Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stackars vilseledda ungdomar..


Pocahontas

Rekommendera Poster

Lugn, de växer till sig innan det är dags för dem att ge sig ut i arbetslivet.

 

De står ju

Undersökningen visar att de stora svenska teknikbolagen som topprankas bland både studenter och unga akademiker i karriären rankas relativt lågt av 15-19-åringarna. Ericsson hamnar till exempel ganska långt ned på listan.

 

Låt de drömma om reseledare, butiksbiträde på HM - tids nog ska de ut i verkligeheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Ja, sopåkare är inte fy skam :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jadu, jag är 17 och skulle nog inte i första taget välja Microsoft som arbetsgivare, eller ja, det beror ju lite på själva jobbet, men t.ex. Apple ligger liiiite före om man får välja. :borstatanderna:

 

Lite kul att vi i skolan nu (håller på med business english) ska läsa en bok av Bill Gates "Business @ the speed of thought", ska bli kul att se vad han har för tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Jag trodde alla ville bli stjärnor på TV nu för tiden.

Det är ju så populärt med att mima i skolorna.

Alla dessa TV-serier som gör vinnaren till stjärna.

Men tjejernas preferens H&M och pojkarnas Mkrsft - kläder respektive dator- och TVspel.

Vad säger det om unga svenskar av idag? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Jaha det var väl det jag visste! :lol:

Jag hade fel...

Men vill dom verkligen jobba med media

svarar man inte "nått med media, typ" - istället?

Jobb är ju som arbete och det kan ju vara jobbigt -typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vill väl mest vara kända, men arbete är väl inget dom räknar med att dom ska behöva stå ut med. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indoktrineringen har nått djupet på många själar :P

 

http://www.dagensps.se/article.aspx?articl...&categID=35

Men det är de varumärkena de känner till om datorer, Microsoft och Intel, kanske även AMD.

Även vilka spel som är roligast är viktigt att veta för dem. Ungdomar kan sitta uppe halva nätterna med spel.

 

Själv skulle jag utan minsta tvekan välja Apple, och helst i Cupertino. Naturligtvis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag undrar, kan man vara anställd av Apple och jobba i Sverige? Vad jag har förstått sitter svenska supporten i Storbritannien, lagret ligger i Holland och det finns inga AppleStores.

 

Så om man ska försöka satsa på en karriär inom Apple måste man åka utomlands?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Men det är de varumärkena de känner till om datorer, Microsoft och Intel, kanske även AMD.

Även vilka spel som är roligast är viktigt att veta för dem. Ungdomar kan sitta uppe halva nätterna med spel.

 

Själv skulle jag utan minsta tvekan välja Apple, och helst i Cupertino. Naturligtvis. :)

 

Hej hej fördomar och grova generalliseringar :chockadskeptisk:

 

Om du på allvar tror att detta är vad ungdomar känner till om datorer och teknik i allmänhet och att ungdomar i allmänhet sitter uppe hela nätterna för att spela datorspel, ja då tycker jag inget mer än väldigt synd om dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag undrar, kan man vara anställd av Apple och jobba i Sverige? Vad jag har förstått sitter svenska supporten i Storbritannien, lagret ligger i Holland och det finns inga AppleStores.

 

Så om man ska försöka satsa på en karriär inom Apple måste man åka utomlands?

Nejdå, det finns jobb på Apple Sverige. Kolla här.

 

Skulle själv gärna jobba åt Apple Sverige eller Apple Norge. Men det krävs ju förstås lite mer än bara att man gillar Mac och Apple. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lellegoeswild

Ungdomar sitter och oroar skiten ur sig för dem är pressade för in helsike överallt. Dem ska få alla MVG, så att de kommer in på utbildningen så andra ser upp till dig. Pengar måste du redan ha innan och även jobbet du får efter 5 år på högskolan ska bringa in pengar.

 

 

Nya generationer tro det eller ej - har ännu svårare än er.

