Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus till Mac finns inte


Olli Ojonen

Rekommendera Poster

Virus till Mac finns inte

Vad har då hänt med min iMac

 

Det började med att jag fick en fil från en kompis. Den hette OlliBolli, som han tyckte var roligt.

 

Dubbel klickade på den och den öppnades i LimeWire. Den började med (Locating sources) så höll den på, så jag gömde LimeWire och lät den hålla på.

 

Fortsatte med annat jobb på datorn. Kollade LW innan jag gick till sängs, den höll fortfarande på med att leta efter källor, gömde den och kröp tillkojs.

 

 

Körde backupp under natten, visste ju inte vad som skulle hända.

 

När jag vaknade kollade jag LW igen, hade inte hänt någonting letade fortfarande efter källor. Stängde av LW för jag skulle skriva ut ett dok.

 

>> Nu börjar problemen. Dokumentet var en PDF-fil som skulle ändras, så den måste öppnas med Acrobat PRO. Gick inte att öppna se bild.

 

post-18112-1197644190_thumb.png

 

Kunde installerat om den, men hade bråttom, så det fick vänta.

Körde applejack istället (auto och AUTO), det hjälpte inte.

 

Vid uppstart, iCal stängdes, vill du öppna igen eller stäng var frågorna som dök upp. Öppnade den, sen frös den fast på skrivbordet fick tvångsavsluta.

 

post-18112-1197644248_thumb.png

 

Det har varit fel (bugg) på iCal ända sedan jag köpte datorn. Vid omstart öppnas ett fönster med meddelandet att omstarten avbrutits för att det inte går att avsluta iCal. Avsluta iCal och gör en ny uppstart. Nu går det inte att avsluta i Cal på vanligt sätt, utan den måste alltid tvångsavslutas. Så har det varit hela tiden. Kunde inte skriva ut något dokument, Skrivaren (Epson SP 1200) funkade bara inte. Sedan var jag tvungen att rusa iväg.

 

Vid hemkomsten körde jag skivkontroll från systemskivan, inga fel. Omstart, iCal samma som förra uppstarten, fick tvångsavsluta igen. Allt var fortfarande fel, skrivaren funkade inte heller. Körde DiskWarrior, se vad som hände

 

post-18112-1197644299.png

 

"The new directory cannot replace the original directory because the original directory was too severely damaged".

 

Då förstod jag att det måste vara allvarligt. Reparerade backuppen med DiskWarrior. Gör backupp med Carbon Copy Cloner, där jag valt bort de flesta program i program mappen, p.g.a utrymmes brist. DiskWarrior hittade bara en fil som den reparerade på backupp disken.

 

Startade upp på backupp disken för att se om allt funkade, men inte då, samma fel som på den interna disken, fast jag lagade den med DW. Trodde att iCal skulle funka. Skrivaren funkade i alla fall.

 

Startade om till den interna disken igen. Så jag började starta upp alla mina program ett i taget, För att se vika som inte funkade. Det blev en hel del mest Shareware program dock, förutom Acrobat pro, Destiller, iCal och skrivaren som inte funkade. Jämförde allt jag hittade om skrivare på på båda diskarna och förde över från backuppen till den interna tills de var lika. Men det ville sig inte.

 

I med systemskivan och gjorde en Arkiv/Install för att se om det kunde hjälpa. Trodde att iCal och kanske även skrivaren skulle funka, men så var inte fallet. Alla uppdateringar laddade jag ner.

 

Installerade om Acrobat och Destiller, gick bra, även de shareware program jag använder.

 

Efter åtskilliga timmars trasslande med skrivaren hittade jag något som hette Gimp-Print (GutenPrint) som äntligen fick min skrivare att fungera.

 

Nu återstår bara ett problem iCal. Hur ska jag få igång det ?????? Kan man laga den från Terminalen? Tyvärr kan jag inte något om arbetet i Terminalen.

 

Kan alla dessa problem komma från filen OlliBolli som bara letade efter källor i LimeWire och aldrig laddades ner? Virus finns inte på Mac, en Trojan måste man öppna med användar namn och lösen ord, det har jag inte gjort, så vad har hänt?

