Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia Mobilt bredband


Tarok

Rekommendera Poster

Ska köpa Telia Mobilt bredband till MacBooken men fungerar det eller fungerar det bara till pc-burkar

någon här på forumet måste veta detta.

 

Mvh

Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade Telia mob. bredband (Huaweimodem) i somras

Ingen mjukvara för Mac följde med då. Köpte programmet

Launch2net so funkar bra (Typ 800 spänn)

Men jag har sett nån tråd där nån lyckades få det att

funka utan ytterligare mjukvara. Bör kollas upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Telia om det och fick följande svar:

 

Hej!

Tack för din förfrågan.

 

Svaret är att Telia inte testat i MAC-datorer, utan i Windows Vista - XP - 2000

 

Det finns en mycket bra sida att kolla in på, som gäller för guidening av de olika operativen ihop med de modem som säljs från Telia och andra operatörer

 

http://www.macscript.se

 

Med vänlig hälsning

 

Ann-Catrin Bengtsson

Telia Kundservice

 

Kikade lite på länken, men har inte provat det själv. Står inget om det ska fungera eller inte.

Är det någon som fått det att fungera vill jag gärna veta!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma modem som de andra operatörerna använder. Själv kör jag med Tele2 (som delar nät med telia till lägre pris) & deras mjukvara stinker till mac. Därför använder jag drivrutiner från Tre istället & sedan det bytet har allt rullat på utan ngr som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia ska stödja Mobilt bredband för Mac, men via ett annat modem, Netgear. Fråga efter det. På jobbet skaffade vi det, men senast jag kollade så fanns det ännu inget mjukvarustöd för Leopard från Netgear. Men det kan ju ha ändrats.

 

Alla operatörer får stora skälvan när man nämner Mac. Det gäller att luska lite, och ofta vet kundtjänsten inte mycket om tekniken, det är min erfarenhet (gäller Apple också...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Guiderna och drivrutinerna för Huwaei e220 i kombination med Leopard som finns på http://www.macscript.se/ funkar utmärkt. Har just följt dem och lyckats. Återkommer här om det visar sig att anslutningen är instabil eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spinner vidare...

Har en gammal iMac DV som jag tänkte utrusta med mobilt bredband.

Tänkte mig tre 7.2 Mbit, men vet inte om den sega USB porten ställer till problem.

Det är USB 1 och jag vet inte exakt vilken hastighet den har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias mobila bredband fungerar mycket bra med mac både till tiger och leopard.

Det finns både drivare till option och huawei på macscript.se som fungerar till både tiger och leopard.

 

Det är provat att allt fungerar det är en kille på telia som har gjort sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Har en PowerBook G4, ca: 3,5 år gammal. Mac OS X version 10.4.11

 

Försökte följa instruktionerna via Macscript för att kunna använda mitt Telia Mobila Bredband,

Huawei heter det visst. Får inte till det och undrar om jag måste ha Tiger eller Leopard ?

På uppkopplingsbilden skall man ju skriva *99# enligt instruktionen, skall man inte fylla i något

på användarnamn och lösenord ?

 

All hjälp mottages tacksamt då jag känner mig ganska vilsen i datorvärlden.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det fungerar, men installationen är lite jobbig.

Instruktioner och programvara finns här:

http://www.nissestark.se/faq/huawei.php

 

Fördelen med Bredband via mobilnätet på just Telia är att det ingår loginuppgifter till deras homerun-nät. Om man är på såna hotspots ofta (flygplatser, hotell, mm) så kan det mycket väl vara värt den dubbla månadsavgiften jämfört med Tele2.

 

Tele2 har å sin sida fördelen att det modem man köper från dom inte är operatörslåst, vilket är bra om man åker utomlands och stoppar in SIM-kort från lokala operatörer.

 

Tre har fördelen att de är snabbare.

 

Telenor har en annan dosa, med annan programvara, som är något lättare att installera.

 

NMT har fördelen att det funkar överallt, men installationen av det modemet är ännu krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag kör Telias mobila bredband i Telenor/Bredbandsbolagets Optionmodem - modemet går utmärkt att låsa upp med dc unlocker, kostar 15€ för en upplåsning. Hoppas jag inte bryter mot någon forumregel, men det är mig veterligen absolut inte något lagbrott att ta bort simlås.

 

Efter upplåsning är det bara att ta hem Options mjukvara för Mac, finns hos Telenor bland annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför använder jag drivrutiner från Tre istället & sedan det bytet har allt rullat på utan ngr som helst problem.
var hittar man dom drivrutinerna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
bjoernowitsch
Guiderna och drivrutinerna för Huwaei e220 i kombination med Leopard som finns på http://www.macscript.se/ funkar utmärkt. Har just följt dem och lyckats. Återkommer här om det visar sig att anslutningen är instabil eller något.