 

Jag har läst en psykologiskt artikel i en facktidning att ungdomar kommer bara börja må sämre på grund av vad amerikanska psykologer kallar "expose-syndromet". Ni förstår säkert vad det är, ta Facebook te.x. Ni var ungdomar under 80-talet blev säkert fotade när ni inte ville, kanske gången när du druckit för mycket eller gjorde något helt dumt. Skillnaden är nu att den där bilden kommer ligga på skrivbordet till när du blir intervjuad till ditt nästa jobb.

 

Gör du något fel någonstans kommer ditt misstag säkert vara kvar för evigt.

 

Att ni säger att alla ungdomar vill bli reseledare eller H&M butiksarbetare är bisarrt, fördomsfullt och helt enkelt idiotiskt.

 

Alla gamla vill sitta på verandan i gungstolen och röka pipa. Ni kanske skämtar, men det är osmakligt.

 

Ni är en annan värld, ungdomar är i sin. Ta bort era nedlåtande kommentarer och bli nattvandrare och se den första fulla lilla 14 åriga tjejen som druckit så mycket att hon magpumpas på plats. Se vilken värld dem lever i och om ni är föräldrar - Ni vet ingenting.

 

Ransaka er själva â€gamlingar†och se vilket samhälle NI har skapat åt dem unga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lellegoeswild:

Jag måste bara få det här att gå ihop. Men är det en del av dom som skriver här som du angriper eller artikeln i dagensPS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått sitter svenska supporten i Storbritannien

 

Då har du förstått fel. ;)

När jag jobbade där låg det uppe på kullen i Cork, Irland, och där lär det ligga fortfarande...

 

Kika här, så ser du byggnaden!

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=51....p;z=18&om=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lellegoeswild

Angriper personerna som tror dem kan skämta om fördomar mot ungdomar som är så oerhört utsatta i dagens samhälle.

 

Jag ser skämtet i vad dem säger, men jag tycker fortfarande det är osmakligt.

 

Jag skulle vilja se dem generalisera på samma sätt när det te.x gäller invandrare.

 

Dem vet inte hur samhället är och försöker skämta om saker dem inte har en aning om.

 

Om dem är äldre än ungdomar ska dem verkligen lärt sig att inte dra alla över en kam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angriper personerna som tror dem kan skämta om fördomar mot ungdomar som är så oerhört utsatta i dagens samhälle.

 

Jag ser skämtet i vad dem säger, men jag tycker fortfarande det är osmakligt.

 

Jag skulle vilja se dem generalisera på samma sätt när det te.x gäller invandrare.

 

Dem vet inte hur samhället är och försöker skämta om saker dem inte har en aning om.

 

Om dem är äldre än ungdomar ska dem verkligen lärt sig att inte dra alla över en kam.

Jag har inget emot vad du säger men du använder "dem" hela tiden istället för att använda "dom", "de" eller "dem" som det ska vara.

 

Det gör det lite svårläst och gör att du verkar mindre kunnig/professionell än du är. Använd alltid "dom" även när du skriver om du inte vet skillnaden mellan "de" och "dem". (Det är precis samma skillnad som mellan "du" och "dig" osv.)

 

Om du vill använda de/dem så måste du följa mönstret (med du/dig som förtydligande, du gör säkert inte fel med du/dig):

 

Rätt är:

Du ser ett hus.

De ser ett hus.

("Dig ser ett hus" och "Dem ser ett hus" går inte eftersom hus inte kan se någon…)

 

Rätt är:

Vi såg dig.

Vi såg dem.

("Vi såg du" och "Vi såg de" går inte.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej fördomar och grova generalliseringar :chockadskeptisk:

 

Om du på allvar tror att detta är vad ungdomar känner till om datorer och teknik i allmänhet och att ungdomar i allmänhet sitter uppe hela nätterna för att spela datorspel, ja då tycker jag inget mer än väldigt synd om dig.

Hm, han har delvis rätt. Det är ord som man tänker på först, fast inte alltid.

Hela nätter uppe och spela är inte alla som gör, men en del gör det när de har tid eller skjuter fram läxor till sista eller näst sista dagen(som jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungdomar sitter och oroar skiten ur sig för dem är pressade för in helsike överallt. Dem ska få alla MVG, så att de kommer in på utbildningen så andra ser upp till dig. Pengar måste du redan ha innan och även jobbet du får efter 5 år på högskolan ska bringa in pengar.

