Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp eller parallels?

muster

Recommended Posts

Jag köpte mig en imac idag! 24" härliga tum.

Men jag är inte riktigt redo att släppa windows än så jag har även skaffat parallels. Men så ser jag att boot-camp är nåt liknande.

Fråga:

Kan parallels öppna en bootcamp installation virtuellt så att säga? Kan jag köra en bootcamp både "helt för sig själv" och i parallels i osx?

Vilken typ av installation ska jag göra helt enkelt?

förstår inte riktigt frågan, pratar du om en partition?

edit: har du köpt parallels eller bara laddat hem proversionen, fördelen med boot camp är ju att det är gratis, såvitt jag vet går dert inte att köra windows "parallelt" med osx i bootcamp, du väljer vilket operativsystem du vill köra när du startar upp datorn.

Jag köpte mig en imac idag! 24" härliga tum.

Men jag är inte riktigt redo att släppa windows än så jag har även skaffat parallels. Men så ser jag att boot-camp är nåt liknande.

Fråga:

Kan parallels öppna en bootcamp installation virtuellt så att säga? Kan jag köra en bootcamp både "helt för sig själv" och i parallels i osx?

Vilken typ av installation ska jag göra helt enkelt?

Det blir svaret ja på alla frågorna.

BootCamp är bara ett hjälpprogram för att kunna skapa en OS-partition på disken och sen göra det möjligt att installera exempelvis Win.

Parallels emulerar Win, och om du vill kan den emulera via den Winpartition du skapat med BootCamp.

Så har jag gjort, då kan jag om så skulle krävas för bästa prestanda starta på Winpartitionen, eller köra Parallels med bra prestanda men utan att behöva starta om Macen. Med Parallels kör du alltså Win och MacOS parallellt.

Vad du än väljer så måste du ha en Win-installationsskiva med licens.

Det blir svaret ja på alla frågorna.

BootCamp är bara ett hjälpprogram för att kunna skapa en OS-partition på disken och sen göra det möjligt att installera exempelvis Win.

Parallels emulerar Win, och om du vill kan den emulera via den Winpartition du skapat med BootCamp.

Så har jag gjort, då kan jag om så skulle krävas för bästa prestanda starta på Winpartitionen, eller köra Parallels med bra prestanda men utan att behöva starta om Macen. Med Parallels kör du alltså Win och MacOS parallellt.

Vad du än väljer så måste du ha en Win-installationsskiva med licens.

Perfekt det var så jag menade. Men installerar jag xp på den tomma partitionen genom att boota på xp skivan från uppstart, eller kan jag installera den via parallels på den tomma partitionen?

• 4 weeks later...

Jag har installerat parallels och kör nu Leopard samtidigt som Vista. :foralskad:

Nu till frågan...

Om jag ibland vill bara köra Vista, kan jag göra det med någon inställning i Parallels eller måste jag använda mig av Bootcamp?

Jag har installerat parallels och kör nu Leopard samtidigt som Vista. :foralskad:

Nu till frågan...

Om jag ibland vill bara köra Vista, kan jag göra det med någon inställning i Parallels eller måste jag använda mig av Bootcamp?

Bootcamp

är det någon mer än jag som tycker musen laggar lite när jag kör xp i parallells fullskärm?

Någon som har tips på inställningar man kan göra?

Samtidigt, tycker jag musen går ltie sakta i OS x, :)

Går den och speeda upp lite?

Vad gäller windows så vet jag inte exakt var den inställningen sitter, men gissar på att den finns nånstans under kontrollpanelen->mus eller nåt.

I OS X hittas den under systeminställningar->tangentbord och mus->mus->acceleration.

var nog lite luddig, men på windows har jag redan ökat hastigheten, men det känns hackigt iallafall, pg av att jag kör via parallells misstänekr jag.

Den i MacOS har jag oxå redan ökat till max...

men läste någon gång det finns extra program för att öka hastigheten...

jaja, har en ny mus på väg, kanske löser sig till det bättre då!

är det någon mer än jag som tycker musen laggar lite när jag kör xp i parallells fullskärm?

Någon som har tips på inställningar man kan göra?

Samtidigt, tycker jag musen går ltie sakta i OS x, :)

Går den och speeda upp lite?

Jag kan iallafall rekomendera Vmware Fusion till ett alternativ till att köra Windows, nu vet jag inte hur Parallels funkar? Men Fusion kan köras nästan sömlöst brevid Mac Osx.

Oh oh....tänte bara säga....NU är det helg :pompoms:

jag lånar tråden lite!

Jag har försökt installera xp mha. bootcamp. men så fort jag har läst in alla filer till xp och ska starta om datorn för att börja konfigurera så står det att det saknas någon fil. Har detta något med skivan ( det är en orginal xp) eller vad kan det vara?

jag lånar tråden lite!

Jag har försökt installera xp mha. bootcamp. men så fort jag har läst in alla filer till xp och ska starta om datorn för att börja konfigurera så står det att det saknas någon fil. Har detta något med skivan ( det är en orginal xp) eller vad kan det vara?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...