Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

New Jersey avskaffar dödsstraffet


snowreeler

Rekommendera Poster

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=725034

 

Som första stat i den amerikanska unionen sedan dödsstraffet återinfördes 1976 avskaffade New Jersey detsamma. Personligen anser jag det vara ett steg i rätt riktning. Staten ska inte mörda för då är man inte ett dugg bättre än mördarna själva.

 

Det är förståeligt att man som anhörig till ett mordoffer vill se mördaren gå ett så hårt straff till mötes som möjligt men då har mördaren de facto vunnit den mentala kampen. En oförbätterlig mördare eller knarklangare ska sitta på livstid och begrunda sitt öde. Det går inte att reformera såna människor annat än genom förvaring, helst då på en fängelseö, gärna nån obebodd palmö i Stilla havet där de tvingas sköta sej själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var verkligen ett positivt steg.

 

Fast jag kan inte låta bli att skratta till åt ditt förslag till alternativ bestraffning: somliga skulle nog tycka att tanken vore rätt lockande att få sköta sig själva på en varm, obebodd ö? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödsstaff är inge bra! Men inte fan vill jag ha en mördare som granne heller!

Svårt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var verkligen ett positivt steg.

 

Fast jag kan inte låta bli att skratta till åt ditt förslag till alternativ bestraffning: somliga skulle nog tycka att tanken vore rätt lockande att få sköta sig själva på en varm, obebodd ö? :whistling:

 

 

Men det är väl bra att sätta dom där? Det är ju redan rena paradiset om man får tro de som vill göra fängelserna hårdare. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ett bra steg i rätt riktning. Dödsstraff är en uråldrig och barbarisk straffmetod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra steg i rätt riktning. Dödsstraff är en uråldrig och barbarisk straffmetod

 

x2

 

 

 

Snow: Ännu en sån här tråd som kan komma att bli farlig...fastän det är svårt att tänka sig att det finns folk som är FÖR dödsstraff iof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snow: Ännu en sån här tråd som kan komma att bli farlig...fastän det är svårt att tänka sig att det finns folk som är FÖR dödsstraff iof.

Jodå, det finns gott om människor i Sverige som är för dödsstraff. Men som med allt annat som inte är politiskt korrekt så är det nästintill förbjudet i "fria" Sverige att yttra den åsikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns gott om människor i Sverige som är för dödsstraff. Men som med allt annat som inte är politiskt korrekt så är det nästintill förbjudet i "fria" Sverige att yttra den åsikten.

 

Kanske det men det är intressant. Är du för dödsstraff? Om du är det, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det men det är intressant. Är du för dödsstraff? Om du är det, varför?

Såg att mitt inlägg kunde uppfattas så men, nej det är jag inte. Jag är glad att New Jersey avskaffar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan sak som att man kan överklaga en dom antyder ju att rättssystemet inte är helt felfritt. Det, fast inte enbart det, gör att jag anser dödsstraff vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan sak som att man kan överklaga en dom antyder ju att rättssystemet inte är helt felfritt.

Rättssystemet är ju aldrig bättre än människorna som jobbar i det. Därför kommer inget rättssystem någonsin att vara felfritt.

 

Jag är givetvis emot dödsstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättssystemet är ju aldrig bättre än människorna som jobbar i det. Därför kommer inget rättssystem någonsin att vara felfritt.

 

Jag är givetvis emot dödsstraff.

 

 

dito!

 

 

fast ibland vaknar den bittra sidan till och undrar om det inte vore bättre att skjuta av istället för att förvara :whistling:

 

 

men näää :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödsstaff är inge bra! Men inte fan vill jag ha en mördare som granne heller!

Svårt det där.

Men det finns väl ändå ett antal mellanting?

 

De flesta mördare sitter inne väldigt länge, även i Sverige. Man ska inte tro allt man läser i tidningarna, eller vad andra säger sig "veta"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kolla han finländaren (kommer ej ihåg vad han heter) som kallblodigt mördade en familj, har suttit i typ 19 år eller nått sånt och försökt rymma 5 gånger eller vad det var varav en av dom gångerna var det senaste året, honom ska dom släppa på fri fot tänkte dom..

Hur tänkte dom då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kolla han finländaren (kommer ej ihåg vad han heter) som kallblodigt mördade en familj, har suttit i typ 19 år eller nått sånt och försökt rymma 5 gånger eller vad det var varav en av dom gångerna var det senaste året, honom ska dom släppa på fri fot tänkte dom..

Hur tänkte dom då?

Dom tänkte inte alls eftersom han ska sitta inne tills han ruttnar bort. Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juha Valjakalja eller liknande (jag kan inte finska), fast nu har han bytt namn. Han har tydligen blivit benådad (sitter i finskt förvar) och ska, om jag inte minns fel, först vara villkorligt fri något år och blir sedan en helt fri person om något år. Om han sköter sig.

 

Tycker inte om livstidsstraff. I Sverige sysslas det med kriminalvård, inte kriminalslutförvaring, och det tycker jag är bra. Däremot kan man döma folk till långa fängelsestraff, men personen måste kunna se slutet på frihetsberövandet, varför annars vård?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte om livstidsstraff. I Sverige sysslas det med kriminalvård, inte kriminalslutförvaring, och det tycker jag är bra. Däremot kan man döma folk till långa fängelsestraff, men personen måste kunna se slutet på frihetsberövandet, varför annars vård?

Den svenska ambitionen är att syssla med kriminalvård, men verkligheten är nog att vi mest sysslar med förvaring.

 

Jag tror heller inte på livstidsstraff per automatik. Visar den intagne på ändrad inställning under längre tid, så finns det väl inga hinder att han/hon blir frigiven efter en viss tid. Men i Åmsele-mördarens fall tycker jag det verkar ganska klart att han inte anpassats sig till ett liv på den lagliga sidan. Han har rymt flera gånger de senaste åren. Det här är jag inte riktigt säker på, men jag har fått för mig att han fortfarande missbrukar narkotika. Och är det sant, så tror i alla fall jag att det bara är en tidsfråga innan han är inne i en negativ brottsspiral igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man värd en andra chans om man mördat tre personer kallblodigt utan någon egentlig orsak?...

 

Jag vet inte...! Kanske, kanske inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man värd en andra chans om man mördat tre personer kallblodigt utan någon egentlig orsak?...

 

Jag vet inte...! Kanske, kanske inte....

Nej, naturligtvis inte. Och i Juhas fall så är det ju ganska klart att han inte är "återanpassad". Dessutom på det sätt som morden skedde, att han avrättar pappan och pojken med nackskott efter att ha tvingat ner dom på knä. Och varför gjorde han det? Jo, för en j-a cykel! Dom ville bara ha tillbaka den cykel som Juha stulit av dom.

 

Men, nu kommer han ut. Kanske är han vid ett cykelställ nära dig inom kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska ambitionen är att syssla med kriminalvård, men verkligheten är nog att vi mest sysslar med förvaring.

...

Jo, tyvärr verkar det så. En annan orsak till att jag inte gillar livstidsstraff är att det leder till olika strafflängder, exempel: far 55 år och son 20 år begår "gemensamt och i samförstånd" ett brott som leder till livstidsstraff. Fadern sitter inlåst tills han dör 80 år gammal (=25 års inlåsning), sonen dör vid samma ålder (=60 års inlåsning). Dessutom verkar omöjligheten att bli frigiven leda till att brottslingar blir desperata och gör vad som helst för ett par dagar utanför murarna, exempelvis Tony Olssons rymning.

 

Och det där att man numera ska begära nåd hos en domstol istället för hos regeringen tycker jag bara är helt vansinnigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...