Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac blir sämre


asam

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sedan sommaren uppgraderat mig till en MacBook Pro. Vad jag har köpt är delvis en besvikelse.

Detta på grund av att jag hade en PowerBook tidigare och den var fantastisk. Jag gick över från PC till PowerBook och blev övertygad Apple användare. Allt fungerade och det var kanske 5 gånger på 2 år som jag fick starta om datorn eller hade något fel där den låste sig. Men nu med den nya maxade MacBook Pro och Leopard installerad så är det ingen rolig tillvara. Listan av små "hang-ups" är lång t.ex. att Safari dör, maskinen startar inte från vila, allt låser sig och behöver med tvång stängas av, ingen kontakt utan programmet svarar inte eller bara snurrar. Jag fortsätter inte utan bara frågar till er;

Har mac med intel blivit sämre eller var i ligger denna funktionsförsämring.

Jag pratade med en vän som även han har bytt till Mac med Intel och hans erfarenhet var den samma. Kan man få några ärliga svar från användare som inte är "Mac-missionärer" om hur ni upplever denna situation.

Med vänlig hälsning,

Asam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar
Carlisle_united

Jag antar att jag klassar in i fållan Mac "missionär"...

 

Men frågar...

Du har inte funderat på att kontakta Apple för dessa problem?

Har du prövat att installera om OSX?

Är det fabriksinstallationen du kör med?

 

 

 

Min MBP har låst sig max 5 gånger under det året jag haft den... och 2-3 gånger var jag själv skyldig till hängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är det inte länge sedan som mac började använda Intel som processort och även om den övergången varit ganska så problemfri så har det funnits barnsjukdomar.

 

Jag köpte en av de första Intel-iMacarna och den har gått som ett shweiziskt urverk...

 

Däreomt har det funnits många rapporter om fel som förut helt enkelt inte förekom. Det har också blivit tydligare med åren att vi blivit betatestare av både hård som mjukvara men kom ihåg följande... och detta är inget missionerande utan bitter verklighet... även om jag tycker att kvaliteten har gått ned något och problemen ökat så har också funktionaliteten ökat.

 

Idag är maskinerna väldigt mycket mer komplicerade än för bara ngt år sedan och program som vi inte kunde drömma om rullar som ingenting på våra sjukt små datorer. Natúrligtvis förekommer det fler fel.

 

Mac är överlägset den mes felfria plattformen. Se nedan,

 

--------------------------------------------------------------------

 

Det sägs ofta att Macar håller längre och har bättre andrahandsvärde men sällan underbyggs dessa uttalanden av hårda fakta. Nu finns dock statistik grundat på över 46 000 supportsamtal från en oberoende källa.

 

Rescuecoms chef David A. Millman förklarar: "Datorer är en viktig investering, en investering vilken spelar allt större roll i våra dagliga liv och därför kräver kunder att få veta vilken tillverkares produkter de kan lita på för mest problemfri funktion.

 

Vi skapade Rescuecom Reliability Survey (tillförlitlighetsundersökning) för att informera datoranvändare om vad de kan förvänta sig innan de köper sin nästa dator.

 

Till skillnad från stora återförsäljare är vi inte bundna till någon leverantör så vår högsta prioritet är nöjda kunder. Tack vare vårt oberoende och vår stora och blandade kundbas kan vi erbjuda objektiv och ovinklad bedömning av datorpålitlighet baserad på verklig erfarenhet."

 

Företaget har tagit fram en pålitlighetstabell med poäng. Poängen tas fram genom att jämföra den genomsnittliga marknadsandelen över tre år med antalet supportsamtal. Siffrorna blir då dessa (högre är bättre tillförlitlighet):

 

Apple (357)

Lenovo/IBM (236)

HP (126)

Gateway (103)

Dell (94)

Övriga (79)

 

Siffrorna skall bekräfta förra årets liknande mätning vilken angav att Apple och Lenovo är de företag som sätter standarden vad gäller tillförlitlighet i datorbranschen, enligt David Millman.

 

-----------------------------------------------------

 

MAn skall ha detta i åtanke, och då vill jag inte tänka på vilka problem PC-användare har med sina maskiner.

 

De problem du beskriver skulle nog må bra av en ominstallation av Leoparden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För statistiken i liten skala kan jag ju bidra med kassa Apple-erfarenheter..