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att se om det är cachen det är fel på genom att lyfta ut mappen com.apple.iCal från Caches i ditt användarbibliotek.

 

Det hjälpte inte. Provade först att starta iCal men det blev badboll som aldrig slutade, var tvungen att tvångsavsluta. Startade om körde samtidigt applejack auto. Samma fel vid uppstarten, iCal hade stängts av. Ska jag flytta tillbaka mappen com.apple.iCal.

 

Har dessutom märkt att vid varje omstart kopplas inte internet upp. Får dra ut strömsladden till modemet och sätta på den igen för att bli uppkopplad.

 

Kör fortfarande Tiger 10.4.11

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte ha sagt dig något när Limewire (alla av alla program!) öppnades? Och du lät det stå på över natten, jag fattar inte riktigt tankebanan där.

 

Nåväl, har du kvar "ollibolli" kan du ju kolla filens information. Kanske ger nån ledtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte ha sagt dig något när Limewire (alla av alla program!) öppnades? Och du lät det stå på över natten, jag fattar inte riktigt tankebanan där.

 

Nåväl, har du kvar "ollibolli" kan du ju kolla filens information. Kanske ger nån ledtråd.

 

Skrev upp vad filen hette: OlliBolli_(k_nd_fr_PPP)_-_demo_2005.3281053.TPB.rar

Själv för jag inte ut mer än att det är en rar-fil.

Filen öppnades aldrig, så det kan väl inte röra sig om en trojan. Men jag har fixat allt utom iCal.

 

post-18112-1197657190_thumb.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick ju inte igång iCal så du kan lägga tillbaka mappen igen.

Du har väl en installationskiva för Tiger som man kan hämta iCal på med Pacifist.

 

Hämta EasyFind och sök efter alla synliga och osynliga filer med namnet ical. (ctrl klicka på varje fil och välj Move to trash)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick ju inte igång iCal så du kan lägga tillbaka mappen igen.

Du har väl en installationskiva för Tiger som man kan hämta iCal på med Pacifist.

 

Hämta EasyFind och sök efter alla synliga och osynliga filer med namnet ical. (ctrl klicka på varje fil och välj Move to trash)

 

Som jag skrev i 1a inlägget gjorde jag en arkiv/install så det har jag klarat av. Ska prova de andra råden. Tack.

Mappen com.apple.iCal har skapats en ny, antagligen vid omstarten

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en ny användare så ser vi lite bättre om det är systemet eller fel på din användare eller båda.

Du har inte lagt något crap under startup för ditt konto.

Nästa steg blir väl annars att rensa .plistfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre support och kunskap här på forumet än på AppleSupport.

 

EasyFind hittade 3304 filer på iCal, lutar nog åt att slänga .plist-filerna. Inget crap på mitt startup konto vad jag vet (förutom FontExplorer & Google Desktop. Ska jag bocka av dem?).

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är avbockade. Slängt alla .plist-filer för iCal. Har kört FontDoctor, hittade en font (Curlz MT) som lagades. Ska göra en omstart, så får vi se.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säkerhetskopia i iCal och släng sen alla iCalevents i papperskorgen, utan att tömma.

Kör sen iCal i tomme och lägg till och ta bort några exempel och se om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev upp vad filen hette: OlliBolli_(k_nd_fr_PPP)_-_demo_2005.3281053.TPB.rar

Själv för jag inte ut mer än att det är en rar-fil.

Filen öppnades aldrig, så det kan väl inte röra sig om en trojan.

 

Antingen är det en torrentfil som borde ha öppnats i ett torrentprogram som tex Azureus och i så fall bör den bara vara på några kilobyte - eller så är det ned nedladdade torrenten som någon packat i ett rar-arkiv och då borde den ligga på dryga 20 megabyte.

I vilket fall är det ingen trojan. Om det är rar-arkivet innehåller den troligen några mp3:or. Om det är en torrentfil så leder den till ThePirateBay (syns på TPB i namnet) Sök Ollibolli på PirateBay så får du se...