 

 

Nää, det går inte alls att komma in på sidan. "Forbidden" är det meddelande jag får när jag klickar på länken, både i Safari och Firefox. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, det går inte alls att komma in på sidan. "Forbidden" är det meddelande jag får när jag klickar på länken, både i Safari och Firefox. :(

 

 

Samma här du.. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar utmärkt för mig, jag använde mig av uppgifterna på följande länk när jag installerade.

http://www.nissestark.se/faq/huawei.php

 

Har inte haft några som helst problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
bjoernowitsch

Även jag har börjat med mobilt bredband till min gamla Mac G4 som står på jobbet, där jag inte får koppla in den i det kommunala nätverket. Innan jag fick liv i det, fick jag installera Huawei E 220 enligt de här anvisningarna:

http://www.tre.se/templates/Sporg3_03.aspx?id=27984

Klicka på

1. Ladda ner och följ denna instruktion:

Quick Guide Huawei USB Modem MAC OS X.pdf 1Mb

 

2. Ladda ner drivrutiner för din typ av MAC (Intel eller PPC)

-intel.zip 98Kb

-PPC.zip 101Kb

 

Först när jag hade läst pdf-guiden under 1., fick jag i gång modemet, men det kom inte upp i 7,2 Mbit/sek, utan långt därifrån, men det kan ju bero på den gamla USB-porten i min G4. Det här modemet är gjort för användning i betydligt modernare apparater som har USB 2, och där tror jag säkert att det håller vad det lovar. Min leverantör till det mobila bredbandet är Tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Björn Åberg
Ja, det fungerar, men installationen är lite jobbig.

Instruktioner och programvara finns här:

http://www.nissestark.se/faq/huawei.php

 

Fördelen med Bredband via mobilnätet på just Telia är att det ingår loginuppgifter till deras homerun-nät. Om man är på såna hotspots ofta (flygplatser, hotell, mm) så kan det mycket väl vara värt den dubbla månadsavgiften jämfört med Tele2.

 

Tele2 har å sin sida fördelen att det modem man köper från dom inte är operatörslåst, vilket är bra om man åker utomlands och stoppar in SIM-kort från lokala operatörer.

 

Tre har fördelen att de är snabbare.

 

Telenor har en annan dosa, med annan programvara, som är något lättare att installera.

 

NMT har fördelen att det funkar överallt, men installationen av det modemet är ännu krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Åberg

Tele2 har å sin sida fördelen att det modem man köper från dom inte är operatörslåst, vilket är bra om man åker utomlands och stoppar in SIM-kort från lokala operatörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Åberg
Tele2 har å sin sida fördelen att det modem man köper från dom inte är operatörslåst, vilket är bra om man åker utomlands och stoppar in SIM-kort från lokala operatörer.

 

Någon som har tips och råd?

 

Min närmaste önskan är att använda Tele2 modemet i Norge och Danmark med SIMkort betalt via kontantkort, inte intresserad i att bindas till något abonnemang. Finner inget relevant på telebolagens hemsidor.

 

Vet däremot att det är lätt att köpa SIMkort för mobiltelefon i Kenya. Senare i höst hoppas jag Tele2 modemet fungerar där med Safaricom, vilket inte bör vara något problem enl deras hemsida.

 

 

PS

Beklagar att jag inte lyckas förstå hur man skriver på MacWorld forum, det har kommit in två inlägg som inte blev färdiga, får se om jag nu finner någon "skicka-knapp"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Använde mig oxå av guiden på denna sida

 

http://www.nissestark.se/faq/huawei.php

 

Funkar utomordentligt bra men jag har en fråga...

 

I och med att man tankat drivrutiner från tre, blir det någon form av högre kostnad utöver den fasta månadsavgift jag betalar hos telia då?

Blir lite orolig när tiden tickar i det översta fältet .

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, använder Telias mobila bredband (Huawei E220) tycker dock inte att det går särkilt snabbt! Absolut inga 7,2mb/s, om jag har tur så kommer jag upp i 300kb/s och med tanke på att jag bor i centrala Malmö så känns det inte särkilt imponerande! Någon som har haft samma problem och kanske vet hur man kan speeda upp det?

 

Mvh

Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Min mor köpte i mellandagarna mobilt bredband från Telia till sin iBook G4 med 10.5.6. Efter att ha utan att lyckas försökt få igång modemprogrammet hemma gick hon iväg till Telias flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm. Efter en timme (!) av fruktlösa försök ger personalen upp och en sur mamma lämnar tillbaka modemet.

 

Nu ska hon testa i en ny butik och den här gången tar hon med sig en utskrift av Jontes Infosidor. för att visa att det visst går!

 

Det är fanimig rent jäkla bedrövligt av Telia! (Felia!) :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är ingen konst att få det att rulla i mitt tycke. Jag har Huawei E220 och Telia. Jag bara pluggade in kabeln i burken och öppnade cd-symbolen, installerade programmet och klickade connect. Detta var i somras. Först körde jag tele2s likadana modem och det rockade inte alls så jag bytte till Telia, som inte funkade det minsta, förrän jag avinstallerat allt som hade med Huawei att göra och började om (Drivisar plist o annat skit som jag glömt nu). Däremot har jag haft gigantiska problem sista dagarna, modemet lägger av helt omotiverat, och ibland kopplar det upp, men med en rate på 0 bytes. Hittar alltså nätet, men det går inte att använda. Behöver jag säga att supporten inte kunnat hjälpa mig? Två samtal med mer eller mindre fantasifulla förslag, typ välj nät manuellt, installera om, försök om ett par dar igen, det kanske är nåt tillfälligt osv... Nån som varit med om dessa fel och kan upplysa mig? Telia kan det iaf inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...