Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Halogenlampa, 12 V 50 W


boevil

Rekommendera Poster

Jag har undrat en del över halogenlampor, vad betyder egentligen 12V/50W?

 

Som fysiker kan man beräkna strömstyrkan till I= P/U=50/12=50/12≈4,2 A...

Inte kan det väl vara över 4 ampére ??? :chockadskeptisk: - det är an d*a hög ström.

 

Betyder 50W att det motsvarar en glödtrådslampa på 50W eller är det verkligen 50W?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har undrat en del över halogenlampor, vad betyder egentligen 12V/50W?

 

Som fysiker kan man beräkna strömstyrkan till I= P/U=50/12=50/12≈4,2 A...

Inte kan det väl vara över 4 ampére ??? :chockadskeptisk: - det är an d*a hög ström.

 

Betyder 50W att det motsvarar en glödtrådslampa på 50W eller är det verkligen 50W?

Jodå, du har räknat rätt: Strax över 4A.

 

Och 50W är effektförbrukningen. Hur mycket "vanlig" glödlampa det motsvarar i ljusstyrka vet jag inte, men gissar på 60-75W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju lägre spänning du har, ju högre blir strömstyrkan. Detta för att effekten alltid är samma - i detta fallet 50W. Har du en lampa på 24W och 50W så sjunker strömmen till hälften medan spänningen har ökat, men effekten är fortfarande 50W.

 

Du undrade om det kan stämma att den drar ca 4A, och det stämmer mycket riktigt då tex en 100W lampa till en bil drar nästan 8,5A

 

50W är alltid 50W (och lyser lika mycket), men det drar olika mycket beroende på vilken spänning du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju lägre spänning du har, ju högre blir strömstyrkan. Detta för att effekten alltid är samma - i detta fallet 50W. Har du en lampa på 24W och 50W så sjunker strömmen till hälften medan spänningen har ökat, men effekten är fortfarande 50W.

 

Du undrade om det kan stämma att den drar ca 4A, och det stämmer mycket riktigt då tex en 100W lampa till en bil drar nästan 8,5A

 

50W är alltid 50W (och lyser lika mycket), men det drar olika mycket beroende på vilken spänning du har.

 

I now... som de skulle ha sagt i faulty towers... :propellerbaver:

 

Jag funderade på om det var en märkning som skulle göra att "vanligt" folk skulle förstå hur effektiv lampan var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50W är alltid 50W (och lyser lika mycket).

Nej, en 50W halogenlampa lyser mer än en 50W "vanlig" lampa. Men du kanske menar att en 50W 12V halogenlampa lyser lika mycket som en 50W 230V halogenlampa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där det står 24W ska det stå 24V by the way...man är lite trött ibland...

 

ps... reagerade inte ens, läste V ...

(Jag är en fysiklärare på gymnasiet ... jag vet :citation: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en 50W halogenlampa lyser mer än en 50W "vanlig" lampa. Men du kanske menar att en 50W 12V halogenlampa lyser lika mycket som en 50W 230V halogenlampa?

 

Japp, precis så menade jag... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...