Min iMac med Intel blev utbytt efter många om och men till en som inte hade defekt grafikkort eller döda pixlar. Leopard är en bugghärva, men det får man nog allt svälja när ett OS vart ute i mindre än ett halvår.

 

Jag har kört Windows sporadiskt genom Boot Camp och ägnat mer tid åt att konfigurera det än jag har Mac OS, som jag använder dagligen.. så det finns ljus i slutet av tunneln. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övergången till Intelplattformen är det ju så att säga inte bara Apple som gjort, utan det har ju inneburit förändringar för såväl mjukvaru som hårdvaru utvecklare, och med Leopard så har man dessutom gått från 32 till 64 bitar.

 

Sen tillhör ju jag dom som hävdar att Wintel plattformens största fiende har varit just behovet av drivrutinsstödet för uråldriga och obskyra enheter, Apple börjar få lite av samma problem, det är klart det blir mer problem när det finns 20 olika tv kort att välja mellan istället för 2, eller 200 ljudkort istället för 20, och som sagt, drivrutinsutvecklarna ska också med på Intel tåget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir billigare för stora företag att tillverka sin hårdvara lite slarvigare, och sedan byta ut de få datorer som går sönder, än att kontrollera jättenoggrant.

 

Min intelmac har aldrig strulat (om man inte räknar in det som jag pajade själv, men det fixade jag också)

Inte heller strulade min powerbook g4.

 

Däremot strular min kompis intelmacbook.

 

 

I skolan har alla pc-laptops, utom jag och några få. Det är en himmelskt fröjd att se på när deras datorer hänger sig titt som tätt, medan min macbook spinner på i överljudshastighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min macbook från juli 07 är ganska seg titt som tätt. jag kör leo men det borde inte vara som det är ändå, jag startar om datorn några gånger i veckan pga att directoryservice strular, program hänger sig med mera med mera, det värsta är att det tar en erbarmlig tid att starta om datorn, man tycker att det borde ta en minut eller så men innan allt är klart så har det tagit kanske 3-4 min för en omstart. varför? ska jag gå till macsupport och be om råd??

 

hoppas ni kan ge något råd!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite orolig själv när jag bestämde mig för att köpa en Mini, men nu när jag har haft den i nån vecka så finns det inget att klaga på. Inget strular för mig med Leoparden heller...

 

Det enda jag möjligen stör mig lite på att den är så tyst så att jag numera hör ett svagt brummande från min skärm.... :P

 

Installerade XP för att kunna spela lite, med det har däremot krashat och levt rövare några gånger bara på några få dagar... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macbooken krånglade aldrig med tiger men med leopard så är det lite mer, dock inte tillräckligt för att köra en formatering, jag är övertygad om att felen med låsta tangentbord och liknande kommer fixas snarast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarumässigt ligger väl Apple på topp, och mjukvarumässigt gick ju Tiger som på räls.

Men som alltid, när en produkt har nått sin höjdpunkt, förfining och är som bäst, då skall nåt annat ersätta. Tiger var som allra bäst den dag den fasades ut.

Leopard är väl mer som Win XP i stabilitet, mer som XP i onödigt trams, som genomskinliga fönster som kanske vid en demonstration ser häftigt ut, men vid användning är rena pinan. För mycket lullull i operativet. Tiger, som var en mogen produkt, har ersatts av Leopard, en något instabil, omogen ögonfägnad.

Men inget är så dåligt att det inte kan bli bättre, men jag hade hoppats på lite tätare uppdateringar i "Programuppdatering".

Sen när Leoparden nått sin förfining och mognad, då är det dags för en sprallig Puma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Mac Book Pro med Leopard och tycker att den fungerar fint. Ett stort problem bara och det är att Firefox är så fruktansvärt segt. Framförallt när Shockwave används. Då hänger den sig för det mesta. Man undrar när underbara Safari får Shockwave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många pratar om döda pixlar i deras skärmar, men hur märker man att man har döda pixlar när man använder datorn (ifall det är en död pixel kan det väl inte synas så mycket)... Själv har jag en MBP och den har en LED-skärm, så jag vet inte riktigt ifall det är liknande skärm rent teknikmässigt... Leoparden har gjort så att datorn har hängt sig 3 gånger för mig, alla gånger då jag har använt Front Row... så nu har jag dessvärre slutat använda det programmet... men annars är det ett underbart OS. Men jag är ju inte van med Tigerns felfrihet men jämfört med windows är det som jag förväntade mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarumässigt ligger väl Apple på topp, och mjukvarumässigt gick ju Tiger som på räls.

