Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snart blir Firewire fyra gånger snabbare


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

man kan aldrig få högre hastigheter på gamla bussar... t.ex. du kan inte få ut 800Mbps ur en fw400bus. Däremot kan du genom adapter köra fw400 på en fw800kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det macworld har skrivit i artikeln, om att firewire 3200 kommer använda samma portar som firewire 800 gäller bara nya macar, alltså de som kan hantera firewire 3200?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det kan ju bli samma typ av kontaktdon... men hm.. hur ska man formulera det..?

Ja, när Apple implementerar en ny standard så kommer hårdvaran bakom kontakten (bussen) klara högre hastigheter...

Nej, dagens macar kommer inte kunna klara av att köra enheter snabbare än dagens bussar trots att det är samma kontaktdon...

 

Hm... jag vet inte riktigt hur man ska formulera det enkelt... hjälp någon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar, det är helt enkelt hårdvaran som måste uppdateras, det räcker inte med mjukvaran, med varför inte? Hur mycket mer skulle man ungefär kunna få ut med enbart ny mjukvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... alltså... nu drar jag en överdriven metafor..

men tänk en dator idag jämfört med en dator som kommer om en månad...

de ser likadana ut, men har olika hårdvara under skalet...

man kan aldrig få den slöare datorn att arbeta lika fort som den nyare... oavsett mjukvara...

det finns alltså helt enkelt inga resurser...

fw400/800 kommer alltid arbeta i de hastigheterna... inget man kan uppgradera varken hård- eller mjukvaruvis...

hoppas du förstår nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jämför det me usb1 - usb2...likadana kontaktdon, olika hastigheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, men jag förstår ju att det är så, men hängde inte riktigt med varför man inte kan öka prestandan bara via en mjukvaruuppdatering(självklart inte lika mycket som vid ny hårdvara). Men nu förstår jag! Tack, det blir nog en firewire 800 hårddisk med 1TB minne snart;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...