentligen veta varför. Till och med eMacen var snabbare i ett testmoment! Troligtvis är någonting ändrat på moderkortet som gör att data kan hanteras snabbare. Sen ingick BlueTooth, Airport och nämnda iSight i priset vilket det inte gjorde med den första generationen. Så vitt jag vet är det samma TFT-skärm och den är riktigt riktigt bra! Därför blev många besvikna när den nyaste iMacen visade sig innehålla en medelmåttig skärm............. Grafikkortet på den älsta är ett GeForce FX 5200 64 MB och det var ganska medelmåttigt redan när iMacen kom.... ATI Radeon x600 är tja... två till tre gånger bättre utan att vara lysande. Summa summarum: rata alla icke iSight-iMacar.

Ajdå är det så illa...

Kan det tom vara så att Leopard inte flyter på helt felfritt på en första generations G5? Hur märker man troligtvis skillnaderna mest vid dagligt bruk? Är GeForcekortet således under all kritik?

Löjliga frågor kanske, men jag har beslutsångest utan dess like!

Om du ska använda några grafikkrävande spel eller program ska du definitivt köpa iMac iSight med Radeon X600. Den klarar av t.o.m. nyare spel som Quake 4 och Doom 3 med lägre upplösning och kvalitet. GF FX 5200 Ultra är värdelöst i sammanhanget. X600 är 128 MB PCI-Express men FX 5200 är 64 MB AGP. Här är några länkar från Barefeats: länk 1, länk 2, länk 3.

Ajdå är det så illa...

Kan det tom vara så att Leopard inte flyter på helt felfritt på en första generations G5? Hur märker man troligtvis skillnaderna mest vid dagligt bruk? Är GeForcekortet således under all kritik?

Löjliga frågor kanske, men jag har beslutsångest utan dess like!

Utan att veta gissar jag att det går bra med Leopard och dagligt bruk. Så kass är den inte. Men varför lägga kulor på en iMac som är klart sämre när det finns en bättre... Eller varför inte köpa en Minimac och en billig TFT-skärm? Den kör 8-or kring en iMac G5.... skärmen är visserligen VÄLDIGT bra på en iMac.

Givetvis är det en pengafråga..

Och en tillgångsfråga.. Finns ett par potentiella 1.8or till försäljning men ingen 2.1a just nu. Förmodligen om jag känner mig själv rätt så kommer jag kraftigt ångra ett köp av den sämre iMacen om jag märker minsta prestandamiss.

Hej!

Behöver experthjälp i en fråga..

Hur stor och betydelsefull är skillnaden mellan en iMac G5 20" 1.8, dvs första versionen och en iMac G5 20" 2.1, alltså iSight versionen..

Vad jag vet är grafikkortet kraftigare, vanligtvis 128mb i den senare, gigantisk skillnad eller?

Märker man någon skillnad på skärmen, bildkvalitet m.m med det snabbare, "bättre" grafikkortet?

300MHz, kan inte göra någon märkbar ökning?

Större HDD samt, givetvis iSight, vet jag oxå att den senare har..

Jag har haft båda varianterna av iMac och visst flyter grafiken på mycket bättre i iSight-modellen när man tex spelar WoW eller andra krävande 3D-spel. För annat bruk märker du ingen större skillnad på den fronten. Men det finns andra skillnader på modellerna. Tex så låter den tidigare iMac-modeller betydligt mer och vassare. Det är ett ganska drygt fläktsurr, som ofta kan vara störande även om inte processorn är särskilt belastad. iSight-modellerna är i gengäld väldigt tysta och smidiga. De tidiga modellerna har också haft mycket problem med moderkortet. Det bästa är om du kan se om moderkortet har bytts ut, vilket du kan se genom att systeminfo - om modrkortet är bytt så visas inget serienummer för datorn där, eller är olikt det serienummer som finns inristat under foten.

Någon jätteskillnad i fart mellan de olika processorna skulle jag inte säga att det är, betydligt viktigare är att ha bra med ram-minne, det påverkar farten mycket mer.

Men självklart är ju den nyare modellen lite snabbare, lite bättre och framför allt mycket tystare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...