Men som alltid, när en produkt har nått sin höjdpunkt, förfining och är som bäst, då skall nåt annat ersätta. Tiger var som allra bäst den dag den fasades ut.

Leopard är väl mer som Win XP i stabilitet, mer som XP i onödigt trams, som genomskinliga fönster som kanske vid en demonstration ser häftigt ut, men vid användning är rena pinan. För mycket lullull i operativet. Tiger, som var en mogen produkt, har ersatts av Leopard, en något instabil, omogen ögonfägnad.

Men inget är så dåligt att det inte kan bli bättre, men jag hade hoppats på lite tätare uppdateringar i "Programuppdatering".

Sen när Leoparden nått sin förfining och mognad, då är det dags för en sprallig Puma?

Förlåt, men Tiger går fortfarande på räls. Leoparden har ingen brådska och du väljer i allra högsta grad själv när du vill "fasa ut" Tigern. Själv tänker jag byta till Leopard när det verkligen behövs, inte en dag innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men Tiger går fortfarande på räls. Leoparden har ingen brådska och du väljer i allra högsta grad själv när du vill "fasa ut" Tigern. Själv tänker jag byta till Leopard när det verkligen behövs, inte en dag innan.

 

 

Inget att be om ursäkt för, men så upphaussad som Leoparden var så var det ju ett "måste".

 

Det är ju inte jag som fasar ut Tiger, utan Apple. Tiger lär väl bara få lite småfixar här och där, om det nu mot förmodan skulle finnas några små skönhetsfläckar kvar?

 

Men min lilla PB12:a får behålla Tiger, hon har ju inget val, och trivs förträffligt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Leoparden hemma, family license , men har inte bytt på PowerBooken ännu.

 

Bara på killarnas Intel Mini och där tickar den på som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Mac Book Pro med Leopard och tycker att den fungerar fint. Ett stort problem bara och det är att Firefox är så fruktansvärt segt. Framförallt när Shockwave används. Då hänger den sig för det mesta. Man undrar när underbara Safari får Shockwave.

Om jag inte minns fel så finns inte shockwave för Intel-processorer, utan öppnas hela Firefox måste öppnas med Rosetta... Samma anledning som att MS Office 2004 är förfärligt långsamt på macen...

 

För att snabba upp Firefox kan du högerklicka på paketet i programmappen, välja Visa info och sen kryssa ur rutan "öppna med Rosetta". Men då funkar inte shockwave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min macbook från juli 07 är ganska seg titt som tätt. jag kör leo men det borde inte vara som det är ändå, jag startar om datorn några gånger i veckan pga att directoryservice strular, program hänger sig med mera med mera, det värsta är att det tar en erbarmlig tid att starta om datorn, man tycker att det borde ta en minut eller så men innan allt är klart så har det tagit kanske 3-4 min för en omstart. varför? ska jag gå till macsupport och be om råd??

 

hoppas ni kan ge något råd!

 

MVH

3-4 minuter låter väldigt långt. Det kanske vore bra att formatera hårddisken och installera om systemet…

 

Allmänt så beror nog en del av problemen på att alla inte hanterar saker på rätt sätt, bara för att ett program kraschat så behöver man inte starta om datorn utan bara tvångsavsluta programmet. Det har även skrivits här på forumet om att folk har stängt av datorn genom att dra ut sladden ur väggutaget eller genom att hålla ner på-knappen jättelänge - sånt kan ju skada datorn ordentligt med tiden. I och med att fler som inte är så vana vid att hantera maccar eller datorer i allmänhet så stiger ju den här typen av problem.

 

Men - det är klart att det är fullt möjligt att kvaliten har gått ner något när Apple säljer så bra. Eller att vi macägare klagar mer nu när maccen inte är så udda längre… Eller att tekniken går så snabbt framåt att tidigare grundläggande kontroller inte längre genomförs… Eller att design nu för Apple inte längre bara är viktigt utan avgörande vilket gör att tekniken kommer på andra plats…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att be om ursäkt för, men så upphaussad som Leoparden var så var det ju ett "måste".

 

Det är ju inte jag som fasar ut Tiger, utan Apple. Tiger lär väl bara få lite småfixar här och där, om det nu mot förmodan skulle finnas några små skönhetsfläckar kvar?

 

Men min lilla PB12:a får behålla Tiger, hon har ju inget val, och trivs förträffligt med det.

