Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reflektioner över musikskapande i OS X konta Windows


Ewigland

Rekommendera Poster

Jag kände för att skriva lite om hur jag har upplevt bytet från Windows till en Macbook Pro med Tiger.

 

Jag fick hem min MBP för ungefär tre månader sedan och jag har aldrig varit så nöjd med ett köp. Jag valde datorn för att få en snabb och tyst dator med bra skärm, samt de förväntningar jag hade angående Tiger. Jag gör bland annat elektronisk musik och var trött på min stationära, bräkande PC. Mitt externa ljudkort från Edirol vet jag inte hur många gånger det har krånglat med Windows, jag har varit med om totala kollapser, underliga klickljud i lurarna och jag vet inte allt.

 

Med Tiger och Logic Express 7 har allt flutit på perfekt, både med mjuk- och hårdvara, ljudkortet krånglar inte det minsta. Efter att ha lärt mig grunderna i Logic så har jag inte haft ett enda problem. Jag har hittat tonvis av gratis au-pluggar som håller mycket hög kvalitet. När jag jämför hur det är att arbeta med musik på en Mac och med Logic mot mina tidigare erfarenheter av bland annat Cubase så upplever jag allt som så otroligt mycket mer logiskt och genomtänkt. Allt jag har kopplat in har bara fungerat och jag har fått ett mycket större intresse för att sätta mig oftare i studion när jag inte har behövt krångla med prylar som inte fungerar.

 

Samtidigt har jag upptäckt hur otroligt smart det är att kunna ha flera operativsystem på samma dator. Jag har lagt in Windows XP och när jag vill spela Call of Duty istället för att arbeta med musik i OS X så går det blixtsnabbt att starta om. Kombinationen blir perfekt tillsammans med min gamla PC, jag och mina vänner kopplar ofta upp de två datorerna till varandra och spelar diverse spel. Hade Apple inte valt Intel som tillverkare och på den vägen gjort det möjligt att installera Windows så hade jag nog haft svårt att övertyga mig själv om att välja en Mac, jag skulle ha känt mig låst till ett system men jag kan nu använda det bästa av två världar.

 

Det känns också som att alla de freeware-program som jag använder håller betydligt bättre kvalitetstandarder än de jag tidigare använt till Windows. Jag tänker på Transmission, Adium och jag vet inte allt. Arbetsflödet är dessutom så otroligt mycket smidigare, när jag har haft datorn med mig i skolan och använt den i diverse grupparbeten så har många blivit förvånader över hur otroligt snabbt det går att göra saker, speciellt i kombination med Quicksilver. Exposé är otroligt beroendeframkallande och blir snart oumbärligt. Jag förstår verkligen inte hur jag har kunnat klara mig utan det tidigare.

 

Mycket av det här har folk nog sagt tidigare, men jag tycker att det är viktigt att få fram det. När jag läser kommentarer till artiklarna på Macworld.se så funderar jag ofta över om någon av dem som ständigt sågar Apple är musikskapare och om de i så fall har använt sig av Mac och OS X. Jag är inte på något sätt expert när det gäller musikskapande med hjälp av datorer, men jag är ändå någorlunda insatt för att vara på amatörnivå. Det finns säkert de som har andra åsikter om hur Mac funkar för musik, men jag och många andra verkar i alla fall tycka att det är oslagbart.

 

 

Det här är inte menat att vara någon slags reklamannons för Apple, bara några reflektioner, men jag märkte att det blev väldigt mycket åt det hållet. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...