Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac blir sämre


asam

Rekommendera Poster

Tigern var riktigt färdig från och med 10.4 ! Så är det. Det tar litet tid.

 

Men för att pigga upp. Det var likadant med system 6. Det första system 6 som kändes riktigt färdigt var 6.0.4. (Takten på S.0.x var ungefär densamma som på S.x idag och system 6 kom till 6.0.8 innan det ersattes av system 7.)

 

 

Snusmumriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar
Jägermeister
Hej,

Jag har sedan sommaren uppgraderat mig till en MacBook Pro. Vad jag har köpt är delvis en besvikelse.

Detta på grund av att jag hade en PowerBook tidigare och den var fantastisk. Jag gick över från PC till PowerBook och blev övertygad Apple användare. Allt fungerade och det var kanske 5 gånger på 2 år som jag fick starta om datorn eller hade något fel där den låste sig. Men nu med den nya maxade MacBook Pro och Leopard installerad så är det ingen rolig tillvara. Listan av små "hang-ups" är lång t.ex. att Safari dör, maskinen startar inte från vila, allt låser sig och behöver med tvång stängas av, ingen kontakt utan programmet svarar inte eller bara snurrar. Jag fortsätter inte utan bara frågar till er;

Har mac med intel blivit sämre eller var i ligger denna funktionsförsämring.

Jag pratade med en vän som även han har bytt till Mac med Intel och hans erfarenhet var den samma. Kan man få några ärliga svar från användare som inte är "Mac-missionärer" om hur ni upplever denna situation.

Med vänlig hälsning,

Asam

Nu har jag inte läst hela denna tråd så detta får du ha överseende med om min fråga framstår som dum.

 

Hur som helst, att dömma av ditt inlägg (det jag citerat) låter det som att du har valt alternativet "Uppgradera" då du intallerade Leopard, dvs. du uppgraderade från Tiger till Leopard. Om du gjorde detta, vilket jag snudd på kan säga utifrån din text att du har gjort, så finns det bara EN lösning, läs den röda varningstexten i min signatur för lösningen. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man bara har fått en uppgraderingsskiva (via Up2date) så är väl en uppgradering enda möjligheten man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Men om man bara har fått en uppgraderingsskiva (via Up2date) så är väl en uppgradering enda möjligheten man har?

Jag har besvarat denna fråga minst 10 ggr - ingen överdrift. Som sagt;

 

... läs min signatur, sen följer du länken som finns där - antingen läser du hela den tråden (som länken skickar dig till) så att du förstår allting, eller så går du direkt till inlägg #7 som besvarar just din fråga. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det har blivit sämre, så idag hämtar jag ut min PowerBook. MEN måste jag säga, Mac mini spelar ingen roll om de är intel eller PPC de funkar ta mig fan jämt... Min mac Mini jag har nu är en intel och den ahr aldrig krånglat, men min MacBook krånglade konstant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Japp, det har blivit sämre, så idag hämtar jag ut min PowerBook. MEN måste jag säga, Mac mini spelar ingen roll om de är intel eller PPC de funkar ta mig fan jämt... Min mac Mini jag har nu är en intel och den ahr aldrig krånglat, men min MacBook krånglade konstant..

Det var inte så att du uppgraderade från Tiger till Leopard på den då? MacBooken alltså. För gör man det är det bara problem som väntar. Det är fakta.

 

Det man måste göra är för femtio-elfte gången en s.k. "Radera och installera"-installation av Leopard. Gör man något annat än det har man sämre prestanda och buggar/problem att vänta. Efter min "Radera och installera" har jag inte haft ett enda problem med Leopard - så när som på att jag måste vänta på Leopard-releaser av freeware-program så som OnyX, EasyFind, InsomniaX, m.fl.

 

... men det är ju inte Leopards fel direkt! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så att du uppgraderade från Tiger till Leopard på den då? MacBooken alltså. För gör man det är det bara problem som väntar. Det är fakta.

 

Det man måste göra är för femtio-elfte gången en s.k. "Radera och installera"-installation av Leopard. Gör man något annat än det har man sämre prestanda och buggar/problem att vänta. Efter min "Radera och installera" har jag inte haft ett enda problem med Leopard - så när som på att jag måste vänta på Leopard-releaser av freeware-program så som OnyX, EasyFind, InsomniaX, m.fl.

 

... men det är ju inte Leopards fel direkt! ^^

Det börjar inte kännas tjatigt att skriva det där i var och vartannat inlägg?

 

Själv har jag inte haft ett enda problem på mina burkar jag har kört arkivera och installera, som för övrigt är en installation med ett nytt system, bara filerna i hemmamappen sparas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Det börjar inte kännas tjatigt att skriva det där i var och vartannat inlägg?

 

Själv har jag inte haft ett enda problem på mina burkar jag har kört arkivera och installera, som för övrigt är en installation med ett nytt system, bara filerna i hemmamappen sparas :)

Jo verkligen! :P Men som sagt, jag vet det av egna och andras erfarenhet - samt att AppleCare sa just att:

 

"Om man uppgraderar från Tiger till Leopard får man problem. Detta beror på att behörighetshanteringen systemen emellan är skilda. Om man har möjlighet till att göra radera och installera är det rekommenderat, vilket löser problemen."