Även om den ligger på ThePirateBay så är den inte olaglig, eftersom artisten Ollibolli släppt den gratis så det är bara att ladda ned... På'n igen bara... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säkerhetskopia i iCal och släng sen alla iCalevents i papperskorgen, utan att tömma.

Kör sen iCal i tomme och lägg till och ta bort några exempel och se om det funkar.

 

Har redan en backup på min externa disk. provar att slänga alla events, så återkommer jag.

 

Filen OlliBompa intresserar mig inte ett dugg, har redan slängt den.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde alla events och .plist i papperskorgen, provade att öppna iCal men det blev badboll tills iCal stängde av sig själv och det tidigare varnings fönstret dök upp.

 

Startade om och körde applejack auto restart. Efter som jag kryssat ur iCal som startup objekt så flöt allt på som normalt, utom kopplingen till modemt.

 

Sedan startade jag iCal, badboll tills programmet stängdes av som tidigare. Kollade EasyFind och alla events som jag slängde hade återskapats. Nu slängde jag alla events och .plist igen och denna gång tömmde jag papperskorgen. Provade iCal, samma historia igen.

 

Startade om, öppnade iCal på nytt, samma visa igen. Fortsätter i morgon. :nattinatti:

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att dra ut Local i ditt användarbibliotek under Application Support > Syncservices och starta iCal.

Det kanske är dags att kolla om man kan få ut något från crashloggen i Systemmeddelanden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att dra ut Local i ditt användarbibliotek under Application Support > Syncservices och starta iCal.

Det kanske är dags att kolla om man kan få ut något från crashloggen i Systemmeddelanden...

Detta drog jag ut. Startade iCal samma sak igen badboll ca 7 min, sen stängs programmet ner.

 

 

 

Efter åt tittade jag, då hade mappen Local återskapats men inte de med datum.

 

Så här såg det ut när jag slängt alla events och .plist från iCal.

 

post-18112-1197684521.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus till Mac finns inte

Det där är inte riktigt sant. Det finns inga kända virus till Mac OS X, men det finns ett par dussin till Mac OS 9 och tidigare. Alltså finns det virus till "Mac".

Men virus är ju inte allt, det finns trojanska hästar och annat elände. Det är kanske en trojansk häst du fått in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt funderat på det, om slutar att hänga upp sig på vad som är vad, vilket ju inte är det som är mest intresant, hur vet man att man har drabbats av ett "virus" eller inte, i flera trådar här kan jag se symptom, som om det hade rörts sig om ett PC forum, mycket väl hade kunnat vara någon typ av skadlig kod, men eftersom det inte finns "virus" till Mac så är ju inte det det första man tänker på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som återstår är att få igång iCal, allt annat har jag fixat. Så det mindre problemet att kopplingen mellan datorn och modemet försvinner vid omstart, som man löser med att dra ut ström-sladden och sätta i den igen, lite jobbigt men inget större broblem. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du en Combo update av Tiger när du installerade? Det kanske fattas något.

Kolla så du har med Helvetica.dfont, HelveticaNeue.dfont, LucidaGrande.dfont som används av iCal.

Ligger din ethernetport överst bland dina portar i Nätverk?

Glöm inte att kolla i crashloggen för iCal efter något matnyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde uppdateraren Tiger 10.4.11 om det var Combo eller inte vet jag inte. Laddar ner Tiger 10.4.11 Combo nu. Har Helvetica, HelveticaNeue och LucidaGrande ser inte om det är .dfont hoppas det är det.

Ethernet ser ut så här.

 

 

 

Körde DiskWarrior, denna gång lyckades den att ersätta disken, men det hjälpte inte iCal eller Internet uppkopplingen.

 

 

 

Körde även OnyX förut idag, tror att jag rensade alla cach-filer då, men ska kolla.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till Er alla som har hjälpt och bistått mig med råd och synpunkter :) .

Ett specielt tack till Matrix, kan tänka mig att det inte finns mycket kvar att tipsa mig om :geros: .

Får väl försöka med AppleSupport i veckan som kommer. Specielt vad gäller iCal. Angående Internet-uppkopplingen får jag se om supporten på ComHem kan förklara vad felet är.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...