Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förslag på externt s-ata kabinett med Firewire anslutning önskas.


muster

Rekommendera Poster

Jag tänkte konvertera från PC till iMac men vill ta med mig 2x400 gb s-ata diskar, och det är svårt att få in dem i en iMac. Men det finns ju externa kabinett som fixar detta.

 

Jag vill, som topic säger, alltså ha förslag på bra kabinett med fw anslutning och man ska kunna formatera diskarna så en mac förstår vad det är för något. Ett bra pris skadar heller inte.

 

Så har du någn erfarenhet av ovanstående, skriv gärna några rader.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyligen misstaget att stirra på priset litet väl mycket. Jag fick en låda som inte är optimal. Det beror på att "chippet" inte är ett Oxford eller Initio. Som lär vara de bästa bryggorna. Med ett annat kabinett (IDE) jag har med oxford så fungerar allt klockrent , HD-vila, systemstart, mata ut, montera mm. Med den bryggan som är billigare så småkrånglar det och disk går aldrig i vila.

Nu ångrar jag att jag snålade ett par hundra.

 

Förresten kan man titta in till Other World Computing nu när den Förenta-statska dalern är billig. De har en där tendens att veta vilket fabrikat det är på bryggan.

Som här:

http://eshop.macsales.com/item/Other%20Wor...ng/MEFW924AL2K/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionerna är bra och inget fel på. Det som kan krångla är själva Firewire till SATA bryggans kvalitet. Om det inte är ett Oxford (tillverkaren av firewire controller chip med bästa ryktet) eller Initio chip i bryggan så kan man råka ut för svårigheter. Det gjorde jag när jag valde att köpa från en tillverkare som inte hade info om märket på bryggan (för att det var ett par hundra billigare). I mitt kabinett sitter ett prolific PL3507* chip. Tillverkarens hemsida har ibland info. Finns ingen info. betyder det vanligtvis att tillverkaren av kabinettet sätter in den brygga de för tillfälllet får ett bra pris på, och man får som kund ta det man får.

 

Så om du kan hitta ett kabinett där det är angivet vilket märke det är på bryggan så kan det vara värt en peng för att slippa krångel sedan.

 

Här är länken till tillverkarens hemsida på grejen du föreslår.

http://www.mrt-communication.com/35HD-DUAL-COMBO.htm

Vad jag kan se finns inte någon information om vem som tillverkar bryggan. Du kan alltid eposta dem och fråga.

Annars har jag ingen åsikt alls om produktbeskrivningen. Den verkar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med.

Att det står att den bara stödjer FAT32/NTFS, är inte det ett problem? Klarar Fat32 så stora partitioner som 400GB? Helst skulle man ju använda HFS+, jag förstår inte vad kabinettet har med filsystemet att göra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med.

Att det står att den bara stödjer FAT32/NTFS, är inte det ett problem? Klarar Fat32 så stora partitioner som 400GB? Helst skulle man ju använda HFS+, jag förstår inte vad kabinettet har med filsystemet att göra?!

Nä det där med filsystem måste vara försäljar-jargong. Det är klart att man bestämmer själv hur man formaterar sina diskar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...