Nya generationer tro det eller ej - har ännu svårare än er.

 

Jag har läst en psykologiskt artikel i en facktidning att ungdomar kommer bara börja må sämre på grund av vad amerikanska psykologer kallar "expose-syndromet". Ni förstår säkert vad det är, ta Facebook te.x. Ni var ungdomar under 80-talet blev säkert fotade när ni inte ville, kanske gången när du druckit för mycket eller gjorde något helt dumt. Skillnaden är nu att den där bilden kommer ligga på skrivbordet till när du blir intervjuad till ditt nästa jobb.

 

Gör du något fel någonstans kommer ditt misstag säkert vara kvar för evigt.

 

Att ni säger att alla ungdomar vill bli reseledare eller H&M butiksarbetare är bisarrt, fördomsfullt och helt enkelt idiotiskt.

 

Alla gamla vill sitta på verandan i gungstolen och röka pipa. Ni kanske skämtar, men det är osmakligt.

 

Ni är en annan värld, ungdomar är i sin. Ta bort era nedlåtande kommentarer och bli nattvandrare och se den första fulla lilla 14 åriga tjejen som druckit så mycket att hon magpumpas på plats. Se vilken värld dem lever i och om ni är föräldrar - Ni vet ingenting.

 

Ransaka er själva â€gamlingar†och se vilket samhälle NI har skapat åt dem unga.

Yup, redan under andra årskursen upptäckte jag att jag kommer bli kvar i skolan ett tag.

Jag minns till och med hur jag tänkte: "Tvåan snart klar, sen ska jag gå i 3:an-5:an, sen 6:an-9an: på en annan skola, oj tre år i gymnasiet och sen högskola".

Pressen kände jag i 3:an. Shit, måste klara det så jag inte behöver gå om osv. Så är det även nu under mitt andra år på gymnasiet.

 

Om man inte går och festar kan man väl inte få "expose-syndromet"?

 

Vill andra ungdomar jobba som reseledare eller H&M? Håller med dig. Det är nog ganska få personer som vill jobba med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lelle!

Du är en väldigt demande person. Folk är olika litet till mans. Även barn. Dem själv om saken.

 

~

PS! Jag har skrivit på skoj. Tråden började ju som ett skämt så den kan ju få fortsätta på den nivån. Jag har en hårt driven humor sägs det. Men som Oscar Wilde sade: "Det finns ingen ursäkt för att vara tråkig."

 

Ungdomar sitter och oroar skiten ur sig för dem är pressade för in helsike överallt. Dem ska få alla MVG, så att de kommer in på utbildningen så andra ser upp till dig. Pengar måste du redan ha innan och även jobbet du får efter 5 år på högskolan ska bringa in pengar.

Nya generationer tro det eller ej - har ännu svårare än er.

 

Jag har läst en psykologiskt artikel i en facktidning att ungdomar kommer bara börja må sämre på grund av vad amerikanska psykologer kallar "expose-syndromet". Ni förstår säkert vad det är, ta Facebook te.x. Ni var ungdomar under 80-talet blev säkert fotade när ni inte ville, kanske gången när du druckit för mycket eller gjorde något helt dumt. Skillnaden är nu att den där bilden kommer ligga på skrivbordet till när du blir intervjuad till ditt nästa jobb.

 

Gör du något fel någonstans kommer ditt misstag säkert vara kvar för evigt.

 

Att ni säger att alla ungdomar vill bli reseledare eller H&M butiksarbetare är bisarrt, fördomsfullt och helt enkelt idiotiskt.

 

Alla gamla vill sitta på verandan i gungstolen och röka pipa. Ni kanske skämtar, men det är osmakligt.

 

Ni är en annan värld, ungdomar är i sin. Ta bort era nedlåtande kommentarer och bli nattvandrare och se den första fulla lilla 14 åriga tjejen som druckit så mycket att hon magpumpas på plats. Se vilken värld dem lever i och om ni är föräldrar - Ni vet ingenting.

 

Ransaka er själva â€gamlingar†och se vilket samhälle NI har skapat åt dem unga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också jobba på Google! Betyder det att jag är 16 i själen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...