 

... sen om arkivera och installera fungerar lika bra har jag ingen aning om/erfarenhet av så på den punkten kan jag inte yttra mig. Jag vet bara vad som har funkat ypperligt för mig och de andra som jag hjälpt. Men visst är det högst troligt att även arkivera och installera fungerar likaväl, men det är ingenting som intresserar mig - jag ville ha en ren dator från scratch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mac hemma sedan urminnes tider. Använde Knolls programvara innan jag kunde word.

 

Hur som haver så har jag betat av de flesta macar som kommit under åren. Största besvikelsen blev när jag köpte en MBP hösten -06. Bytte då från ibook G4. Självklart trodde jag att jag skulle ha en snabbare dator eftersom programvaran var detsamma. Men icke! Visserligen hade jag CS2 då och den är inte anpassad till intel. Testade därför hur "känslan" var mellan ibook G4-CS2 och MBP-CS3.

 

Ingen större skillnad.

 

Vidare hade jag aldrig något problem med min Ibook. Slapp värmen i knät, datorn hängde sig aldrig osv. Listan kan göras lång!

 

Kommer uppgradera till nyaste katten och är inte orolig för buggar då jag inte tror att min burk skulle kunna bli sämre.

 

Surt sa räven när man köper en dator för 20.000+ som funkar så dåligt!

 

(Men den är snygg...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har aldrig lyssnat på kloka förmaningar om att vänta tills MacNytt och allt vad de heter kommit med sina buggrapporter. Det är som på Stureplan, har man inte det senaste så hänger man inte med!

Och faktiskt, har jag aldrig råkat illa ut förut, om man då undantar gamla MacOS, där 3.2 var bra, men nästan hela 4-serien var bombernas fyrverkeri, och så förstås 8.0 som fick Macen att ruttna innifrån. Därför kom det som en överaskning att Leoparden vid arkiv/install kunde jäklas så mycket. Sex ominstallationer totalt innan det funkar i nivå med XP. Nu är jag ganska nöjd, men ganska är inte nog, så bortskämd som man blivit med Tiger.

Men varje kväll kollar jag på Programuppdatering, och kommer det något så blundar jag och klickar på Install!

Sånt ger livskvalitet och spänning!

 

Jag tycker att Mac OS 8.1 var ett under av minimalism. Det gav HFS+ (som var väl behövligt även på den tiden) och ett stabilare system än 7.5.X-7.6.X-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Jägerback. jag råkade uppgradera både på min MacBook Pro och Mac Mini, Ja jag är gammal windows-räv. På Minimacen funkar allt som en klocka trots uppgradering. På MacBooke Pron gick det sämre. Den började mer o mer att bete sig som en Pc. Nu har jag kört en ren installation och allt funkar nu till 100%.

 

Uppgradera inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har besvarat denna fråga minst 10 ggr - ingen överdrift. Som sagt;

 

... läs min signatur, sen följer du länken som finns där - antingen läser du hela den tråden (som länken skickar dig till) så att du förstår allting, eller så går du direkt till inlägg #7 som besvarar just din fråga. Lycka till.

 

Är väl inte mer än rätt att jag får skämmas lite i detta fall :blushing: ! Tack så mycket, ska göra detta med en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Är väl inte mer än rätt att jag får skämmas lite i detta fall :blushing: ! Tack så mycket, ska göra detta med en gång.

 

Varsågod och lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar som har kommit på denna tråd.

Jag har varit i kontakt med Apple (har köpt 3 års protection plan). De var vänliga och rekommenderade mig att formatera om datorn och se om den blir bättre. Pust! Får använda helgen till att göra det.

Asam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har besvarat denna fråga minst 10 ggr - ingen överdrift. Som sagt;

 

... läs min signatur, sen följer du länken som finns där - antingen läser du hela den tråden (som länken skickar dig till) så att du förstår allting, eller så går du direkt till inlägg #7 som besvarar just din fråga. Lycka till.

Du har ju ingen signatur... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Går den att stänga av, hur då?

 

Gå in i kontrollpanelen (länk ligger här ovan i det beiga fältet), välj foruminställningar och kryssa i de val som önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du stängt av funktionen att kunna se signaturer.

Tror att Jägerback har bytt signatur sedan tråden var aktuell, för jag ser inte heller den röda texten (som jag vet fanns där förut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Jägerback har bytt signatur sedan tråden var aktuell, för jag ser inte heller den röda texten (som jag vet fanns där förut).

Men den fanns vid tillfället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den fanns vid tillfället :)

Japp. Tycker det är lite märkligt med forum i allmänhet, lägger jag till en signatur idag så syns den på inlägg jag skrev för ett år sedan. Vore det inte trevligt med rätt signatur till rätt inlägg så att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel jag har som gammal pctomte är att: ALLTID köra en ny och ren install vid installation av nytt Op-system.

Funkade då fungera nu också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Tycker det är lite märkligt med forum i allmänhet, lägger jag till en signatur idag så syns den på inlägg jag skrev för ett år sedan. Vore det inte trevligt med rätt signatur till rätt inlägg så att säga?

Ja signaturen borde klistras fast i inlägget, lika så avataren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popyerbottlez

Tjena!

 

På sissta tiden har min MBP hängt sig ett flertal gånger när jag kört VLC.. den bara låser sig och låter som en skiva som hakar upp sig...

Sen tycker jag även den laddar långsammare och när man startar exempelvis dashboard dröjer det lite innan ikonerna kommer fram, så var det inte innan..

 

Undrar även om det händer er att temperaturen på ert CPU A går upp i 80 grader ibland?:S

 

Vad kan man göra åt dessa problem?

 

Gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...