Ja, du har rätt, upphaussad är ordet.

 

Tänkte mest på att man lugnt kan vänta och inte delta i uppdateringslhysterin just nu. Tids nog …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt, upphaussad är ordet.

 

Tänkte mest på att man lugnt kan vänta och inte delta i uppdateringslhysterin just nu. Tids nog …

 

Nja, jag har aldrig lyssnat på kloka förmaningar om att vänta tills MacNytt och allt vad de heter kommit med sina buggrapporter. Det är som på Stureplan, har man inte det senaste så hänger man inte med!

Och faktiskt, har jag aldrig råkat illa ut förut, om man då undantar gamla MacOS, där 3.2 var bra, men nästan hela 4-serien var bombernas fyrverkeri, och så förstås 8.0 som fick Macen att ruttna innifrån. Därför kom det som en överaskning att Leoparden vid arkiv/install kunde jäklas så mycket. Sex ominstallationer totalt innan det funkar i nivå med XP. Nu är jag ganska nöjd, men ganska är inte nog, så bortskämd som man blivit med Tiger.

Men varje kväll kollar jag på Programuppdatering, och kommer det något så blundar jag och klickar på Install!

Sånt ger livskvalitet och spänning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag inte gillar är Apples friande till gamla PC-användare genom att poppa till layouterna utan att det finns funktionella skäl. Man inför totalt meningslösa funktioner, bara de ser häftiga ut. Så har man typiskt kompenserat bristande funktioner i Win och Winprogram, och nu verkar Apple tro att det skall locka över nya användare, ett publikfrieri som skadar i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har aldrig lyssnat på kloka förmaningar om att vänta tills MacNytt och allt vad de heter kommit med sina buggrapporter. Det är som på Stureplan, har man inte det senaste så hänger man inte med!

Och faktiskt, har jag aldrig råkat illa ut förut, om man då undantar gamla MacOS, där 3.2 var bra, men nästan hela 4-serien var bombernas fyrverkeri, och så förstås 8.0 som fick Macen att ruttna innifrån. Därför kom det som en överaskning att Leoparden vid arkiv/install kunde jäklas så mycket. Sex ominstallationer totalt innan det funkar i nivå med XP. Nu är jag ganska nöjd, men ganska är inte nog, så bortskämd som man blivit med Tiger.

Men varje kväll kollar jag på Programuppdatering, och kommer det något så blundar jag och klickar på Install!

Sånt ger livskvalitet och spänning!

Gamla OS ja. OS 8 gillade jag faktiskt, i alla fall 8.5.1 och även 9.x.x fungerade toppen i mina burkar.

Men som jag skrivit på andra ställen så kommer jag att vänta mycket länge med att installera 10.5.x med tanke på att det verkar vara ett hafsverk. Det är "vår" motsvarighet till Vista som det ser ut av användarrapporterna.

 

Och när du avslutar med "...och kommer det något så blundar jag och klickar på Install!

Sånt ger livskvalitet och spänning!" ja då är jag glad att det inte bara är jag som är geekish. :lol: Brilliant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min macbook från juli 07 är ganska seg titt som tätt. jag kör leo men det borde inte vara som det är ändå, jag startar om datorn några gånger i veckan pga att directoryservice strular, program hänger sig med mera med mera, det värsta är att det tar en erbarmlig tid att starta om datorn, man tycker att det borde ta en minut eller så men innan allt är klart så har det tagit kanske 3-4 min för en omstart. varför? ska jag gå till macsupport och be om råd??

 

hoppas ni kan ge något råd!

 

MVH

det ska inte ta 4 minuter att starta, något är fel. se till att ha minst 1 GB minne (billigt att uppgradera 1GB nu!) och blås din hårddisk och installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I allmänhet så håller jag med om att mac har blivigt sämre... asså inte kanske själva macen, men apple har kommigt ut med massa skit bara för att sälja och jag gillar inte att dom har gått ifrån den höga standarden som fanns för bara ett halvår sedan... mera strul med olika mjukvaror t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga så mycket som att uppgraderingen från Tiger till Leopard har segat ner min dator något ofantligt. För att en uppstart tagit cirka 45 sekunder så tar den nu (två dagar efter uppgraderingen) närmare tre minuter. Helt plötsligt har den också börjat söla ner när jag har program som Word och Excel öppna.

Känns väldigt surt, så nu har jag börjat fundera på att formatera om datorn... men jag slipper helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...